Jump to content

Kläder/jacka

Mackan1110

Recommended Posts

Hej 

Går i tankarna att införskaffa kläder för jakten då vi börjar närma oss varmare tider och jag har inga kläder för detta. Tog ganska nyligen jägarexamen och har varit med på några få jakter nu efter nyår och har vinterkläder för detta. Men nu planerar jag att införskaffa kläder främst för vår och höst men även sommar och vinter (för att utveckla garderoben med jaktkläder) och fundera då främst på tweed men även "vaxad jacka"? 

Är det någon som använder tweed och då främst jacka i Sverige eller kommer folk se snett på en?

Hur står de emot vårt vår och höst väder då det inte är så ovanligt med regn till och från ? 

Efter att ha kollat lite så undrar jag hur man gör med radion för ser inte att det finns någon sådan ficka på kläder av tweed ? 

Hur är det med att tvätta dessa material? Förstår att det kommer bli smuts och blod på kläderna.

Tips på märken ? Letar inget som kostar mycket eftersom jag tidigare inte använt tweed så vill först "testa" det och i framtiden lägga mer pengar om jag tycker om det. 

Har nämligen förstått att tweed är tyst och inte låter speciellt mycket, stämmer detta?

Tips på byxor? 

Som det varit nu har jag varit med på jakt av rådjur och räv och då suttit som passkytt och gått i drev. Kommer i framtiden även vara med på älgjakt (arrenderar mark) 

Förstår det är lite flummigt skrivet men uppskattar alla svar :)

4 hours ago Mackan1110 sa:

Men nu planerar jag att införskaffa kläder främst för vår och höst men även sommar och vinter (för att utveckla garderoben med jaktkläder) och fundera då främst på tweed men även "vaxad jacka"? 

Jag kör med ofodrad Härkila vaxad jacka året runt när jag jagar, använder den som skaljacka.

Tål en regnskur men inte ett längre hällregn, då blir man fuktig på främst på axlar och övre delen av rygg.

God komfort och känns mycket luftigare än div "Tex material" som jag tycker ger en lite instängd känsla, nackdelen är som sagt hålla ute ösregn.

Tweed har jag aldrig provat.

Om folk tittar snett eller inte är nog mest en fråga om vilket jaktlag man hamnar i, men detta är ju landet lagom så ska man komma i full tweed utstyrsel så kräver det nog lite av en som jägare/skytt.

Tidigare körde jag med oljerock eller väst beroende på väder och ja det funkar bra, gällande radio så har man den i innefickan.

Jag skulle titta på en skaljacka utan membran. Typ nån Fjällräven med G-1000 tyg. Finns motsvarigheter hos de flesta frilufts- och jaktklädestillverkare. Vindtäta och inte prassliga. Med lite impregnering eller vax så klarar de några droppar regn. Sen skulle jag kolla efter nån fleece som komplement till jackan, som även kan användas separat om det inte blåser. Jag har en Härkila i nån modell med lite vindskydd på framsidan.

• Like 1

3 minutes ago BigJim sa:

Jag skulle titta på en skaljacka utan membran. Typ nån Fjällräven med G-1000 tyg. Finns motsvarigheter hos de flesta frilufts- och jaktklädestillverkare. Vindtäta och inte prassliga. Med lite impregnering eller vax så klarar de några droppar regn. Sen skulle jag kolla efter nån fleece som komplement till jackan, som även kan användas separat om det inte blåser. Jag har en Härkila i nån modell med lite vindskydd på framsidan.

Kan bara hålla med👍 det var den vägen jag gick...

Från oljerock, läderbreeks och hela kitet vilket blev rätt otympligt i min mening till ett Fjällräven Lappland set mycket smidigare och tystare.

Om du tror att folk tittar snett på dig beroende vad du har på dig och det påverkar dig så kanske det är lika bra att stanna hemma.

/M

• Like 1

15 hours ago nuke sa:

Om du tror att folk tittar snett på dig beroende vad du har på dig och det påverkar dig så kanske det är lika bra att stanna hemma.

/M

Nu är det inte så att jag menar jag skulle skämmas eller liknande utan menar mer om folk allmänt tycker man skulle så konstig ut om man som nybliven jägare glider in med full outfit likt britterna vid jakt. 

Trodde inte man behövde förklara detta men tydligen behöver man det...

