ibls Posted May 23 Share Posted May 23 Håller på att slutföra min jägarexamen och hoppas att klara de praktiska proven. Därefter blir det så snabbt det bara går iväg att inhandla en bössa. Jag har problem med både vildsvin och grävlingar. Det var i stort sett enda anledningen till att jag började plugga till jägarexamen. För att kunna bli av med dessa skadedjur. Jag har läst lite om 308, 30-06, 7mm Remington, 6.5x55, men blir inte riktigt klok på vilket som skulle passa bäst i mitt fall. Det kommer vara åtel/vakjakt i stort sett uteslutande. Vill orsaka djuren så lite lidande som möjligt och läste någonstans att 30-06 oftast ger mer knall och fall på vildsvin än t.ex. 308, även om det kanske inte är jättestor skillnad? Till grävling känns väl alla dessa kalibrar lite overkill, men jag kommer bara ha råd med ett kulvapen just nu, och satsar hellre på ett termiskt sikte. Har heller inget emot en begagnad bössa. Förslag på både märke modell och kaliber mottages tacksamt, gärna med motivering till varför du anser att just den skulle vara bäst i mitt fall. Rent spontant känns det som att den kaliber som lockar mest är 6.5x55 pga bättre ballistik än t.ex. 308. Men kanske fått det om bakfoten, och kanske inte spelar någon större roll i mitt fall. Frågan är hur bra det är att jaga vildsvin med 6.5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted May 23 Share Posted May 23 6,5x55, 308win och 30-06 gör alla jobbet. Val av kula och skottplacering är viktigare än specifik kaliber så välj en bössa du gillar i nån av kalibrarna. 7mmRM smäller mer, ger mer rekyl och kostar mer, ska du inte regelbundet skjuta på 500m+ gör gamla 30-06 med en 150grains kula samma jobb med likvärdig kulbana. Har skjutit gris med alla tre första (inte med 7mmRM men väl 300wm) och jag skulle inte säga att någon är bättre än den andra. Möjligtvis att 6,5:an ger lite mindre blodspår även vid genomslag på gris då utgången gärna täpps igen av fettet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted May 24 Share Posted May 24 Alla nämnda kommer göra jobbet, kulbana är av liten betydelse på åtel. Jag hade valt 308, 30-06 eller 8x57 och monterat en ljuddämpare. Termiskt sikte vänder jag mig däremot bort från, du set bara svart och lysande vita djur, ingenting syns när det gäller kulfång och hinder i kulbanan tex. Jag förestår en termisk handkikare för att spana efter svin på natten och på bössan ett IR-sikte eller motsvarande som visar landskapet i sin helhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted May 24 Popular Post Share Posted May 24 Man blir förvånad så död en gris kan bli av en sexochenhalva. Den bössa som passar bäst i anlägget, har bäst pris eller är i finast skick köper du. Den kommer att göra jobbet- oavsett kalibern. 7mm RM är inte optimal till din användning Ballistik är inget du behöver bry dig om på åtelavstånd. Bara träffen och kulan.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted May 24 Share Posted May 24 Mitt tips är att något mainstream med bra/"billigt" ammoutbud och mild rekyl. Jagar nästan uteslutande med 308 när det kommer till kula. Mild rekyl och inget djur har dött på ett dåligt sätt från 3-200m. Vet inte riktigt hur många djur som fallit för den, men det är ganska många och av alla sorter och storlekar. Mao räcker det gott och väl för allt svenskt vilt. Personligen tycker jag att det är viktigaste är att använda en vettig kula. Alla premiumkulor är vettiga. Av vissa kulor dör djuren bra och av andra dör djuren lite extra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted May 24 Share Posted May 24 Kalibern behöver jag inte säga något om, det har ett gäng redan gjort. Däremot termiskt eller inte så har jag en annan uppfattning än @sidelock , du ser allt. Grässtrån, grenar, kulfång långt längre bort än vad du ser med ir-sikte. Men du får inte snåla om du köper termiskt, i det billiga segmentet blir det som sidlåsaren uttrycker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted May 24 Share Posted May 24 Köp en winchester m70 i 308 eller den kaliber du vill ha så har du en billig bössa som brukar skjuta bra. Bra säkring får du också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fläskfia Posted May 24 Share Posted May 24 Kaliberonanin är ointressant. De som nämnts gör jobbet väl med bra ammunition. Att välja studsare är ingen skillnad mot att välja hagelgevär, det måste passa dig. Kolvlängd, balans, kolvkamshöjd etc… Passar det inte perfekt kan du alltid ändra med hjälp av lös kolvkamshöjare eller eltejp och kartongbit, tjockare/tunnare bakkappa tills det sitter osv. Lycka till och håll oss uppdaterade, bilder är bäst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ibls Posted May 24 Author Share Posted May 24 Jag var hos en vapenhandlare och kikade lite på en Tikka T3x Adjustable (308). Tyckte den kändes ganska trevlig. Priset var ändå helt ok i paket med ljuddämpare och ett kikarsikte. Strax under 20tusen. Frågan är dock om jag vill lägga ner de pengarna på mitt första vapen. Vill nog hellre satsa de pengarna lite på någon variant av mörkersikte, om det blir IR eller termiskt får jag nog undersöka lite närmre. Jag kikade på ett par varianter i vapenbutiken, och det som jag spontant tyckte hade bäst bild var ett Leica Calonox. Men vet inte vad jag tycker om ett frontmonterat egentligen. Är nog mer inne på ett dedikerat sikte för mörkret. Dessutom översteg priset min budget med ganska mycket :). Finns det några prisvärda termiska sikten i prisklassen runt 25-30tusen? Ska man upp i 640-upplösning verkar de flesta landa på 40tusen och uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted May 25 Share Posted May 25 Ett Tikka paket i .308 är inte bara "en bra förstabössa" som "duger så länge" Det är däremot ett mycket bra förstaval- som du kan använda resten av livet. Krångelfri, jämn kvalitet och perfekt till vad du behöver. Du kommer på sikt att spara pengar på att inte göra om, inte repera, och inte förlora pengar på när du ska sälja/byta upp dig från det första skräp du annars köper. En Tikka är det absolut bästa val av ett nytt vapen i det lägre pris segmet, och med den jämnaste kvalitet. Inte "top notch"- men gott nog. Dom skjuter bra, och .308 "gör jobbet" Men ge fan i det termiska siktet till du har skjutet 20 grisar. Köp då hellre till ett bättre sikte (och bättre montage) än i paketet. Ett välmenat råd 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maichel Posted May 25 Share Posted May 25 28 minutes ago Dansken sa: Ett Tikka paket i .308 är inte bara "en bra förstabössa" som "duger så länge" Det är däremot ett mycket bra förstaval- som du kan använda resten av livet. Krångelfri, jämn kvalitet och perfekt till vad du behöver. Du kommer på sikt att spara pengar på att inte göra om, inte repera, och inte förlora pengar på när du ska sälja/byta upp dig från det första skräp du annars köper. En Tikka är det absolut bästa val av ett nytt vapen i det lägre pris segmet, och med den jämnaste kvalitet. Inte "top notch"- men gott nog. Dom skjuter bra, och .308 "gör jobbet" Men ge fan i det termiska siktet till du har skjutet 20 grisar. Köp då hellre till ett bättre sikte (och bättre montage) än i paketet. Ett välmenat råd 😉 Den här profilen som kallas @Dansken är både värd att, och vettig att lyssna på @ibls du har fått bra råd i samtliga inlägg så jag kanske inte bidrar. Kan dela med mig av erfarenheter från när jag började att skaffa utrustning för jakt! Som du bad jag om tips och råd. Då hade jag inte samma tillgång till