Jump to content

Är pipan eller gubben slut??

kkjon

Recommended Posts

Tog mig lite tid för kontrollskjutning av studsaren idag. 

Lite fakta. Köpte bössan ny 1989, en Carl Gustaf 2000 mk1 kaliber 308w. Vet inte hur många tusen skott som passerat men det garanterat mer än 5000, troligen närmare 10 000.

Pipan rengjord innan, "liggande" skytte nerbäddad i en jordhög, avstånd 225m

20230318_141709.thumb.jpg.4aa507b9fb79b71c26509985ba3fbe81.jpg20230318_141747.thumb.jpg.aab5c5aa7c741971be6e85d218d8338d.jpg

Alaska

20230318_151825.thumb.jpg.e816feea3fd1d52b65fb78a6a2c71814.jpg

20230318_143129.thumb.jpg.d81ac7be7c9b7f20410594f13b9b5ee1.jpg

S & B

20230318_151628.thumb.jpg.77d821f6b531232a9feeb84a375aeccb.jpg

S & B

20230318_151810.thumb.jpg.b73b8b710eb428f70e77d192ba526876.jpg

GGG

20230318_151759.thumb.jpg.9f485747e9a00e16904dbc47b8e95b84.jpg

Norma,s lågprispatron i röd/svart ask

20230318_151752.thumb.jpg.1734439be2b1fff8488388dcfef43ca2.jpg

Winchester 

20230318_151805.thumb.jpg.41475a7c6f53d714c6c0ece9433a041e.jpg

Blev lite värmeflimmer efter ett tag men tyckte att jag såg tillräckligt bra för att fortsätta. 

20230318_151923.jpg

S&B sköt väl rätt hyggligt? Om de skjuter så borde väl pipan fortfarande ha ngt lite liv i sig? Är pipan kass så borde det skvätta runt hårt med allt? Eller så kanske S&B är ngn tusendels mm större än övriga, något mer grepp om de slitna räfflorna. 

Alaska  och sallad& blast är helt ok,  S&B till och med över förväntan.  S&B sägs ju i folkmun vara rena skiten vid precisionsskytte. I den serie S&B där man ser tumstocken vet jag att i ett av skotten slarvade jag i avfyringen, likaså i den ej måttangivna Alaskan. Alla andra skott kändes bra,  men som sagt blev det lite mirage. 

En tjäder eller orre på 250m har som det ser ut ganska goda förutsättningar för ett gott liv efter skott med Winchester och GGG.

Ser gärna att ni skriver era tankar.

• Like 1

60mm på 225m med jägarmässigt stöd är inte dåligt!! 

Gjorde typ samma grej som dig i januari när jag skulle byta normal jakt dvs ds och avstånd 0-80m mot +150m dovpursch på dragiga gärden. Att hålla ihop 3 skotts serier på under 100mm i stable sticks på 200m var oerhört svårt insåg jag ödmjukt trots bra optik. Samma bössa fixar klisterlappen på 80m från bänk. I min .308 skjuter 150-165grains kulor mycket bättre på håll bortom +150m.

Men jag är inget proffs på längre håll, 225 meter är långt för normaljägaren och dennes utrustning.

• Like 2

Helt klart dags investera i nytt, med dom antalen kulor genom pipan så är det ju ändå dags snart så lika bra byta direkt.

Sen kul byte men det kommer efter åt.

Kan ju vara en del parametrar som påverkar. Ligger du som du brukar, med samma stöd och tar rekylen rätt? En ganska gammal bössa i en trästock. Är skruvarna dragna som de brukar och i optimalt moment? Är stocken ok? Klackar, fästen och kikarsikte? Har den skjutit mycket bättre med just den ammunitionen tidigare? Är batcherna lika/olika? Du kanske skall kolla allt och göra om allt men med sandsäckar och rätt skjutställning för att vara säker. Kanske även testa med riktigt bra ammunition. 

Den övergripande frågan är väl just om den skjutit bättre tidigare med liknande förutsättningar och isf med vilken ammo?

Grupperna med SoB och Alaska på 225m är som sagt inte dåliga. Hade nog provat de som skjuter bäst på 80-100m också för se vad som händer där. Fuck up-faktorn ökar ju på längre håll.

Lapua Scenar brukar vara en tajtskjutare om du ska prova ngt annat som lämpligt till toppfågel. Min gillar hårt laddad 123gr scenar.

Jag brukar vilja skjuta minst 5 skott per serie för att få någonting vettigt att utvärdera. 

Det kan vara slumpen som gör att tre skott som sitter tätt. Det är mer sannolikt att du får en rättvis bild med fem skott (eller fler). En bra tre-skottsträffbild med S&B skulle fått mig att skjuta mer med den för att se om den konsekvent levererar.  🙂

Har den (och du) skjutit bättre tidigare?

Om bössan ska användas till "älgjakt" så duger den med marginal fortfarande. Är det toppfågel på längre håll blir det lite svårare.

På 2023-03-19 at 08:19 MKJ sa:

60mm på 225m med jägarmässigt stöd är inte dåligt!! 

Gjorde typ samma grej som dig i januari när jag skulle byta normal jakt dvs ds och avstånd 0-80m mot +150m dovpursch på dragiga gärden. Att hålla ihop 3 skotts serier på under 100mm i stable sticks på 200m var oerhört svårt insåg jag ödmjukt trots bra optik. Samma bössa fixar klisterlappen på 80m från bänk. I min .308 skjuter 150-165grains kulor mycket bättre på håll bortom +150m.

Men jag är inget proffs på längre håll, 225 meter är långt för normaljägaren och dennes utrustning.

60mm på Alaskan är jag helt ok med, även den serie Alaska som jag inte mätte. Stödet blev extremt stabilt, jag kunde utan problem hålla inom den svarta pricken med mitt smith & Bender uppskruvad på x12 ( max)

Lägger man ihop bägge serierna S&B så sitter 6 av 7 skott inom 33mm vilket är snuskigt bra i mina ögon. 

Men övriga helmantlade är inte vad jag förväntade mig. 

På 2023-03-19 at 09:21 karelsk blandning sa:

Helt klart dags investera i nytt, med dom antalen kulor genom pipan så är det ju ändå dags snart så lika bra byta direkt.

Sen kul byte men det kommer efter åt.

Som påpekats av andra kan jag slarvat med rekylupptagningen. Vänsterhanden höll ömsom om förstocken och ömsom i benstödet. Men en av oss borde vara slut. alltså gubben eller pipan, ja eventuellt bägge..

8 hours ago josc72 sa:

Kan ju vara en del parametrar som påverkar. Ligger du som du brukar, med samma stöd och tar rekylen rätt? En ganska gammal bössa i en trästock. Är skruvarna dragna som de brukar och i optimalt moment? Är stocken ok? Klackar, fästen och kikarsikte? Har den skjutit mycket bättre med just den ammunitionen tidigare? Är batcherna lika/olika? Du kanske skall kolla allt och göra om allt men med sandsäckar och rätt skjutställning för att vara säker. Kanske även testa med riktigt bra ammunition. 

Hör vad du säger och jag ska göra om testet.

Liggställningen var den samma med alla skott, men som nämns ovan kan jag hållt olika med vänsterhanden. 

Översyn av vapen och sikte ska ske innan nästa övning.

7 minutes ago kkjon sa:

60mm på Alaskan är jag helt ok med, även den serie Alaska som jag inte mätte. Stödet blev extremt stabilt, jag kunde utan problem hålla inom den svarta pricken med mitt smith & Bender uppskruvad på x12 ( max)

Lägger man ihop bägge serierna S&B så sitter 6 av 7 skott inom 33mm vilket är snuskigt bra i mina ögon. 

Men övriga helmantlade är inte vad jag förväntade mig. 

Givet detta så är det nog dags att söka ny gubbe och låta pipan vara i fred :D

• Haha 2

5 hours ago MagnusN sa:

Den övergripande frågan är väl just om den skjutit bättre tidigare med liknande förutsättningar och isf med vilken ammo?

Grupperna med SoB och Alaska på 225m är som sagt inte dåliga. Hade nog provat de som skjuter bäst på 80-100m också för se vad som händer där. Fuck up-faktorn ökar ju på längre håll.

Lapua Scenar brukar vara en tajtskjutare om du ska prova ngt annat som lämpligt till toppfågel. Min gillar hårt laddad 123gr scenar.

Vill nog ha det till att den har hållt ihop bättre tidigare,  men som du skriver  fuck up faktorn stökar till det när man töjer ut avstånden. 

5 hours ago Arctic sa:

Jag brukar vilja skjuta minst 5 skott per serie för att få någonting vettigt att utvärdera. 

Det kan vara slumpen som gör att tre skott som sitter tätt. Det är mer sannolikt att du får en rättvis bild med fem skott (eller fler). En bra tre-skottsträffbild med S&B skulle fått mig att skjuta mer med den för att se om den konsekvent levererar.  🙂

Har den (och du) skjutit bättre tidigare?

Om bössan ska användas till "älgjakt" så duger den med marginal fortfarande. Är det toppfågel på längre håll blir det lite svårare.

Ska slänga iväg större serier nästa gång, även om det var 6 Alaska och 7 S&B denna vända och 4 av varje övriga. 

5 minutes ago Hipshot sa:

Givet detta så är det nog dags att söka ny gubbe och låta pipan vara i fred :D

Ska väl se om jag kan lura med någon annan nästa gång för att se om det är gubben eller pipan som darrar.

35 minutes ago kkjon sa:

Som påpekats av andra kan jag slarvat med rekylupptagningen. Vänsterhanden höll ömsom om förstocken och ömsom i benstödet. Men en av oss borde vara slut. alltså gubben eller pipan, ja eventuellt bägge..

Då är det absolut nödvändigt investera, det kan bara gå bättre.

• Like 1

På 2023-03-20 at 16:29 kkjon sa:

Hör vad du säger och jag ska göra om testet.

Liggställningen var den samma med alla skott, men som nämns ovan kan jag hållt olika med vänsterhanden. 

Översyn av vapen och sikte ska ske innan nästa övning.

Lycka till! Lite som är så enerverande när bössan går oförklarligt dåligt från ett tillfälle till ett annat. Samtidigt är det lite som är så kul som när man bestämt sig för att göra något åt problemet och bygger en ny bössa på sin 1900 😉