Mad Mike Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 9 hours ago robban.jagaren sa: Håller man sig grisar under 50kg levandevikt så är de kanon! Gammal nästan självdöd älgkossa är nog det sämsta jag äte i köttväg. Jag har provat alla storlekar från 15kilo upp till över 100, provat att grilla, grytor, asiatisk touch, typ allt och nej det landar inte bra på mina smaklökar. Gammal nästan självdöd älgkossa blir perfekt för mig👍 1 Quote
karelsk blandning Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 5 minutes ago Mad Mike sa: Jag har provat alla storlekar från 15kilo upp till över 100, provat att grilla, grytor, asiatisk touch, typ allt och nej det landar inte bra på mina smaklökar. Gammal nästan självdöd älgkossa blir perfekt för mig👍 Inte mycket till krav, själv tycker jag att det är bland det äckligare en gammal ko. Usch, tur att folk gillar det så man iaf får sålt det. 1 Quote
lsjonsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 28 minutes ago Mad Mike sa: Jag har provat alla storlekar från 15kilo upp till över 100, provat att grilla, grytor, asiatisk touch, typ allt och nej det landar inte bra på mina smaklökar. Gammal nästan självdöd älgkossa blir perfekt för mig👍 Jag har provat flera varianter av vildnasse men har fått det till att smaka gott. Kock i lumpen o kock hemma. Quote
Mad Mike Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 23 minutes ago karelsk blandning sa: Inte mycket till krav, själv tycker jag att det är bland det äckligare en gammal ko. Usch, tur att folk gillar det så man iaf får sålt det. Jag har aldrig ätit en äcklig älg, är dom gamla blir det färs och jag gillar färs😋 1 Quote
lsjonsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 1 minute ago Mad Mike sa: Jag har aldrig ätit en äcklig älg, är dom gamla blir det färs och jag gillar färs😋 Som sagt vad det är bara ner en gammal ko/tjur till köttfärs o krydda den bra. 1 Quote
karelsk blandning Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 3 minutes ago lsjonsson sa: Som sagt vad det är bara ner en gammal ko/tjur till köttfärs o krydda den bra. En tjur får inte samma smak fast den är större. Troligen för att den brunstar och bygger upp nytt fett. Allting går väl äta men när jag kan välja man så kommer jag fortsätta göra det. Quote
Popular Post Dansken Posted March 25, 2023 Popular Post Posted March 25, 2023 Nu märks det verkligen på inläggens nivå att det är lågsäsong 5 Quote
Mad Mike Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 5 minutes ago Dansken sa: Nu märks det verkligen på inläggens nivå att det är lågsäsong Jag är jätteglad att det finns gott om folk som gladeligen tuggar i sig gamla torra sega trikingaltar! Då slipper jag Älg är bäst 😁 Quote
Popular Post exabit Posted March 25, 2023 Popular Post Posted March 25, 2023 Skönt att man kan undvika denna debatt då både älg- och vildsvinskött lyser med sin frånvaro här Själv föredrar jag rävfrikassé med kumminslungad skivstekt mård som förrätt. 4 Quote
lsjonsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 1 hour ago karelsk blandning sa: En tjur får inte samma smak fast den är större. Troligen för att den brunstar och bygger upp nytt fett. Allting går väl äta men när jag kan välja man så kommer jag fortsätta göra det. Nej, det får dom inte. Ja visst gör det det! Quote
Mad Mike Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Det finns bara två kockar på forumet som vet vad dom håller på med och använder bra råvaror. Isjanne och qvarnhill! Jag skulle äta upp allt dom lagade😋 (Tyvärr exabit...) 2 Quote
tecno Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 1 hour ago, Dansken said: Nu märks det verkligen på inläggens nivå att det är lågsäsong ja nere på *min är större än din* nivån. Suck vuxna karar! 2 Quote
MagnusN Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Hur smakar gammal älg? Menar inte gott eller äckligt. Quote
MagnusN Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Hur smakar gammal älg? Menar inte gott eller äckligt. Quote
karelsk blandning Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 10 minutes ago MagnusN sa: Hur smakar gammal älg? Menar inte gott eller äckligt. Vet inte hur jag ska förklara det och jag kanske är känslig men stora äldre kor tycker jag är riktigt äckligt. Är nån bi smak i köttet ibland och fettet smakar nästan härsket. Ibland har det en lite gulare färg med, det brukar inte tjurarna ha. Jag antar att det är för att tjurarna magrar av under brunsten och nästa höst har dom "nytt" fett. Jag upplever iaf stor skillnad på älg och älg. Quote
