Popular Post karelsk blandning Posted March 8, 2023 Popular Post Posted March 8, 2023 Väntat som sagt på en öst Laika från nymånens kennel. 1a april är tanken hämta hem den. Hade nån sagt för några år sen att jag skulle vänta på en Laika valp så hade jag frågat om personen var riktigt frisk. Men tydligen kan även jag ändra mig till viss del. Men det jag vet är att jag aldrig kommer äga en drever/gråhund. Hade inte den här jämten vart tyst med älgarna hade det troligen inte blivit ras byte, men med två jämtar på rad som är tyst med älgarna och en tredje som blev förstörd/ skotträdd och hade måttlig jaktlust så kändes det som att jag behövde testa nånting nytt. Hade gärna haft en karelare igen men tyckte han jag hade var lite jobbig då han alltid skulle vakta mig och var väldigt spec i övrigt, men en riktigt trogen hund till mig var han. Det jag sett av laikorna sista åren är jag iaf imponerad just av farten dom har och förmågan att ställa i upptaget, sen har dom ofta lyckas ställa om älgen relativt fort. Är väl söket jag är lite nervös över. Kul att vi är två på forumet som hämtar valp relativt samtidigt. Återstår att se om det blir ett lyckat ras byte eller ett vanligt misslyckande. 3 Quote
KJE81 Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 44 minutes ago karelsk blandning sa: Väntat som sagt på en öst Laika från nymånens kennel. 1a april är tanken hämta hem den. Hade nån sagt för några år sen att jag skulle vänta på en Laika valp så hade jag frågat om personen var riktigt frisk. Men tydligen kan även jag ändra mig till viss del. Men det jag vet är att jag aldrig kommer äga en drever/gråhund. Hade inte den här jämten vart tyst med älgarna hade det troligen inte blivit ras byte, men med två jämtar på rad som är tyst med älgarna och en tredje som blev förstörd/ skotträdd och hade måttlig jaktlust så kändes det som att jag behövde testa nånting nytt. Hade gärna haft en karelare igen men tyckte han jag hade var lite jobbig då han alltid skulle vakta mig och var väldigt spec i övrigt, men en riktigt trogen hund till mig var han. Det jag sett av laikorna sista åren är jag iaf imponerad just av farten dom har och förmågan att ställa i upptaget, sen har dom ofta lyckas ställa om älgen relativt fort. Är väl söket jag är lite nervös över. Kul att vi är två på forumet som hämtar valp relativt samtidigt. Återstår att se om det blir ett lyckat ras byte eller ett vanligt misslyckande. Kul med valp, hämtar också valp i början av april, fast här blir det en finnspets Quote
karelsk blandning Posted March 8, 2023 Author Posted March 8, 2023 20 minutes ago KJE81 sa: Kul med valp, hämtar också valp i början av april, fast här blir det en finnspets Vars kommer den ifrån? Quote
KJE81 Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 11 minutes ago karelsk blandning sa: Vars kommer den ifrån? Det blev Akroyd's kennel i Piteå. Quote
karelsk blandning Posted March 8, 2023 Author Posted March 8, 2023 23 minutes ago KJE81 sa: Det blev Akroyd's kennel i Piteå. Spännande, vad ska den användas till. Fågel, älg? Vad kostar en finne idag? Quote
KJE81 Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 1 hour ago karelsk blandning sa: Spännande, vad ska den användas till. Fågel, älg? Vad kostar en finne idag? Fågel👍 Prisbilden ligger på mellan 15' och 20' beroende på meriteringar/stamtavla mm om jag har förstått det hela rätt. Quote
karelsk blandning Posted March 8, 2023 Author Posted March 8, 2023 6 hours ago KJE81 sa: Fågel👍 Prisbilden ligger på mellan 15' och 20' beroende på meriteringar/stamtavla mm om jag har förstått det hela rätt. Ok, trodde dem var än dyrare nu. Typ samma som alla hundar av någon lite mindre ras. 1 Quote
Daltorpet Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 Jag betalade 25 för min finne/nobstik förra året. Hade sökt efter en renrasig finne väldigt länge men inte fått någon. Till slut stod det mellan tre valpar endera nobs/vit älghund 15000kr, finne/buhund 20000kr och sen sista finne/nobs för 25000kr Nu ett år senare har jag hittat många kullar av renrasiga finnar för 15000kr.. Inom 20 mils avstånd. Min tik hämtade jag nästan 60 mil bort. 1 Quote
karelsk blandning Posted March 9, 2023 Author Posted March 9, 2023 13 hours ago Daltorpet sa: Jag betalade 25 för min finne/nobstik förra året. Hade sökt efter en renrasig finne väldigt länge men inte fått någon. Till slut stod det mellan tre valpar endera nobs/vit älghund 15000kr, finne/buhund 20000kr och sen sista finne/nobs för 25000kr Nu ett år senare har jag hittat många kullar av renrasiga finnar för 15000kr.. Inom 20 mils avstånd. Min tik hämtade jag nästan 60 mil bort. Det måste jag säga var våldsamt dyrt för en blandras men samtidigt vill man ha och tror på hunden så är det kanske desamma. Hunden jagar nog desamma ändå och man slipper jaktprov/ utdtällning Jag själv hade aldrig betalat det för en blandras och tycker redan som det är att renrasiga börjar det vara för mycket pengar i en valp. Quote