internet som man har idag. Det intressanta är att på skjutbanan för snart 27år sedan, människor man träffade där, så fick jag väldigt snarlika råd som du fått i den här tråden. Således åkte jag till en vapenhandlare och hittade en Remington 700 i .308win. Till bössan som kostade typ 6-tusen, köpte jag ett Zeiss kikarsikte för 10-tusen. Råden jag fick var att en billigare bössa kommer att göra jobbet, men optiken ska kosta för kvalité är inte gratis! Nu blev inte mina inköp succé direkt. Träffade inte ens inskjutningstavlan vid första besöket på skjutbanan Lång historia kort så finns det nu bara två komponenter kvar av min ursprungliga Remington 700 i .308win. Lås och slutstycke! Bössan har kostat mig motsvarande en rätt häftig Blaser R8 och förmodligen lite mer egentligen eftersom den ledde in mig på en väg mot MIN optimala utrustning som kostat en hel del genom åren. Vad gäller termiskt riktmedel så håller jag med råden i tidigare inlägg. Sikta på ett all-round kikarsikte av lite bättre sort. Då kan du åka på jakt dag som natt! Skaffa en vettig ficklampa, på en åtel, eller ännu bättre, med en vettigt belyst åtel så har du inga som helst problem att fälla rätt vildsvin när natten är mörk. En del i upplevelsen är att höra grisen, se den smyga i ströljuset från åteln och hur grisen sen blir allt modigare och kliver fram i ljuset... .308win, .30-06 etc. Alla kalibrar gör jobbet på en åtel! Skottplacering är intressantare, och val av kula lika så. "...use enough gun!". Man behöver inte spränga grisarna, och kaliber kvittar om man träffar på fel ställe. Fel träff, beroende av kaliber innebär mest X skillnad i hur långt grisen orkar larva iväg vid en skadskjutning. Fel träff är fel träff, oaktat kaliber. Handhållen termisk spotter är vettig input! Men på en åtel i mörker så tycker jag att utrustning som belyser ögat och påverkar mörkerseendet mest stökar till och förstör. Finns många vettiga kikarsite i spannet 1,3 - 10, 13x zoom som kommer att tjäna dig förträffligt! Skärpa och ljusgenomsläpp är nyckelfaktorer och när det gäller optik så kan man fynda riktigt bra grejer på nätforum Din budget borde räcka rätt långt för en bra första all-round -bössa. Viktigt för mig, när jag sitter i mörkret är att ett belyst riktmedel är variabelt så att man kan få ner ljusstyrkan på ett minimum då även detta bländar. Här är jag förtjust i Zeiss belysning, men har även Swarovski och båda funkar. Lycka till i sökandet! /M 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted May 25 Share Posted May 25 8 hours ago ibls sa: Jag var hos en vapenhandlare och kikade lite på en Tikka T3x Adjustable (308). Tyckte den kändes ganska trevlig. Priset var ändå helt ok i paket med ljuddämpare och ett kikarsikte. Strax under 20tusen. Frågan är dock om jag vill lägga ner de pengarna på mitt första vapen. Vill nog hellre satsa de pengarna lite på någon variant av mörkersikte, om det blir IR eller termiskt får jag nog undersöka lite närmre. Jag kikade på ett par varianter i vapenbutiken, och det som jag spontant tyckte hade bäst bild var ett Leica Calonox. Men vet inte vad jag tycker om ett frontmonterat egentligen. Är nog mer inne på ett dedikerat sikte för mörkret. Dessutom översteg priset min budget med ganska mycket :). Finns det några prisvärda termiska sikten i prisklassen runt 25-30tusen? Ska man upp i 640-upplösning verkar de flesta landa på 40tusen och uppåt. Astro Sweden och jaktvildmark.se ger kompetent och saklig rådgivning om sikten. De säljer på kompetens och nasar inte, är min uppfattning. Säg vad du vill uppnå så säger de vad det kostar. Eller omvänt vad det bästa valet är för en viss budget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted May 25 Share Posted May 25 8 hours ago ibls sa: Jag var hos