1 hour ago josc72 sa:

Vi bor ett fritt land och man har rätt att tycka som man vill, klä sig som man vill, tycka om vem man vill och göra som man vill (inom lagens gränser). Vill du jaga i tweed, tycker att det funkar bra för dig och du gillar det så gör det. Kör på! Gruppen jägare är/har varit bland de mest fåfänga men också inskränkta och livrädda grupperna som finns men det börjar bli bättre. Det skulle alltid vara på ett visst sätt och du fick (får) inte bryta "jägarnormen" och kritisera en jägare för en jägare KAN och VET. Att kritisera en jägare, som oftast är en man, är det samma som att säga att han inte kan försörja sin fru eller köra bil. Då blir det liv! Skit i det och njut av att vara dig själv, njut av att vara ute i naturen och njut av dina tweedkläder om det är det du trivs i, även om du säkert kommer att få kommentarer. Om ditt argument är att du gillar tweed och trivs i det och inte bär det för att skrika ut din högre status och aggerar på ett ett sätt som trycker ner andra människor, så jaga i vad du vill. Enligt samma principer skall det vara helt ok att dyka upp i Fjällräven, Kuiu eller jeans, om du känner för det, bland fina tweedjägare. Sunt förnuft, acceptans och respekt!

Tack för ett trevligt svar! 

Har idag enbart en vanlig tweed kavaj som jag gillar och därav min fråga om tweed i jakt (vanligt i England etc). Har knfs problem med att "sticka ut" och jag är verkligen inte någon som ser ner på folk samt har ingen status att försöka upphöja eller liknande.

Har du någon erfarenhet av tweed och hur det är i samband med jakt? Tänker främst vid regn, vill inte bli som en blöt hund 😅 

11 minutes ago Mackan1110 sa:

Har du någon erfarenhet av tweed och hur det är i samband med jakt? Tänker främst vid regn, vill inte bli som en blöt hund 😅 

Jag har en tweed jacka, köpte för 15-20 år sen.. aldrig använt tyckte den var för stel och konstig för att hantera en hagelbössa. Men så testade jag den i januari.. kallt och blåsigt. Då var den fenomenal! Haft den rätt mkt därefter och den är riktigt skön faktiskt. Någon gång vet jag att det var fuktigt men inget tokregn, märkte ingen skillnad..

• Thanks 1

Tweed är ull va?

Ull har ju sina förtjänster. Har ett par gamla m/58-brallor som åker på om det är kallt och torrt. Dock är ju skärningen på dessa mycket märklig. Det är som man har simhud mellan benen.... Man undrar hur de var skapta på 50-talet... 😃

• Haha 1

Jag gllar tweed, jagar dock sällan i det. Det funkar nog i de flesta väder utom regelrätt regnande.  Sedan beror det på hur man jagar, går man som jag med hund är membranbyxor oslagbart. Vill man så så tror jag det finns byxor att stoppa ner i Le Chameaustövlarna som ser ut som tweed men är modernare material. Dock är det alltid bättre att ha byxor eller byxholkar utanpå stövlarna om man går i blöt skog.  Då går man dock miste om två saker; att visa upp kamelen på stövlarna, och knätofsarna.....

DSC_2913.thumb.JPG.64f989d43a086068f57eb9842c7b761f.JPG

Såhär möter jag ofta upp på samlingen men tweedvästen åker av och jag kränger på mig en blazecamo-anorak när jag ska gå med hunden. 

Det jag vill säga är att det går helt fint att blanda som man vill, använd det du känner dig bekväm i och är praktiskt. Barbourvaxjackan går jag i till vardags men jagar jag vill jag ha en bra radioficka med hållare för antennen på axeln. 

Inget blev kanske klarare av detta men det är ungefär så jag tänker 🙃

• Like 2

På 2023-02-26 at 13:23 Mackan1110 sa:

Hej 

Går i tankarna att införskaffa kläder för jakten då vi börjar närma oss varmare tider och jag har inga kläder för detta. Tog ganska nyligen jägarexamen och har varit med på några få jakter nu efter nyår och har vinterkläder för detta. Men nu planerar jag att införskaffa kläder främst för vår och höst men även sommar och vinter (för att utveckla garderoben med jaktkläder) och fundera då främst på tweed men även "vaxad jacka"? 

Är det någon som använder tweed och då främst jacka i Sverige eller kommer folk se snett på en?

Hur står de emot vårt vår och höst väder då det inte är så ovanligt med regn till och från ? 

Efter att ha kollat lite så undrar jag hur man gör med radion för ser inte att det finns någon sådan ficka på kläder av tweed ? 

Hur är det med att tvätta dessa material? Förstår att det kommer bli smuts och blod på kläderna.

Tips på märken ? Letar inget som kostar mycket eftersom jag tidigare inte använt tweed så vill först "testa" det och i framtiden lägga mer pengar om jag tycker om det. 

Har nämligen förstått att tweed är tyst och inte låter speciellt mycket, stämmer detta?

Tips på byxor? 

Som det varit nu har jag varit med på jakt av rådjur och räv och då suttit som passkytt och gått i drev. Kommer i framtiden även vara med på älgjakt (arrenderar mark) 

Förstår det är lite flummigt skrivet men uppskattar alla svar :)

Har tweedkavaj och oljerock (förutsatte att det var vad som avsågs med "vaxad jacka"), dock ej till jakt.

Både oljerocken och Tweed-kläderna har ju historiskt nyttjats på Brittiska öarna, som överlag får klassas som tämligen nederbördsrika områden. Pissregnar det en hel dag, eller om man tvingas pressa sig genom blöt vegetation så tycker jag att det blöter igenom tyget på "moderna membranplagg" också.

Vill man ha tysta kläder så är tweed att föredra framför oljerocken, som jag upplever som "prassligare" p.g.a. dess ytskikt. Min oljerock från 2010 har varit tillbaka i UK ett par gånger på omvaxning då väskremmar m.m. över axlarna nöter bort vaxet och får den att släppa igenom väta tämligen fort. Den ska få en ny resbiljett inom kort för ytterligare en behandling - gissar dock att det kan ha blivit både dyrare och krångligare sedan "Brexit".

De tystaste och mjukaste jaktbyxor jag någonsin har haft var mollskinnsbyxor.

MVH

Alias

• Like 2

6 minutes ago alias sa:

Har tweedkavaj och oljerock (förutsatte att det var vad som avsågs med "vaxad jacka"), dock ej till jakt.

Både oljerocken och Tweed-kläderna har ju historiskt nyttjats på Brittiska öarna, som överlag får klassas som tämligen nederbördsrika områden. Pissregnar det en hel dag, eller om man tvingas pressa sig genom blöt vegetation så tycker jag att det blöter igenom tyget på "moderna membranplagg" också.

Vill man ha tysta kläder så är tweed att föredra framför oljerocken, som jag upplever som "prassligare" p.g.a. dess ytskikt. Min oljerock från 2010 har varit tillbaka i UK ett par gånger på omvaxning då väskremmar m.m. över axlarna nöter bort vaxet och får den att släppa igenom väta tämligen fort. Den ska få en ny resbiljett inom kort för ytterligare en behandling - gissar dock att det kan ha blivit både dyrare och krångligare sedan "Brexit".

De tystaste och mjukaste jaktbyxor jag någonsin har haft var mollskinnsbyxor.

MVH

Alias

Jag lämnar min oljerock till lokala butiken som skickar någonstans inom sverige för reparation, inte särskilt dyrt alls. Det är dags nu i vår igen.

11 minutes ago MarkusR sa:

Jag lämnar min oljerock till lokala butiken som skickar någonstans inom sverige för reparation, inte särskilt dyrt alls. Det är dags nu i vår igen.

Jag har också lämnat in jackan på lokala butiken, men sen har de skickat den vidare till UK. Det kan dock bero på att det fanns behov av några lagningar samtidigt.

MVH

Alias

• Like 1

Jag kör med breeks, mollskinn eller tweed, tweedväst och kraftig ylletröja.

Dock utan knätofs.

Gummi- eller läderstövlar beroende på temperatur

Har inte varit blöt inpå kroppen trots tidvis kraftigt regn.

• Like 2

På 2023-02-26 at 17:51 BigJim sa:

Jag skulle titta på en skaljacka utan membran. Typ nån Fjällräven med G-1000 tyg. 

Jag har en Fjällräven Grönland med G-1000 tyg.

