MagnusN Posted March 21 Share Posted March 21 Nu är man ju nödgad till stålhagel i vissa situationer. Någon som erfarit något riktigt bra till fågel? Tänker mest på att få vettiga patterns, vet att det är individuellt men en patron som funkat bra för andra är värd att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånepåg Posted March 21 Share Posted March 21 Gamebore Hunting Steel 32g och Gamebore Blue Pigeon 28g har funkat bra för mig för dom flesta fåglarna i jakttabellen.. Båda patronerna i US4. Pattern har jag inte en aning om, men dom smäller, nåt trillar ner och det är oftast dött.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted March 21 Share Posted March 21 Vad skall du jaga för fågel? Till duva kör jag Fiocci 24g skeet och dom kommer ner på 30m men en duva är som sagt inte så hårdskjuten. Ett eller två piller i dom så åker dom ner. Till and gillade jag mest Lyalvalve 4or men var svåra att få tag på så jag gick över till Rottweil men han inte köra dom så mycket då vi blev av med andjakten. Rottweil var rätt hård i rekylen minns jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted March 21 Share Posted March 21 Tycker det mesta fungerar faktiskt förutom Norma 28:orna. Aldrig provskjutit men hissat ned en hel del fågel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde_fmj Posted March 21 Share Posted March 21 Rio brukade ha en del bra stålpiller, sköt lerduvor med både us6 och us7 28 gr men kommer inte ihåg vilka varumärken de hade. Lerduvorna kunde sträcka ut ganska långt men ändå smulas sönder hårt som vid en normal träff inom normala avstånd. Skjuter med 1/2 trångborrning för det mesta. 28 eller 32 gr stålpiller med us6 borde få ned föggeln om skytten gör sitt inom 30 meter vad som finns hos handlare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted May 19 Share Posted May 19 Normalt är det emot mina principer att köpa jakthagel, men jag är jävligt sugen på att köpa en ask Med de värdelösa Norma 28g :4 och skjuta på skarv, sen får vi se om jag stämmer in i kören eller inte Dom borde med tanke på hur mkt skit dom får vara jävligt billiga, nån som vill bli av med sina skitskott ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cocktail Posted June 1 Share Posted June 1 Hull 32grams 4;or har jag kört några år och är grymt impad av effekten! Rottweil i samma grovlek och laddvikt funkade hur bra som helst på hare i vintras och kommer testas på and i höst är det tänkt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted June 1 Share Posted June 1 På 2023-03-21 at 19:43 fredde_fmj sa: Rio brukade ha en del bra stålpiller, sköt lerduvor med både us6 och us7 28 gr men kommer inte ihåg vilka varumärken de hade. Lerduvorna kunde sträcka ut ganska långt men ändå smulas sönder hårt som vid en normal träff inom normala avstånd. Skjuter med 1/2 trångborrning för det mesta. 28 eller 32 gr stålpiller med us6 borde få ned föggeln om skytten gör sitt inom 30 meter vad som finns hos handlare. Har du laddat några 28:g jaktskott ? för visst köpte du även lite grövre piller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted June 1 Share Posted June 1 På 2023-05-19 at 14:29 culot sa: Normalt är det emot mina principer att köpa jakthagel, men jag är jävligt sugen på att köpa en ask Med de värdelösa Norma 28g :4 och skjuta på skarv, sen får vi se om jag stämmer in i kören eller inte Dom borde med tanke på hur mkt skit dom får vara jävligt billiga, nån som vill bli av med sina skitskott ? Gört! Skulle aldrig komma på tanken att ge bort mina kajskott 😎 4 hours ago cocktail sa: Hull 32grams 4;or har jag kört några år och är grymt impad av effekten! Rottweil i samma grovlek och laddvikt funkade hur bra som helst på hare i vintras och kommer testas på and i höst är det tänkt Kört en hel del Rottisar och tycker de är riktigt bra faktiskt!! Vet inte om det faktiskt är så att just 4/32 är överdimensionerat till änder för de flesta jag skjutit med har fungerat väldigt bra! Vet att gården där jag är engagerad i rävjakt och tja änder och fasaner iår kommer att köra Mirage 4/32 rakt av både på änder och fasaner.. ska bli kul att se hur det fungerar när fasanerna blir höga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted June 2 Share Posted June 2 22 hours ago Hipshot sa: Gört! Skulle aldrig komma på tanken att ge bort mina kajskott 😎 Kört en hel del Rottisar och tycker de är riktigt bra faktiskt!! Vet inte om det faktiskt är så att just 4/32 är överdimensionerat till änder för de flesta jag skjutit med har fungerat väldigt bra! Vet att gården där jag är engagerad i rävjakt och tja änder och fasaner iår kommer att köra Mirage 4/32 rakt av både på änder och fasaner.. ska bli kul att se hur det fungerar när fasanerna blir höga. Jag har testat några typer stål 32g :4 och även skurit upp och us4 stål är rätt grova piller, sen är det inte jättestora skillnader på komponenterna för de numera röda 28:g us4 bajs-skotten mot diverse 32g :4 och jag är fortfarande av den tron att om dessa us4 nu hamnar på fågeln så trillar den, det oavsett om de kommer från dessa förhatliga röda 28 grammare vs de 32 dito som sägs vara jättebra. varför jag envisas med 28g är för att det är lättare att få fart i dom utan att trycket sticker iväg, 32g med åka i är inte jätte kul rekylmässigt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted June 2 Share Posted June 2 Lite rekyl är mysigt, det är ett kvitto på att det stökar till det en smula i den farliga ändan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted Saturday at 07:11 AM Share Posted Saturday at 07:11 AM 10 hours ago Hipshot sa: Lite rekyl är mysigt, det är ett kvitto på att det stökar till det en smula i den farliga ändan! Du måste ha Finnblod eller möjligen Norskt dito inkorsat, fast mina egna 28:4 @ 500ms är ändå rätt piffiga .. skjuta kajorna m us: 4 🤣 borde nåt övningstål m 28:6 inte vara billigare och lämpligare ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted Saturday at 10:50 AM Share Posted Saturday at 10:50 AM 3 hours ago culot sa: Du måste ha Finnblod eller möjligen Norskt dito inkorsat, fast mina egna 28:4 @ 500ms är ändå rätt piffiga .. skjuta kajorna m us: 4 🤣 borde nåt övningstål m 28:6 inte vara billigare och lämpligare ? Nja.. de här 4/28:orna som man har är tämligen billiga.. överskott från div jakter där inget annat fanns att tillgå. Oftast brukar man kunna hitta annat bättre på andjakterna men ibland måste man ta möget för eftersöken.. Och något ska man ju göra av dem på? Då är kajorna lämpliga tycker jag. Ang rekyl.. ett av skälen till att A400:an fick respass var att det var för lite rekyl, det kändes helt enkelt inget när man sköt. Urikan är kaxigare. Med detta sagt så innebär det inte att tex Hyoper Steel är roliga, de är för stökiga att skjuta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts