Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om man har en budget på säg, 10k eller så och vill kunna jaga vildsvin nattetid..vad ska man satsa på? Nån särskild beggad mörkerkikare? Eller sån man monterar på sin vanliga kikare? Tänker att man lär inte skjuta på nått över 100m ca, så det är avståndet man bör kunna se tillräckligt bra.

Posted
5 hours ago sexfemåtta sa:

Om man har en budget på säg, 10k eller så och vill kunna jaga vildsvin nattetid..vad ska man satsa på? Nån särskild beggad mörkerkikare? Eller sån man monterar på sin vanliga kikare? Tänker att man lär inte skjuta på nått över 100m ca, så det är avståndet man bör kunna se tillräckligt bra.

En begagnad Pulsar C50 (nån 1000ing över din budget men bland det bättre just nu och även om du inte vill skjuta på över 100m i mörker är det ovärderligt att kunna spana av 2-300m bort. 

Annars om det är strikt budget runt 10k så antingen följa Danskens råd (har själv inte kollat i någon Pard 008, men de verkar fina) eller kanske en Pulsar N455 (föregångaren till C50). 

Ang fast "grunka" kontra objektivsmonterad så var jag av den ståndpunkten förr att det skulle gå att ta av den (kan ha haft att göra med att jag körde mörkersikte på "eftersök" i runt 15år innan det blev frisläppt). Nu är jag av annan uppfattning då det som vanligt är så att desto mer glas och skit som ska penetreras av ljuset/bilden desto sämre upplösning/bild så kör på fast "grunka" då får du bäst förutsättningar. 

• Like 1
Posted

Pulsar 455 Digex kan du få fatt på för 4-5000. Räcker gott och väl ut till runt 150m utan problem.

• Like 1
Posted

Märkte att jag inte svarat, trodde jag hade.. 

On 3/7/2023 at 11:03 AM, Dansken said:

Med en PARD kommer du långt. Under din budget dessutom 😉

Thermiska sikten behöver mera vana/ träning än en bildförstärkare

- börja där du, för att inte hamna i "Danska statistiken"

Jag är inte vårdslös på den nivån, så det är nog lugnt :) Måste dock inte vara termiskt, men vill helst ha ett helt sikte och inte bara en clipon modell lite-sämre. Har en Sytong HT66 jag inte blir vän med och som inte alls funkar med min SB 3-12.. blir liksom inget ögonavstånd alls kvar känns det som. Kan testa vidare, men vill helst ha ett helt sikte jag kan smälla på.

Ska kika på C50 / N455..

Posted

Har ett Sightmark Wraith HD 2-16x28 som kostar 7-8k nytt. Tycker att man får bra kvalitet för pengarna i perspektivet att jag inte är en inbiten nattjägare men heller inte gillar skräp.

När det är bra förhållanden och man kommit på hur ställa in lampa och fokus optimalt så ser man bra ut till +350m. Som med alla digitala zoom så blir det kornigt när man zoomar mkt. Tycker gott att 2-4ggr förstoring gör jobbet på de håll jag kan tänka mig at skjuta.

Man behöver extensionskena eller fäste för att flytta bak siktet mot ögat. Tror det gäller generellt för att motsvarande sikten

Posted
43 minutes ago, MagnusN said:

Har ett Sightmark Wraith HD 2-16x28 som kostar 7-8k nytt. Tycker att man får bra kvalitet för pengarna i perspektivet att jag inte är en inbiten nattjägare men heller inte gillar skräp.

När det är bra förhållanden och man kommit på hur ställa in lampa och fokus optimalt så ser man bra ut till +350m. Som med alla digitala zoom så blir det kornigt när man zoomar mkt. Tycker gott att 2-4ggr förstoring gör jobbet på de håll jag kan tänka mig at skjuta.

Man behöver extensionskena eller fäste för att flytta bak siktet mot ögat. Tror det gäller generellt för att motsvarande sikten

Ska kika på dem! Ffa verkar det vara väldigt olika med nattsikten vilka fästen som används. Vore nice om man slapp massa mellanadaptrar.. tänkte köra det på tikkan, alternativt rent utan på Sauer 303an då jag ändå har snabbfäste på den med drevsiktet och inte använder bössan för annan jakt än just drev..

Posted
17 minutes ago, lindgren said:

Inte ens vid skyddsjakt har jag pangat på över 80m, dom flesta skotten är på mindre än 30m...
Och jag använder termiskt för att spana, men ljusförstärkare för att skjuta.. för att inte hamna i

Hm en bra poäng.. jag tänker inte heller skjuta på några särskilda håll. Kanske vore det nått att försöka satsa på ett mer budgeterat sikte som oavsett funkar bra inom 100m, och en spotter.. vet av erfarenhet att det är fint att sitta med kikare annars på det viset när det är ljust.

Posted

Du måste ha två pryttlar, spottet redskap och sikte. Lindgren är helt rätt ute, stå o spana m bössan är drygt!!

• Like 1
Posted
3 minutes ago, Hipshot said:

Du måste ha två pryttlar, spottet redskap och sikte. Lindgren är helt rätt ute, stå o spana m bössan är drygt!!

Låter logiskt... Min mörkerjakt i fortsättningen lär inte bli enbart på åtel.

Posted

Med ett bra snabbfäste kan en termisk användas som både spotter och sikte.

• Like 1
Posted
19 hours ago Hipshot sa:

Njae, det går utmärkt med ett termiskt  till både spott och skjuta.  Precis som nämns ovan löser man det med snabbfäste till kikaren. 

Jag har tre olika sikten på samma pang,  hänger på/tar med det som passar tillfället bäst.

• Like 1
Posted

Det verkar vara rätt individuellt vad man tycker om kombinerad spotter / sikte. 

Jag har provat -- och är helt säker på att jag med stor marginal föredrar att ha separat spotter och sikte. Spottern används när jag smyger fram mot viltet. Sedan tas bössan upp, läggs nästan alltid upp i stöd, och skottet tas när det är lämpligt. 

Jag har vid mer än ett tillfälle haft vildsvinen utsprida på åkern. Då händer det ofta att jag låter bössan ligga kvar i stödet och spanar av med spottern. Allt för att få bättre överblick och välja rätt djur att skjuta.

Jag har inget behov med att börja ta på och av något sikte vid dessa tillfällen.

Spottern bör vara termisk och för mig behöver den inte vara jättedyr. T.ex. en Pulsar XM30F duger i mitt tycke gott.

Om du har ett ljusförstärkande sikte tycker jag att även de billigare fungerar bra. Skaffa helst en 940 nm lampa, 850 nm kan störa.

Vill du ha ett termiskt sikte blir det dyrare. De sikten som har den bildkvalitet jag vill ha är dyra. För dyra för mig, så jag använder en Pard 008.

Posted
1 hour ago, MagnusN said:

https://www.blocket.se/annons/blekinge/sightmark_wraith_hd_4x32_50_och_aimpont_h2_2moa/107537859

Det paketet innehåller alt du behöver för 4500. Det har större glugg och mer förstoring än det jag har, men det ska du nog inte lida av. Tror den lamplösningen är bättre än original.

Nice! 

Såg att den fanns ny nu också för 6k (med skena). 
https://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&products_id=6316

Den måste fästas på picatinny dock är väl bristen? Så jag måste få på en sån skena också på min T3 isf?

Posted

Jag är personligen inte jätteimpad av wraithen. Köpte en begagnad här på forumet och den håller inte nollan på klass 1 bössor. Det vandrar ~5cm runt riktpunkten på 100m. Funkar bättre på 22:an och de avstånd som är aktuella 

Troligtvis nåt som är defekt i elektroniken. Sen är extensionfästet av bedrövlig kvalitet samt saknar rekylstopp mellan fäste/sikte. Här har jag gjort ett eget snabbfäste som är bombsäkert i jämförelse.

Jag kör nu Pard nv007s så vet jag att träffläge följer kikarsiktet.

Posted

Det låter ju inte kul.

Var ute och spanade lite med den Sytong HT-66 jag har hemma sen tidigare igår kväll. På kortare avstånd ser man hur bra som helst (tittade bara genom enheten utan sikte). Kanske att den funkar väl upp till typ 80m, svårt säga utan att montera på sikte. Ska nog försöka mig på det och göra ett test. Jag tänkte ju i vart fall inte skjuta på långa avstånd. Kanske bättre fundera på att lägga krutet på en termisk spotter om detta skulle funka på aktuella avstånd..

Posted

Jag skjuter mest med mörkersikte på åtel där hållen blir runt 80-90m. Det som är mest avgörande är att man har en ordentlig IR-lampa. Har man inte det är det skit samma vad man har för prylar om vi inte snackar gen3+ bildförstärkare som kostar löjliga summor.

Posted
8 minutes ago, TekDr said:

Jag skjuter mest med mörkersikte på åtel där hållen blir runt 80-90m. Det som är mest avgörande är att man har en ordentlig IR-lampa. Har man inte det är det skit samma vad man har för prylar om vi inte snackar gen3+ bildförstärkare som kostar löjliga summor.

Ah. Min tanke är väl antingen åtel, eller spannmål då där jag inte heller skulle skjuta på särskilt långa avstånd.

Antar att inbyggda IR-lampor på billiga clip-ons som PARD/Sytong inte är så bra som de kan vara..

Posted
2 minutes ago sexfemåtta sa:

Ah. Min tanke är väl antingen åtel, eller spannmål då där jag inte heller skulle skjuta på särskilt långa avstånd.

Antar att inbyggda IR-lampor på billiga clip-ons som PARD/Sytong inte är så bra som de kan vara..

Nja. Jag ser längre med min 007'a än avstånd jag skjuter på. Dock tycker jag det är de yttre förhållandena som styr, läs hur fuktigt lr dimmigt det är i luften som påverkar sikten mest, vegetation i vägen ä obra. Man ska inte skjuta på längre avstånd på natten än vad man gör på dan. Jag justerar ner kikarsiktet på lägsta förstoring (1.5) för å kontrollera å övertyga mig själv om avstånd för att inte bli övermodig, å sen skruvar vid behov upp förstorning till lämplig innan skott. Övning i spenaten  bra. /P

Posted
3 minutes ago, PAS said:

Nja. Jag ser längre med min 007'a än avstånd jag skjuter på. Dock tycker jag det är de yttre förhållandena som styr, läs hur fuktigt lr dimmigt det är i luften som påverkar sikten mest, vegetation i vägen ä obra. Man ska inte skjuta på längre avstånd på natten än vad man gör på dan. Jag justerar ner kikarsiktet på lägsta förstoring (1.5) för å kontrollera å övertyga mig själv om avstånd för att inte bli övermodig, å sen skruvar vid behov upp förstorning till lämplig innan skott. Övning i spenaten  bra. /P

Ok, nej absolut. Jag har inte tänkt skjuta nått på natten över 100m.

Posted
1 hour ago TekDr sa:

Jag är personligen inte jätteimpad av wraithen. Köpte en begagnad här på forumet och den håller inte nollan på klass 1 bössor. Det vandrar ~5cm runt riktpunkten på 100m. Funkar bättre på 22:an och de avstånd som är aktuella 

Troligtvis nåt som är defekt i elektroniken. Sen är extensionfästet av bedrövlig kvalitet samt saknar rekylstopp mellan fäste/sikte. Här har jag gjort ett eget snabbfäste som är bombsäkert i jämförelse.

Jag kör nu Pard nv007s så vet jag att träffläge följer kikarsiktet.

Hade ett tidigare på min 8x57 innan jag gick över på termiskt sköt ett 20 tal grisar med det inga problem med den inte höll nollan så du måste haft ett med något fel på.

Posted
1 minute ago myran08 sa:

Hade ett tidigare på min 8x57 innan jag gick över på termiskt sköt ett 20 tal grisar med det inga problem med den inte höll nollan så du måste haft ett med något fel på.

Precis vad jag skrev 😉 (har läst om fler på amerikanska forum). 

Sightmark ville inte heller erbjuda reparation av det, så köper man ett begagnat som strular står man själv. 

Men extensionfästet (och även original) är skitdåligt oavsett, att inte ha ett rekylstopp mellan sikte och fäste är att be om problem.