Fast den har tyvärr inte bröstficka anpassad för radio och kanske inte det allra tystaste tyget, så jag använder inte min till jakt utan bara till fint.  ;)

Härkila hade en som heter Mountain Treak som jag har haft i 8-9år, den påminner om G-1000 i tyget och av riktigt bra kvalitet...tyvärr verkar den utgått.

Härkila Mountain Trek (Herr) - Hitta bästa pris på Prisjakt

På 2023-02-28 at 14:54 OlaK sa:

Jag kör med breeks, mollskinn eller tweed, tweedväst och kraftig ylletröja.

Dock utan knätofs.

Gummi- eller läderstövlar beroende på temperatur

Har inte varit blöt inpå kroppen trots tidvis kraftigt regn.

Först, tack alla för svar!

Nu får du många frågor, hoppas det är ok :)

Du som användare tweed. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna tycker du om man jämför med "moderna" kläder med tex gortex ? 

Vilken typ av jakt ? Sitter du på pass eller ute med hund eller annat ? 

Hur har du gjort med jaktradion och annan utrustning? Min uppfattning är man saknar många fickor med tweed jämfört med andra jackor ? 

17 hours ago Mackan1110 sa:

Du som användare tweed. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna tycker du om man jämför med "moderna" kläder med tex gortex ? 

Har aldrig haft "moderna" så har inget att jämföra med. Men ullen värmer även våt. 

Har stövare så mestadels pass. 

Hur har du gjort med jaktradion och annan utrustning? Min uppfattning är man saknar många fickor med tweed jämfört med andra jackor ? 

Har radion i vänster handvärmeficka men mikrofon på sladden. Fällkniv i byxfickan, ammo i ena framfickan mer behövs inte. Kaffe och smörgås i ryggsäcken. 

14 hours ago Mackan1110 sa:

Först, tack alla för svar!

Nu får du många frågor, hoppas det är ok :)

Jag har en Laksen Loden rock (Tysk Tweed) som jag tog till skräddaren som sydde dit en radioficka på bröstet.

Så nu är den inte bara snygg och tyst utan även praktisk 😀

Jag har inga snyggalodenkläder men definitivt inte heller Goretex! Eftersom jag mest jagar med lite puls är Goretex för varmt. Man blir genomblöt och på vintern dessutom genomblöt och iskall. Min kläder i softschell, bomull, ull, vadmal tillåter en större del av svetten att gå genom kläderna. Det som blir kvar är inte till lika stort besvär i ullunderkläder. Ösregnar det när jag sitter på pass under älgjakten är det en Corduraduk eller en gammal australiensisk oljerock som gäller. 

Goretex var ju något NASA tog fram för tempererade rymddräkter. Funkar bra i varmt och tropiskt format när det är nytt. Alla membrankläder fryser igen i minusgrader och stänger in mycket mer fukt än de "andas" ut. Skit I den försäljningsfinten och köp du dina lodenkläder. Ösregnar det är en snygg, lång oljerock bättre som regnplagg. Allra bäst är försvarets gamla, långa galonregnkappa med tillhörande sydväst. Billigast den också är, som Yoda sa.

16 hours ago Mackan1110 sa:

Min jacka, av märket Musto, har en utmärkt radioficka vid blixtlåset typ.. förutom värmefickorna. Det är lätt att kolla inann du handlar ngt.

Vid kråkor, stillastående och mkt skjutande, så är det väst och tröja som gäller oftast. Inte jackan. Gick och trampade hare tidigare och då var den perfekt så länge jag slapp dyka in i slån och skit, varm och skön och höll vinden borta. 

Min har dels radioficka, två värmefickor förutom de vanliga fickorna på sidan. Dessutom ett fack för förvaring i fodret på varje sidan på insidan. Jag skulle nog inte använda tweedjackan som den enda jackan men den är helt klart nice ibland.. har den tex nästan alltid till jobbet osv.. 

Gore-Tex och regn brukar sällan vara så kul så där är jag helt med josc.. Jag hittade ngn regnpuncho på Lager157, kostade ingenting och fungerar hur bra som helst. Sen är det väl inte så svårt att hitta en vanlig regnjacka att ha över den vanliga klädseln.

2 hours ago josc72 sa:

Min kläder i softschell, bomull, ull, vadmal tillåter en större del av svetten att gå genom kläderna. 

Softshell i min värld är värre en en tunn skaljacka med goretex, är som värsta plastregnrocken!