Sako280 Posted March 25, 2023 Author Posted March 25, 2023 Tycker ämnet har spårat ut bra nu var ju för fan inget om hur gris och älg smakar mm 2 Quote
lsjonsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 3 hours ago karelsk blandning sa: Vet inte hur jag ska förklara det och jag kanske är känslig men stora äldre kor tycker jag är riktigt äckligt. Är nån bi smak i köttet ibland och fettet smakar nästan härsket. Ibland har det en lite gulare färg med, det brukar inte tjurarna ha. Jag antar att det är för att tjurarna magrar av under brunsten och nästa höst har dom "nytt" fett. Jag upplever iaf stor skillnad på älg och älg. Det stämmer till en del vad du skriver men jag har aldrig smakat härsket eller nästan härsket. Vi har skjutit någon gammal ko hos oss men efter att ha ätit en stek efter den så malde jag ned resten till köttfärs. Jag tyckte att det köttet var lite trådigt. Detta var innan vi hade kylrummet som vi har idag. Då kunde vi inte ha köttet hängandes mer än 4 dagar max. Nu kan vi ha det i 11-12 dagar innan vi styckar ner en skjuten älg. Quote
MagnusN Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Jag gillar nötkött från gamla kor. Bland det godaste jag ätit var en perfekt tillagad älgfilé från en stor älg. Otrolig smak. Men det kan ha varit den fina inramningen som också bidrog. Blir lite sugen på att prova gammal älg, men det lär dröja för här nere skjuter vi i princip bara kalv och småtjurar. Quote
lsjonsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 1 hour ago MagnusN sa: Jag gillar nötkött från gamla kor. Bland det godaste jag ätit var en perfekt tillagad älgfilé från en stor älg. Otrolig smak. Men det kan ha varit den fina inramningen som också bidrog. Blir lite sugen på att prova gammal älg, men det lär dröja för här nere skjuter vi i princip bara kalv och småtjurar. Ett tps Magnus är att du sparar ett hjärta från en gammal som ung älg och där känner du inte skillnaden på om det är en ung eller gammal älgko men det fodras rejält med kryddor för det är en speciell smak på älghjärta. Detta var det första i älgkött som blev bjuden på när jag o frun var bjudna på middag när vi hade träffats -89 hos ett par bekantar till henne. Älghjärta är mörare än älgfilé. Hjärtat jobbar hela tiden. Jag har gjort samma sak o bjudit f. d. grannar på samma sak. Dom trodde först att det var filé när det var så mört. Älghjärta sa jag. Dom tyckte det var gott men väldigt speciell smak. Quote
robban.jagaren Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 På 2023-03-25 at 15:13 MagnusN sa: Hur smakar gammal älg? Menar inte gott eller äckligt. Segt och torrt. Quote
Hipshot Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 På 2023-03-24 at 18:57 lsjonsson sa: Jag har ätit vildsvin några gånger genom bytesaffärer med några forister men inte är det något speciellt att äta. Det är inte gott iaf. Jag äter hellre ren än vildsvin. Tror det säger mer om din "förmåga" som kock än om råvaran På 2023-03-24 at 22:07 robban.jagaren sa: Det är inte gamla galtar du fått då? Ungdjur är de bästa! Givetvis så har han fått ngn ung brunstgalt som misshandlats av ngn långtradare.. 1 Quote
Hipshot Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 Var hos en polare i Skåne för ngr år sedan.. han hade plockat leggarna i slakteriet efter en större jakt på en gård. Flått och rökt dessa.. sen undrar jag om han inte kört dem i ngn mer pryl typ kokat dem? Sen en sväng på grillen med glaze.. Jävlar så gudomligt gott det var! 1 Quote
lsjonsson Posted March 28, 2023 Posted March 28, 2023 4 hours ago Hipshot sa: Tror det säger mer om din "förmåga" som kock än om råvaran Jag fick tips av strävis bl. a och gjorde precis som han hade skrivit till mig. Quote
robban.jagaren Posted March 28, 2023 Posted March 28, 2023 6 hours ago Hipshot sa: Tror det säger mer om din "förmåga" som kock än om råvaran Givetvis så har han fått ngn ung brunstgalt som misshandlats av ngn långtradare.. Här måste jag försvara Isjonsson, hans fikabröd är supergott! Så jag tvivlar inte på hans kunskaper i köket. 1 1 Quote
lsjonsson Posted March 28, 2023 Posted March 28, 2023 1 hour ago robban.jagaren sa: Här måste jag försvara Isjonsson, hans fikabröd är supergott! Så jag tvivlar inte på hans kunskaper i köket. Tack kompis! 1 Quote
Recommended Posts