Hoppa till innehåll

Ljuddämpare på Tikka M65


Takko

Recommended Posts

Lite feedback från kunniga behövs. Jag har ett par Tikkor i skåpet, bland annat en 30-06 M65. Har funderat på en ljuddämpare till denna, både för hörsel och den blir ju lite snällare också 🙂 Men är kluven i om man skall byta bössa eller satsa på dämpare. Bössan är i ok bruksskick tycker jag och skjuter väl. Har en Docter 1-6 på och det första jag tänker på är hur mycket skymmer dämparen i lägsta förstoring? Har ett standard montage så det är inte högt och hur ter det sig med ljuddämpare på? Är lite velig i detta och skulle vilja få lite input från er. Ska man byta till en med dämpare eller ska man få till det på M65:an? Är lite i velighetens tid just nu. Detta är ju den bössa som är med vid all kul jakt men har en continental också som mest är på banan M55 6,5. Nu är jag ju tax jägare så jag använder bara bössan vid älg, gris mm, så inte daglig användning under säsongen men luftas en del ändå. Era tankar runt detta? Och om man skall sätta på en dämpare, vilken typ rekommenderar ni då med tanke på optiken? Sen om man skulle sätta dit en på befintlig, så tips om smed i Småland eller omnejd uppskattas också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Montera dämpare och var nöjd, visst den kommer synas lite i siktet men är inget jag stör mig på iaf.

Om du inte blir nöjd behåll dämpare och byt bössa.

Gänga bägge två direkt så kan du ha samma dämpare på dom båda.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag sköt mycket på bana hade jag dämpare på alla mina kulvapen-helstålsdämp för det är dom enda som håller för intensivt skytte.

Dom sabbar dock balansen i vapnen totalt och gör dom obehagligt framtunga. 

Idag har jag bara dämp på en studsare och innan jag köpte den undersökte jag marknaden avseende vad dom vägde, köpte den lättaste jag kunde få tag på och är nöjd.

Tror inte fabrikat spelar så stor roll längre, alla är bra, om dom dämpar några decibel hit eller dit är inget mitt öra kan uppfatta.

Fundera över vilka egenskaper som passar dig däremot,frontmonterad,teleskop,alu,kolfiber,stål?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trivs du med bössan, gänga och kör på. Det går att hitta annan bössa som är gängad redan men då finns risken att du hittar ngt snedborrat måndags ex som inte skjuter alls. Du vet att din skjuter, kör på den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det får nog bli så. var i kvalet mellan en ny Tikka i 308 men får väl ta en tankestund till. 

Går ju att lämna in i Jönköping på Jaktia eller ute i Torsbo. Men finns det andra alternativ här i södra änden?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Takko sa:

Ja det får nog bli så. var i kvalet mellan en ny Tikka i 308 men får väl ta en tankestund till. 

Går ju att lämna in i Jönköping på Jaktia eller ute i Torsbo. Men finns det andra alternativ här i södra änden?

 

Men det är klart en ny t3a hade ju vart intressant.

Men det blir iaf dyrare än bara en dämpare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med bössor, men när man har en som funkar bra så kanske man skall lugna sig lite. får väl fundera några veckor på detta. Många säger ju att M65/M55 är hyggliga byssor.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Takko sa:

Alltid kul med bössor, men när man har en som funkar bra så kanske man skall lugna sig lite. får väl fundera några veckor på detta. Många säger ju att M65/M55 är hyggliga byssor.......

Säkert hyggliga men jag väljer varje dag hällre en t3a om jag skulle köpa idag.

Haft 2st m65 och inte kommit överens med nån av dom riktigt. Håller själv på se och fundera i en till t3a i typ 6,5 eller 308 som kapas kort och sätter dämpare å efter det meckat om kolven lite.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Takko sa:

Alltid kul med bössor, men när man har en som funkar bra så kanske man skall lugna sig lite. får väl fundera några veckor på detta. Många säger ju att M65/M55 är hyggliga byssor.......

Jag har 3st, lyssna inte på de armsvaga plastpojkarna.😁

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man inte hålla på och byta kolv eller andra ombyggnadspåhitt så känns en M65:a fan då mycket trevligare att hålla i än en T3:a. T3:ans styrka är att den är billig(om man håller sig till basmodellerna), skjuter generellt bra och kan moddas med eftermarknadsprylar in absurdum.

Men personligen tycker jag ”blåneringen” på ex Varminten som jag har är ett skämt. Den börjar redan skavas bort trots väldigt modest användning (funderar på ceracote i framtiden). Magasinen i plast är sunkiga (jag kör AICS och chassi på min). Slutstycksspärr och avtryckare som ser ut som MIM:ade detaljer ger en extremt billig känsla när man tar på dem jämfört med maskinbearbetade motsvarigheter. Och plastkolven är rätt trist Det är helt enkelt en väldigt prispressad bruksbössa. Sen finns det flådigare modeller men då sticker priset och det är ändå samma basmekanism.

M55/M65:ans nackdelar är att de börjar bli gamla och reservdelar börjar sina men än så länge löser man det mesta så har man en man trivs med är de väl värda att hålla i drift.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, själv är jag ju ganska förtjust i en trä med lite liv i men någon gång skall man väl testa en plast kolv, kanske 🙂

Svårt det här, men mycket bra input som gör att man tänker till lite mer.  Egentligen skulle man kanske gänga M65: an och behålla den som den är och ev. byta bort M55: an (Continental halvsjuan) till en lättare bössa som man kunde ta vid taxjakten ibland. Allra helst nu när man jagar i våtmarker i framtiden 😞

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...