Daltorpet Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 11 minutes ago karelsk blandning sa: Det måste jag säga var våldsamt dyrt för en blandras men samtidigt vill man ha och tror på hunden så är det kanske desamma. Hunden jagar nog desamma ändå och man slipper jaktprov/ utdtällning Jag själv hade aldrig betalat det för en blandras och tycker redan som det är att renrasiga börjar det vara för mycket pengar i en valp. Jo det är sant och hade du frågat mig innan jag köpte den så hade jag också sagt så men i det tillfället när man fått nej från de få uppfödare man hittat av olika anledningar (oftast för att man inte haft trädskällare tidigare eller för att man bor "söderut") så tänkte jag att det är det jag måste betala. Det var dessutom bara hanen (finnspetsen) som var meriterad. Idag när jag haft vår första säsong är jag superglad och jag känner att vi har goda förutsättningar att få en underbar tid tillsammans. Vi har redan haft otroligt roligt med mycket tillfällen på både fågel och mård och grym jaktlust. Det enda jag tycker är ledsamt är att man inte kommer att kunna göra jaktprov. Jag hade gärna tagit en valp från en renrasig finnspets nu, men när man redan har fem jakthundar så säger tiden och framförallt frugan stopp. 2 Quote
Daltorpet Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 Här en bild på min blandras. Hon ser nästan ut som en finnspets och många tror att hon är renrasig så det är lite kul tycker jag. 2 Quote
karelsk blandning Posted March 10, 2023 Author Posted March 10, 2023 Hmm, undra vad den ska heta? Quote
KJE81 Posted March 12, 2023 Posted March 12, 2023 På 2023-03-08 at 18:05 karelsk blandning sa: Ok, trodde dem var än dyrare nu. Typ samma som alla hundar av någon lite mindre ras. 20 000 kr för just denna valp i alla fall. Känns som ett bra pris med tanke på hur välmeriterade föräldrarna här och hur stamtavlan ser ut🙂 Quote
KJE81 Posted March 12, 2023 Posted March 12, 2023 På 2023-03-10 at 13:13 karelsk blandning sa: Hmm, undra vad den ska heta? För oss fick vi välja ett namn på V då det var V-kullen så det fick bli Vilde🙂 Quote
karelsk blandning Posted March 17, 2023 Author Posted March 17, 2023 Typ 2 veckor kvar innan det är dags att hämta valpen. Dom ser ut stora på bilden nu när hopen hade flyttat ut på dagarna. Få se vilken man får av dem alla. Borde nog snart börja synas vilken av dem, en önskan jag hade var att försöka se vilken som var mer självständig än dem övriga och mycket frammåt. 1 Quote
rovjagarn Posted March 29, 2023 Posted March 29, 2023 På 2023-03-10 at 13:13 karelsk blandning sa: Hmm, undra vad den ska heta? Eftersom att du pratade om hämtning 1 april så vill jag fortfarande slå ett slag för att döpa honom till Joker Quote
karelsk blandning Posted April 1, 2023 Author Posted April 1, 2023 Mamman och valpen som skulle bli kvar. Påväg hemmåt med min så bild kommer senare på den. Quote
karelsk blandning Posted April 2, 2023 Author Posted April 2, 2023 Mycket grinande inatt, men det må väl vara. Han sov ju nästan hela dagen igår. Äldre jämten var snäll och försiktig med valpen men lillen "yngre jämten" tror tydligen valpen är lika stor som honom. Lillen han har levt fan hela natten och tjorvat nånting, sen han gått i hagen för två timmar sen har han skällt oavbrutet. Valpen hann träffa två taxar innan vi åkte hem och dom var i lämpligare storlek att leka med. Quote
Popular Post karelsk blandning Posted April 3, 2023 Author Popular Post Posted April 3, 2023 Är den valp jag haft som låtit i särklass mest illa. Grinar,gnäller,skäller och halvt ylar nästan all vaken tid. Stunden han är trött så går det bra. 1 3 Quote
detstorabla Posted April 3, 2023 Posted April 3, 2023 12 hours ago karelsk blandning sa: Är den valp jag haft som låtit i särklass mest illa. Grinar,gnäller,skäller och halvt ylar nästan all vaken tid. Stunden han är trött så går det bra. När han är ensam eller mer generellt? Jag brukar låta valpen sova i sängen första dagarna. Tycker de blir tryggare av närheten. Sen kan man låta bli och ändra på det ganska snabbt om man vill. Alternativet är ju madrass på golvet om han är orolig på natten. Quote
Popular Post karelsk blandning Posted April 4, 2023 Author Popular Post Posted April 4, 2023 11 hours ago detstorabla sa: När han är ensam eller mer generellt? Jag brukar låta valpen sova i sängen första dagarna. Tycker de blir tryggare av närheten. Sen kan man låta bli och ändra på det ganska snabbt om man vill. Alternativet är ju madrass på golvet om han är orolig på natten. Nä hela tiden låter valpen. Sängen sover dom allihop i så där lär säkert den här också stanna. 3 Quote
karelsk blandning Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 En speciell lite sak är det, gillar utmana den äldre hunden som är sur och vill vara ifred. Men det är den nya sysselsättningen, skäller och skäller och när den andra morrar så är det tydligen kul. Men det kommer nog snart att han säger ifrån ordentligare och får vara. Träffade en annan Laika valp som är lite dryga månaden äldre och betydligt större, när min hamnade under och den andra inte lät han vara så åkte den större under och andra ägaren skulle dit och dela på dem. Men fick dom att låta valparna sköta det själv och efter det var den större betydligt snällare när dom lekte ute. Envis och lite humör ser det ut att finnas i min. Nu har vi vart se på renar igen och han satt bara och tittade på dem, så ska försöka ha med honom allt som går på såna saker och se om det fungerar att vänja han vid dem. Hade vart skönt med en hund som inte bryr sig i ren. Lätt lärd ser han ut att vara och inte en enda gång har han pissat in utan sätter sig vid dörren och tittar då han vill ut, kommer man inte direkt så börjar han skälla och skrika. 2 Quote
Recommended Posts