Hoppa till innehåll

Motorsåg yxor och ved


Ken1

Recommended Posts

Tack för alla bra svar, ibland tror man ju att det är hjärnspöken, eller att man gått o blivit klen. 😳😳, skönt att veta att det kan vara motiverat med ett blad för vardera virke.

I tillägg kan sägas att jag skall bygga en vedbod/hjul i sommar för lagring av veden, jag är rätt taggad på att få bygga mer saker. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från en novis men iaf.. testa att såga med svärdets översida så blåser spånet ut från maskinen och inte in i drivningen?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Christian N sa:

Tack för alla bra svar, ibland tror man ju att det är hjärnspöken, eller att man gått o blivit klen. 😳😳, skönt att veta att det kan vara motiverat med ett blad för vardera virke.

I tillägg kan sägas att jag skall bygga en vedbod/hjul i sommar för lagring av veden, jag är rätt taggad på att få bygga mer saker. /C 

Min vedbod har förändrats från:

1) Ett traditionellt utrymme där jag stjälpte in torkad ved genom dörren med traktorskopa, travar gör man på Solvalla.

Till:

2) Ett snedtak vid garaget stöttat med stolpar, lätt att köra in veden, en vägg + presenningar, 15 kubik ved mellan stolparna, luftigt och lätt att komma åt årsförbrukningen (förutom i år då allt verkar gå åt.....) Alternativet hade varit en traditionell vedbod med avtagbart tak (grannens recept) bara att fylla på ved med skopa och lägga på taket.

Till:

3) Förmodligen en kombination av ovanstående ( nr 2) och en delägd vedprocessor där ändprodukten är storsäck på pall som får stå utomhus.

Nu vill jag inte döda din kreativa ådra, bygga saker kan vara skoj men vedhantering ska vara smidig.......

Raggarö

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt vedförråd.

Veden klyvs ner i traktorkärra, tippas på grusat underlag.  Ligger öppet tills höstregnen, då lägger vi en pressening över högen. Klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här om dagen då jag var på väg ut till jaktmarken kom jag förbi en gård där en snubbe som klöv ved och hade en transportör  gående- han hade plockat taket (eller del av taket?) av vedboden. Veden trillade ned i boden direkt och la sig som den ville. När det är fullt lägger han taket på igen....

Fiffigt !

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Här om dagen då jag var på väg ut till jaktmarken kom jag förbi en gård där en snubbe som klöv ved och hade en transportör  gående- han hade plockat taket (eller del av taket?) av vedboden. Veden trillade ned i boden direkt och la sig som den ville. När det är fullt lägger han taket på igen....

Fiffigt !

En gubbe helt i min smak, det kanske var torrgran? Ved mår annars bra av att ligga luftigt tills den torkar.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor i villa numera, vi kommer att ha cirka 5-6 kubik att börja med hemma på hösten, kanske 2-3 till i lager hos familjen. 
 

Med det sagt, förvaring och hantering sker under parollen ”-white picked fences” eller med andra ord, fint, prydligt och städat. 
 

om jag gillar att bo i villa? Rymmer getter? Vänligen C 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Christian N sa:

Tack för alla bra svar, ibland tror man ju att det är hjärnspöken, eller att man gått o blivit klen. 😳😳, skönt att veta att det kan vara motiverat med ett blad för vardera virke.

I tillägg kan sägas att jag skall bygga en vedbod/hjul i sommar för lagring av veden, jag är rätt taggad på att få bygga mer saker. /C 

 

Om ni har för avsikt att lägga in veden i vedboden tämligen snabbt efter kapning och klyvning så rekommenderas en konstruktion med högt beläget golvplan och glespanel på sidorna för att ge erforderlig luftcirkulation runt veden.

 

MVH

Alias

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago alias sa:

 

Om ni har för avsikt att lägga in veden i vedboden tämligen snabbt efter kapning och klyvning så rekommenderas en konstruktion med högt beläget golvplan och glespanel på sidorna för att ge erforderlig luftcirkulation runt veden.

 

MVH

Alias

Nja, vi klyver nu, iofs våt ved, den ligger på tork/lagring på pall, ute men under tak, vi har inte travat men lavat den för massor med luftgenomströmning och bra cirkulation.

min tanke med vedskjulet är att man gör en box i botten, med låda för att tömma ut skräp mm, samt tillåter maximalt med luft upp och genom traven som ligger där. 
 

jag tror att jag har en bild på en förlaga någonstans. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Detta vansinne att inte få tillåtelse att fälla på granntomter har jag blivit drabbad av några gånger.

Ibland kan man kontra med Karma, dvs grannen kan behöva en tjänst tillbaka, allt blir mycket enklare då det finns plats att lägga träden snyggt och prydligt.

Raggarö

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter justering av H och L fungerade Jonseredarn bra och den överlämnades högtidligen till sonen.

Återstår Stihl MS200, förgasaren kommer på Onsdag.

Partnern verkar ha någon förbannelse, skam den som ger sig.

Annars så flyter det på mellan torrgran och vindfällen - det gäller att välja rätt dag så man inte kokar.

Edit: Förgasarn till Stihlen kom idag, fick modifiera justerhålet i sågen eftersom L-skruven inte satt på samma plats på denna förgasare. Nu går sågen som ett skållat ollon......

Edit igen: Efter lite omdragning av bl.a. tändkabel och fix med gummirör från förgasaren fick sågen fnatt - det verkar som den tjyvluftar någonstans🤢

 

Raggarö

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Partner?

”Gammalt i tiden” hade de oftast problem med:

Stoppknapp (som alla ”Electrolux” sågar på den tiden”)

Svaga magneter/tändsystem. 
och kanske vanligast tankurluftning. 
Men vi talar 90 tal så kanske inte aktuellt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago henke67 sa:

Vad är det för Partner?

 

På 2023-05-06 at 06:19 Raggarö sa:

Partner 523R (65 cc): Startade ej trots gnista och en djävulsk kompression, soppatanken totalt igenbeckad. Rengjort tanken och bytt soppaslang/filter. Förgasarmembran bytta - Hoppas den startar under dagen......

@henke67stod längre upp i tråden då hamnkontoret över dem…

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är den ju tillräckligt gammal i alla fall…

Ofta tändsystemsproblem. 
Men om jag minns rätt finns en stålsil, ett fint nät i förgasaren på ”inloppssidan” kan vara svårt att få rent. (Men finns inte på alla modeller så jag kan vara ute på hal is…) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Partnern har hamnat lite på väntan ett tag.....

Vi får se om jag river förgasaren igen (membranen är ju bytta, inklusive stålsil) "men det är fler grejer på ett spett"

Återkommer i ärendet.

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är precis på väg till ett projekt bestående av torrgran och vindfällen, det är första någorlunda svala morgonen på länge så ett 4-timmars pass ska det bli.

I motorsågsväg har det blivit framsteg med Stihl MS 200, startar och går men suger in luft via gummiröret mellan cylinder/förgasare. Har tätat från förgasarsidan, förhoppningsvis löser det problemet annars väntar en större operation....

Edit: Snappandet efter luft fortsatte, har annat att göra så sågen hamnar bland det andra sågskrotet på skullen.

Raggarö

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en Husqvarna 242 utan svärd, så stoppade på ett 15" jag hade liggande.

Har sågat en hel del ved med den sågen nu och måste säga att det var en bra såg.

Just till att såga ved var ett längre svärd bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vill bara flinka in med en varning.

Ny slipade kedjor är vassa 😮 om ni inte visstedet redan 🙄😆😆

20230610_144538.jpg

  • Confused 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...