Hoppa till innehåll

Vad gäller egentligen med knivlagen???


lsjonsson

Recommended Posts

Av det som jag har läst och upplevt själv så gör polisen väldigt olika bedömmningar vad beträffar knivlagen att ha kniv o yxa i bilen, gå in på livsmedelsbutik när man kommer från skogen eller är på väg för at stycka vilt. T. ex en älg eller rådjur. Jag har själv blivit stoppad på väg hem från jakt o det var i en körkorkorts- och nykterhetskontroll och det var inga problem. Jag har varit inne på livsmedelsbutik med kniv på mig. I regel så brukar jag ta ut knivarna (2 st) ur slidan och lägga dom på golvet i bilen för att ingen eventuellt gnälla. Jag har även läst om folk som har blivit stoppade och blivit anmälda för brott mot knivlagen och fått böter. 

Jag har pratat med polis som jag känner och han hänvisar till att jägare, snickare, byggnadsarbetare, elektriker, m. fl. inte berörs av knivlagen.

Det finns åtskilliga fall i länken!

https://svenskjakt.se/?s=knivlagen

https://ekuriren.se/insandare/artikel/vad-galler-egentligen-med-knivlagen/j8wyn04j

 

VAD GÄLLER EGENTLIGEN???

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OT

I sommras stod jag och tankade med .22an i axelhölster när farbror blå svängde in bredvid, tänkte inte på det förrens det var försent.

- Hej, skyddsjakt? - Ja, grävling - Skitjakt men lägg pickan kvar i bilen nästa gång du tankar.

- OK klockan var 23.00 och byn stendö men där hade man nog tur att det var rätt polis. (pappa till grabbens lagkamrat och jägare.) 

Så är det nog även med kniv. Bommar ibland kniven när jag handlar på ICA Sorsele under älgjakten, kan nog vara 10 knivbeväpnade i butiken samtidigt och personalen verkar inte reagera alls. Hemma skulle jag aldrig ta den risken, I Uppsala törs man ju knappt gå i jaktkläder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago faxe sa:

Dig hade jag satt dit direkt med dubbla böter!!!😄

Ja, det kan jag tro NOLLÅTTA!:lol:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog beroende på muppen som stannar en. Finns mer dårar än normalt folk är jag övertygad om.

Jag klarade mig iaf sist från något sånt men då fick dom ju ändå ge böter för obesiktat bil, men där hade funnits mer i bilen. 

Hade nog iaf två knivar i bältet en på sitsen jag hängt av, en yxa på bak golvet och troligen nån kniv där också i verktygen som ligger å skrotar där på golvet. Lite olika lös ammunition låg löst, en bultpistol på framgolvet. 

 

Så där får jag väl ändå säga att det var en realistisk människa som var relativt bitter till en början men efter ett tag förstod att jag drev med han angående blåskontrollen. Hade det blivit positivt på mätaren skulle det nog vart värre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knivlagen är nog väldigt godtycklig beroende på vilka poliser man träffar på. Träffar man på någon polis som inte fattar detta med jakt så är stor risk att man får en böteslapp. Man får nog tänka sig för vart i landet man är om man ska ha kvar kniven i slidan när man går ur bilen. Klev in på en pizzeria på vägen hem från jakten i vintras i jaktkläder och kniven hängandes på sida och enda som ifrågasättes var varför vi inte skjuter bort vildsvinen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagenligt får man ha kniven i bilen eller bältet när man åker bil till eller från jakten, styckningen eller annan aktivitet där det finns legitima skäl för kniv. 
Ingen kniv med in på ica, macken någonsin.

Sen är väl praktiken en annan - hur mkt folk bryr sig. Vågar påstå att det blir kinkigare ju större samhälle man är i. Och det beror nog lite på vad en person utstrålar för attityd. Eller om man har en fin samekniv eller stor svart Rambohuggare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, magkänslan säger att det hänger mycket på vart man befinner sig, dagsformen på Farbrorblå och ens egen utstrålning om man torskar på knivlagen eller inte.

Vid friluftsaktiviteter, jakt, fiske så är det med regel än undantag att kniv bärs med, yxan däremot är alltid i bagaget på bilen.

Känner mig lugnare angående knivlagen Norrut än söderut i landet generellt, finns helt klart mer hysteriska urbaniserade mössfoder per capita söder om Dalälven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nog passerat in på jobbet, via skyddsvakterna, många hundra gånger med kniv. Har jag grönbyxorna eller skinnbrallorna så är kniv samt multiverktyg innehållande kniv med. Slarvigt säkert men man tänker inte på det. När jag jobbade i Norrtälje så var vi civilt klädda, i mitt fall inte sällan samma garderob som ovan beskrivet och det kom aldrig ngt till min kännedom om gnäll.

Jag fortsätter att leva i tron om att det kokar ned till hur DU beter dej.. är du dumdryg så kommer du få smaka böter och beslag. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det om man ska ut i skogen och plocka svamp? Man har en hink eller en korg ståendes i baksätet eller i bagagutrymmet på en kombi och det är synligt o i botten ligger en svampkniv som den på fotot.

IMG_20230319_110044375.thumb.jpg.a18e835063e04127f9fdb2496581922b.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Ja, magkänslan säger att det hänger mycket på vart man befinner sig, dagsformen på Farbrorblå och ens egen utstrålning om man torskar på knivlagen eller inte.

Vid friluftsaktiviteter, jakt, fiske så är det med regel än undantag att kniv bärs med, yxan däremot är alltid i bagaget på bilen.

Känner mig lugnare angående knivlagen Norrut än söderut i landet generellt, finns helt klart mer hysteriska urbaniserade mössfoder per capita söder om Dalälven.

Yxa är jäkligt bra men jag vågar inte ha det längre annat än när jag ska till skogen. Har nu mer en kofot till trafikvilt. Funkar bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Hur är det om man ska ut i skogen och plocka svamp? Man har en hink eller en korg ståendes i baksätet eller i bagagutrymmet på en kombi och det är synligt o i botten ligger en svampkniv som den på fotot.

IMG_20230319_110044375.thumb.jpg.a18e835063e04127f9fdb2496581922b.jpg

Ja, förutsatt att det är svampsäsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Generellt håller jag med Hippen om att det nog beror väldigt mycket på hur du beter dig. Är du dryg blir det nog böter. Annars stor chans att klara sig. 
sen tycker jag att det är ett tydligt kännetecken på en dålig lag. 
Godtycklighet från Polisen skall inte spela någon roll. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago MagnusN sa:

Ja, förutsatt att det är svampsäsong.

Ja, givetvis är det svampsäsong men inte just nu!:thumbsup::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går man säker om man har kniv/knivar i ryggsäcken om man är på väg till eller från en jakt? Jag har alltid haft kniv i handskafacket 365 dagar/år ifall olyckan skulle vara framme. Det är ingen polis som har frågat mig om jag har någon lös liggandes kniv i bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Går man säker om man har kniv/knivar i ryggsäcken om man är på väg till eller från en jakt? Jag har alltid haft kniv i handskafacket 365 dagar/år ifall olyckan skulle vara framme. Det är ingen polis som har frågat mig om jag har någon lös liggandes kniv i bilen.

Till eller från jakt kan du ha massor av knivar var du vill så länge du inte gör ett stop och tar med dem in på ica osv. 

Bältesskärare och kofot, har jag nuförtiden, isf kniv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago MagnusN sa:

Till eller från jakt kan du ha massor av knivar var du vill så länge du inte gör ett stop och tar med dem in på ica osv. 

Bältesskärare och kofot, har jag nuförtiden, isf kniv.

Ok! Jag försöker lämna knivarna i bilen o ibland har jag glömt att ta ur dom ur slidorna när jag har knallat in på ICA, men ingen har reagaret på knivarna om dom har hängt synliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Hey Dude.. du bor i Kalix.. :D

Jepp o det är skillnaden mot obygden 100 mil söder ut.:whistling::P:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Simonsson i Strömsund i September på eftermiddagen så är det väl nästan en majoritet som har jaktkläder och kniv. Jag har själv även haft bössan på ryggen. (I fodral) Den enda frågan jag fått är om man skjutit något.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kniv, yxa, viksåg och en stickkniv finns alltid i min bil (och kommer så förbli). Har hänt relativt många gånger att jag fått stanna och avliva trafikskadat vilt. 

Dock sitter ligger de i en stängd väska på hundburen. 

Försöker komma ihåg att lägga kniven i bilen när jag ska in och handla.

Brukar alltid ha några plugg med grövre hagel i bilen då bössan ofta varit med i bilen i jobbet. 

Har blivit stoppad x flera med bilen full av bössor och fått visa licenser m.m men min upplevelse är att jag aldrig blivit krångligt bemött... 

Men samtidigt tror jag det är djävulskt personrelaterat

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns när jag och en kompis gick in på Sheraton i Göteborg med två gamla sablar i sina baljor för att lämna in dem på Widforss auktion. Varpå värderingsmannen sa ”har ni gått hit med dem så här???”. Vi fattade ingenting förrän han påtalade att det kanske kunde vara i strid med knivlagen :ph34r:

Som laglydig eller kanske snarare fredlig individ ser man inte problemet med att bära en sabel på öppen gata. Eller min minigun för den delen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago, exabit said:

Minns när jag och en kompis gick in på Sheraton i Göteborg med två gamla sablar i sina baljor för att lämna in dem på Widforss auktion. Varpå värderingsmannen sa ”har ni gått hit med dem så här???”. Vi fattade ingenting förrän han påtalade att det kanske kunde vara i strid med knivlagen :ph34r:

Som laglydig eller kanske snarare fredlig individ ser man inte problemet med att bära en sabel på öppen gata. Eller min minigun för den delen.

Jag har stått med sabel i bältet då kungen passerade på mindre än 2 meters håll. SÄPO sa ingenting. 
Tur man inte lider av tvångstankar! 🙂

Svenska_arm%C3%A9ns_uniformer_6.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...