en vapenhandlare och kikade lite på en Tikka T3x Adjustable (308). En eloge om du handlar ditt vapen lokalt och inte från storhandlarna på nätet: då kan du också i framtiden ha en butik där du snabbt kan gå in och få hjälp och råd. Och där du kan gå in och få en rembygel, ett kikarfäste eller en ask skott över disk, och inte behöver vänta på Pestnord. Det är miljövänligt att handla lokalt 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic Posted May 25 Share Posted May 25 8 hours ago, ibls said: Finns det några prisvärda termiska sikten i prisklassen runt 25-30tusen? Ska man upp i 640-upplösning verkar de flesta landa på 40tusen och uppåt. Du verkar ha fått svar på dina flesta frågor förutom den ovan. Jag har den bestämda uppfattningen att du bör ha en 640x480 (eller bättre...) sensor på ett termiskt sikte. Det gör att du i dagsläget verkar hamna på +40 kkr. Vill du inte betala det så är ett IR-sikte för kring 10 kkr ett bättre val. Det finns de som lyckosamt använder värmesikten med lägre upplösning. Det kan säkert fungera om du är erfaren och känner markerna väl. För bilden du får i siktet lämnar i mitt tycke en hel del att önska. Behovet av mörkersikte beror i stor utsträckning på hur du planerar att jaga dina grisar. Tänker du sitta på åtel, skaffa belysning till åteln och använd sedan ett vanligt kikarsikte på bössan. Sådan jakt ställer inte några större krav på siktet. Jag skjuter de allra flesta grisarna på skyddsjakt när de är ute och förstör på fälten. Då är mörkersikte väldigt bra att ha. Helst också en termisk spotter för att leta reda på vildsvinen. Den behöver inte ha speciellt hög upplösning på spottern, i princip alla varianter av termiska kikare som säljs idag duger. Vilket mörkersikte du väljer beror ur mitt perspektiv främst på din budget. IR-sikte om du inte vill lägga så mycket. Jag använder en PARD för 7 kkr, och den fungerar. Har du råd är det inte fel med ett termiskt sikte. Jag kommer med stor sannolikhet att köpa ett om något eller några år. Jag väntar på att priset på sikten med 640x480 sensorer ska gå ner till vad jag är villig att betala... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted May 25 Share Posted May 25 Bara en tanke: Att sitta och vaka vildsvin med termiskt är säkert grymt kul, för att inte tala om effektivt, men lite trist att inte få skjuta grävlingen som kanske kommer knallande då. Eller bocken precis efter solnedgången, eller räven, eller haren, eller vad det nu kan vara. Kort sagt, jag skulle inte vilja begränsa min jakt till enbart vildsvin om jag var en ny jägare. Du får helt enkelt inte skjuta annat med det siktet monterat, även om det är dagsljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ibls Posted May 25 Author Share Posted May 25 33 minutes ago LGH sa: Bara en tanke: Att sitta och vaka vildsvin med termiskt är säkert grymt kul, för att inte tala om effektivt, men lite trist att inte få skjuta grävlingen som kanske kommer knallande då. Eller bocken precis efter solnedgången, eller räven, eller haren, eller vad det nu kan vara. Kort sagt, jag skulle inte vilja begränsa min jakt till enbart vildsvin om jag var en ny jägare. Du får helt enkelt inte skjuta annat med det siktet monterat, även om det är dagsljus. Så vildsvin är det enda man får jaga med mörkersikte? Trodde även grävling ingick i detta om det är skyddsjakt (eller vad man ska kalla det). Mina grävlingar kommer alltid någonstans mellan 2 och 3 på natten. Inte sett en enda på dagen. Vill även passa på att tacka alla för de svar jag fått i tråden :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted May 25 Share Posted May 25 6,5x55 duger gott åt Vildsvin, Billig att skjuta med. Låg rekyl vilket är trevligt med mörkersikte på. T3 är en trevlig bössa. Mörkersikte