Islänningen Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Som rubriken lyder, så undrar jag om man han använda sig av vanliga äppelträd för rökning? Snart börjar folk gallra sina träd, och jag funderade på om man kunde ta vara på alla grenar och köra dom igenom en kompostkvarn. Sen skulle flistugget få torka under sommaren, innan användning i höst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Enligt en granne till mig så ska det inte vara bark på bitarna. Han har fått vildapel stockar av mig som han var väldigt nöjd med efter att det barkats och fått torka lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Jag har gjort som beskrivs, tagit grenar efter att träden klippts, kört det genom kompostkvarnen och sen torkat. Är absolut funkis sätt att få lite äppelträsmak på det grillade. Sen är säkert barkade bitar bättre. Fliset man får brinner upp ganska fort och barken som är med kan nog bidra till att det kan bli lite bitter smak om man kör lite för mycket rök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 Så det bästa vore att bara ta hand om de grövre grenarna och barka dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Jag har själv inte testat att göra eget rökspån, men jag tänker mig att det bästa vore; 1.Barkning 2.Torkning 3.Sönderdelning till lämpliga fraktioner Anledningen till ovan föreslagen ordning är för att minska risken för få mögelpåväxt på fuktig flis. Nu pratar vi gissningsvis väldigt små flisvolymer, men mögelsporer i flis har konstaterats orsaka "fliseldarsjuka", som verkar synnerligen obehagligt. https://www.seko.se/branscher/energi/energi/arbetsmiljo/fliseldarsjuka/ MVH Alias 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsvalla Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Jag kör väldigt ofta med just äppelträd eller andra fruktträd i min offset smoker. Detta med att barka eller inte är en evig diskussion när det gäller BBQ. Det enda som dom flesta verkar vara överens om är att björk måste få bort nävern. Personligen barkar jag all ved för säkerhets skull. När jag kör BBQ eller röker i offseten så tycker jag "chunks" funkar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Om man gör flis av det eller inte har nog betydelse hur det är tänkt att användas. Om man ska röka det i en kåta behöver man inte göra flis utan då elda med bitarna direkt. Det jag använt till att röka är sälg och björk, björken bör man nog barka om man inte gillar kraftig rök smak. Sälgen röker jag med utan att barka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Som @aliasnämner så möglar det lätt i flisen om man flisar otorkat trä. Jag hade väntat med att flisa tills det är dags att röka. Barken hade jag inte brytt mig om förutom på björk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 8 hours ago kkjon sa: Som @aliasnämner så möglar det lätt i flisen om man flisar otorkat trä. Jag hade väntat med att flisa tills det är dags att röka. Barken hade jag inte brytt mig om förutom på björk. Borde väl inte mögla om man breder ut flisen för torkning eller? Tänkte att man kunde låta det ligga på en presenning ute i solen, och få det torrt snabbare på det viset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 36 minutes ago Islänningen sa: Borde väl inte mögla om man breder ut flisen för torkning eller? Tänkte att man kunde låta det ligga på en presenning ute i solen, och få det torrt snabbare på det viset. Bara det ligger luftigt och i ett tunt lager så funkar det. Är kompostkvarnen liten och slö går det lättare att flisa rått, annars skulle jag vänta med att flisa tills det är dags att röka. Då slipper man torkmomentet av flisen , men samtidigt måste pinnarna ligga och bli torra innan du kan använda dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts