Hoppa till innehåll

Seriös hageldude...


Hipshot

Recommended Posts

Kollar avsnitt 8.. 

Surrar trångborrning kontra vilt.. en kricka kräver avgjort mkt mer chocke än en gås tex. Logiskt när man tänker på det men samtidigt så otroligt tvärtom man ofta resonerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han har även släppt en grymt spännande fredagsrulle med hagelsvärmar filmade i ultrarapid. 

Inget man kollar på med en seriös date men vl sevärt 👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tro mig, hade det vart under min värsta nörd period hade jag gått i spinn, men idag orkar jag sällan lyssna igenom allt på denna Youtube.  Sista året har det mest var moppetrimma och skarvjakt man kollat där, skarvar som dråsar i backen med  en god IPA till  är dubbel njutning som endast överträffas av att skjuta själv. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm det är rätt hög nivå på denna snubbe helt klart, det i sig är ju lite skoj faktiskt. Men skarvjakten.. så kul att kolla! Br Carlsson tex.. de hade varit ut här om dagen så det lär komma en ny film vilken dag som helst. Både bröderna och Tolf är ju för j-la duktiga att skjuta, så kul att se! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga med den här snubben är ju att han pajar en del "sanningar" för mig. Helt klart en bra kanal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MagnusN sa:

Det jobbiga med den här snubben är ju att han pajar en del "sanningar" för mig. Helt klart en bra kanal

Ja faktiskt.. fick mej en liten tankeställare med.. ska kolla vidare men det är ganska tunga klipp så det går inte att slölyssna medans man gör annat. 

Detta med hastighet är ju j-ligt intressant, jättejättehög hastighet tappar fart mkt fortare än mer normala hastigheter tex.. Ett mindre hagel håller hastighet och har djupare penetration och dödar bättre än ett grövre.. det sista låter så konstigt nu när jag skriver det känner jag.. men jag uppfattade det så iaf.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Droggot sa:

Kul kanal den skall jag följa!!!
Snubben verkar riktigt vettig för att vara Culots son :)

Höll på att säga att det är bra gener på faderssidan men nu ska vi inte förstöra den goda stämningen .. :blink: för jag har inte definierat vem osv osv.. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De skjuter ju sjöfågel med TTS.. ngn typ av tungsten med högre densitet än bly.. skjuter med us 8-9 typ på änder och mindre andfåglar. Jag ska därför testa att rappa kråka, även på håll, med us 9 bly på fredag. Teoretiskt borde man träffa väldigt hårt, frågan är om 2 mm blyhagel förmår döda lika bra? Jag har gjort det tidigare minns bara inte riktigt hur det gick.. vet att jag sköt kråka med Eley 32 gr us 10 dvs svinsmå hagel.. då kom det ner en urförbannad kråka.. inte ens nästan död men väldigt mkt träffad.

De är lite tunga dessa klipp, förbentat mkt information men avgjort intressanta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TSS är det väl? "Tungsten super shit" eller något åt det hållet... Legering med 95% wolfram och lite annat smått och gott.

För en annan som är smått förälskad i .410 så är det nog det mest gångbara alternativt framöver. Inte jättekul för plånboken däremot.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna youtube kanal var riktigt intressant.
Ruskigt intressant just det där med att mindre hagel behåller hastigheten pga att dom har mindre luftmotstånd.
Tänker på den gången för två år sen jag rappade ner några grå gäss med us7 or av misstag trodde det var 6 or jag hade köpt, men det var tydligen 7or.
Gässen var stendöda när dom slog i backen. Hållen var nog bara 25 meter men alla tjatar om att det minsta som går att använda var 4or för gässen är så jäkligt hårdskjutna.

Jag satt igår och kollade på när han filmade med en supersnabb kamera hur lång hagelsvärmen är.
Jag tror nog jag satt nära 2 timmar och glodde när kontentan var att längde på svärmen spelar ingen roll (Väl spenderad tid). 
Jag tror det var ca 80% av haglen var på (tror jag) 8 fot och detta gjorde att anden kunde röra sig 9 tum (nästan 23cm) på tiden första haglet slog i målet till sista haglet träffade anden på 40 yards.
Roligast var att se att en choketube som var special byggd för att göra svärmen kortar den gjorde inte ett skit eller till och med förlängde svärmen i vissa fall. (Marknadsföring i sitt esse)
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago KJE81 sa:

Tungsten Super Shot, undrar om det går att få tag i här hemma? Verkar finnas i Finland om man googlar men inte i Sverige.

I USA har TSS fått många delstater att ändra klassningen på  dels kaliber .410 men framförallt kaliber 28 så att man nu verkar få skjuta mer eller mindre allt som man får skjuta med hagel där även med dessa kalibrar. Önskar att Naturvårdsverket hade lagt till hare och räv på klass fyra som de gjorde med fasan och rapphöna, en kaliber 28 hade ju varit himla trevligt. Men som det ser ut nu så känns det som om det behövs kaliber 20 för att få till en smidig hagelbössa som är godkänd för all hageljakt.

Japp !  1380 kr kilot plus frakt senare  .... greentrail tror jag du kan googla på,   Sen finns det både stålförladdningar för 28 och 410  så jag förstår inte problemet med stål, tungsten löser inga problem då det krävs speciella grejer ändå och är skitdyrt,  men ska du skjuta på 60 meter med 410 så är det the shit , på 25-30m lär det bli slarvsylta .. Varför finnarna  gillar TSS   är nog att då har dom både täckning och anslagsenergi på  dubbla hållet  vs  bly  och stål.   Sen att få  Naturvårdsverket  att jobba FÖR oss ser jag inte komma i närmaste framtiden... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Droggot sa:

Denna youtube kanal var riktigt intressant.
Ruskigt intressant just det där med att mindre hagel behåller hastigheten pga att dom har mindre luftmotstånd.
Tänker på den gången för två år sen jag rappade ner några grå gäss med us7 or av misstag trodde det var 6 or jag hade köpt, men det var tydligen 7or.
Gässen var stendöda när dom slog i backen. Hållen var nog bara 25 meter men alla tjatar om att det minsta som går att använda var 4or för gässen är så jäkligt hårdskjutna.

Jag satt igår och kollade på när han filmade med en supersnabb kamera hur lång hagelsvärmen är.
Jag tror nog jag satt nära 2 timmar och glodde när kontentan var att längde på svärmen spelar ingen roll (Väl spenderad tid). 
Jag tror det var ca 80% av haglen var på (tror jag) 8 fot och detta gjorde att anden kunde röra sig 9 tum (nästan 23cm) på tiden första haglet slog i målet till sista haglet träffade anden på 40 yards.
Roligast var att se att en choketube som var special byggd för att göra svärmen kortar den gjorde inte ett skit eller till och med förlängde svärmen i vissa fall. (Marknadsföring i sitt esse)
 

25 meter då är det inte alls konstigt att den dog :D   10 meter till så hade det inte gått lika bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Hipshot sa:

Ja faktiskt.. fick mej en liten tankeställare med.. ska kolla vidare men det är ganska tunga klipp så det går inte att slölyssna medans man gör annat. 

Detta med hastighet är ju j-ligt intressant, jättejättehög hastighet tappar fart mkt fortare än mer normala hastigheter tex.. Ett mindre hagel håller hastighet och har djupare penetration och dödar bättre än ett grövre.. det sista låter så konstigt nu när jag skriver det känner jag.. men jag uppfattade det så iaf.

 

Ha ha !    det visste jag redan på 90 talet :D  

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag inte är så intresserad längre av sån där gamla " upptäckter  ) är inte storleken på hagel 

Eller hastigheten på dito som är störta kruxet, svårigheten är och består i att placera dessa små eller stora hagel

på det flygande föremålet, när man sedan lärt sig göra det kan man försöka få dom inuti det flygande föremålet. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

25 meter då är det inte alls konstigt att den dog :D   10 meter till så hade det inte gått lika bra. 

Självklart är det så. 
Tycker bara det är intressant hur alla har åsikter och säger hur det är bara för att man har hört av andra. Som den nissen som hävdade att knipa var hårdskjuten och krävde 3or för att få ner.
Jösses vad säger man till en sån snubbe förutom att han kanske borde övnings skjuta lite mer???
Jag har tagit åt mig mycket jag har läst av PMT och hans åsikter om hagel. Det gäller att hitta personer som verkar kunna det dom snackar och inte lyssna på den som verkar mest bestämd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Hipshot sa:

De skjuter ju sjöfågel med TTS.. ngn typ av tungsten med högre densitet än bly.. skjuter med us 8-9 typ på änder och mindre andfåglar. Jag ska därför testa att rappa kråka, även på håll, med us 9 bly på fredag. Teoretiskt borde man träffa väldigt hårt, frågan är om 2 mm blyhagel förmår döda lika bra? Jag har gjort det tidigare minns bara inte riktigt hur det gick.. vet att jag sköt kråka med Eley 32 gr us 10 dvs svinsmå hagel.. då kom det ner en urförbannad kråka.. inte ens nästan död men väldigt mkt träffad.

De är lite tunga dessa klipp, förbentat mkt information men avgjort intressanta.

Högst ovetenskapliga erfarenheter på rabbisar säger mig att de dör av det mesta haglet men snabbare av lite grövre. Föredrar 5or. Provade 9or förra året - jättemycket hagel i hela kroppen men lite mer liv kvar i rabbisarna innan de dör, visa hann fara iväg en bit. Det kan ju bero på flera saker som att lite grövre hagel krossar rygg och annat så att de blir på plats eller att grövre hagel ger större sårkanaler eller djupare penetration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som culot skriver så är teoretisk fysik och praktisk fysik en sak, det spelar ingen roll hur duktig man är på det om man inte kan skjuta och häri ligger problemet, för få är så duktiga att detta spelar roll.

(Det är därför jag gillar Olympic och Azot)😉

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa investeringen för egen del när det gäller hageljakten var en lerduvekastare som funkar när man skjuter själv, dvs en 12 volts :)

Och sen förstås att testskjuta några olika hagelpatroner som fanns i lager hos vapenhandlare i närheten och köpa ett gäng askar av den som presterade bäst när det gällde träffbild. Så fort jag får min beställda kaliber 20 så blir det samma sak, fast tyvärr inte alls lika många olika askar att välja på där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago KJE81 sa:

Bästa investeringen för egen del när det gäller hageljakten var en lerduvekastare som funkar när man skjuter själv, dvs en 12 volts :)

Och sen förstås att testskjuta några olika hagelpatroner som fanns i lager hos vapenhandlare i närheten och köpa ett gäng askar av den som presterade bäst när det gällde träffbild. Så fort jag får min beställda kaliber 20 så blir det samma sak, fast tyvärr inte alls lika många olika askar att välja på där.

Egen kastare är guld. Jag fick en 12 V från hylte av frugan som fungerar riktigt bra för att vara en kinakastare.
Då kan man skjuta på den nivå man ligger på och öka svårighets graden när man blir bättre.

Provade lite sporting innan jag skaffade kastaren kände inte riktigt att jag förbättrades på samma sätt då vissa duvor var lätta och andra alldeles för svåra och man fick vänta en hel serie i mellan innan man fick testa den svåra igen.

Vore där emot intressant att testa sporting nu när man är lite mer tränad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Droggot sa:

Egen kastare är guld. Jag fick en 12 V från hylte av frugan som fungerar riktigt bra för att vara en kinakastare.
Då kan man skjuta på den nivå man ligger på och öka svårighets graden när man blir bättre.

Provade lite sporting innan jag skaffade kastaren kände inte riktigt att jag förbättrades på samma sätt då vissa duvor var lätta och andra alldeles för svåra och man fick vänta en hel serie i mellan innan man fick testa den svåra igen.

Vore där emot intressant att testa sporting nu när man är lite mer tränad.

Du har ju inte så långt till sorunda. Vi har iofs färdiga layouter på våran compak men vill du träna på specifika duvor är det bara att säga till. 

/K

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Ken1 sa:

Du har ju inte så långt till sorunda. Vi har iofs färdiga layouter på våran compak men vill du träna på specifika duvor är det bara att säga till. 

/K

Tack för erbjudandet!👍
Detta låter riktigt intressant skall försöka få till lite tid för detta (jag har en 1 åring hemma så tidsbrist råder)
Skjuter ni på helger? Tror inte jag någonsin kommer hinna på vardagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...