ser jag bara som ett hjälpmedel för att lösa problem, Som skrivits åvan så är de endast ok att skjuta vildsvin med mörkersikte, även men om rävstammen minskat rejält på sina håll... Om budgeten ligger 40 så skulle jag skaffa ett ir-sikte och ett vanligt med snabbfäste. Om du inte brinner för vildsvinjakt!? S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted May 25 Share Posted May 25 Skulle undvika "paket". Ofta är det saker som man egentligen inte vill ha.. Speciellt utvalda komponenter... A tjena.. Kika efter en beggad Tikka T3 308w i bra skick. Börja där... Sen kan du få råd och dåd här inne om kikare, fästanordning och dämp m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted May 26 Share Posted May 26 15 hours ago, ibls said: Så vildsvin är det enda man får jaga med mörkersikte? Trodde även grävling ingick i detta om det är skyddsjakt (eller vad man ska kalla det). Mina grävlingar kommer alltid någonstans mellan 2 och 3 på natten. Inte sett en enda på dagen. Vill även passa på att tacka alla för de svar jag fått i tråden :). Ja, det är i nuläget bara vildsvin som gäller. Så de andra djuren som kan komma får du inte skjuta med termiskt eller ljusförstärkare. För att få använda det termiska siktet vid skyddsjakt på grävling måste du ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen. Det finns traditionella sikten som är ruggigt bra i mörker, t.ex. Zeiss HT 3-12x56 och de olika varianterna av Schmidt & Bender Polar T96. Om man vill hålla kostnaden nere är ett sikte med fast förstoring oftast bättre än ett med variabel förstoring, så t.ex. en fast Zeiss 8x56 eller Meopta 7x56 går inte av för hackor, men kan vara lite begränsande om det blir för nära och du inte kan vrida ned förstoringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fläskfia Posted May 26 Share Posted May 26 Den studsare jag använder är en Husqvarna 640 i kaliber 8x57. Köpte den för 1500 pix. Köpte till ett nytt rödpunktssikte. Fungerar kanon hittills. Hittar du något liknande i vapenväg har du en bra slant över för ett vettigt kikarsikte. Som tidigare inlägg skrev, paket finns ofta av en anledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fläskfia Posted May 31 Share Posted May 31 https://www.blocket.se/annons/ostergotland/husqvarna_8x57_i_basta_skick/108938261 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ibls Posted June 7 Author Share Posted June 7 Inte gjort högviltsprovet än, så har fortfarande lite tid att fundera. Något i mitt undermedvetna säger att jag ska ha 6.5. Vet inte riktigt varför faktiskt. Vad är det för skillnad på 6.5x55 och 6.5 Creedmoor? Vet bara att Creedmoor är mer "modern". För- och nackdelar med Creedmoor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted June 7 Share Posted June 7 Du kan ha den i en Tikka CTR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted June 7 Share Posted June 7 37 minutes ago ibls sa: Inte gjort högviltsprovet än, så har fortfarande lite tid att fundera. Något i mitt undermedvetna säger att jag ska ha 6.5. Vet inte riktigt varför faktiskt. Vad är det för skillnad på 6.5x55 och 6.5 Creedmoor? Vet bara att Creedmoor är mer "modern". För- och nackdelar med Creedmoor? Om vi förhåller oss till fabriksammunition så är creedmoore en modern patron vilket innebär att den tillverkas för moderna vapen. Den laddas till högre tryck eftersom vapnen tål det och får därmed högre hastighet med samma projektil än vad 6.5x55 får, ingen stor skillnad men den finns där. Vidare passar den i korta lådor när 6.5x55 behöver långa lådor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted June 7 Share Posted June 7 ...och att (antar jag) tillgången på fabriks-ammo är till 6,5x55 fördel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts