Jump to content

Limpopo Sydafrika maj 2023

Luger6

Recommended Posts

En får tacka för en riktigt intressant läsning och stämningsfulla och inspirerande bilder. Trist att inte allt gick som planerat och att jaktguiderna inte verkar ha varit de bästa.

Jag gissar att dom har lärt sig en del om vikten av hörselskydd också :)

• Thanks 1

Intressant att läsa om lite annorlunda jakt!:yes:

• Thanks 1

Tack för en bra storry o fina foton!:thumbsup:

• Thanks 1

Kulorna fungerade iaf och dom ser ut som nf brukar. Har svårt se att det går hitta en bättre kula för jakt. Bra effekt och höga restvikter alltid, sen att dom är relativt flata fram gör nog både att effekten blir bättre och att dom är riktnings stabila.

Jag håller med dina guider att bromsen kunde du skruvat av, sällan man behöver den vid jakt gissar jag. Iaf jag brukar inte märka av rekylen men knallen desto mer.

Låter ut att bli mycket åka bil på dom där jakterna.

Vad görs med skinnen från bufflarna?

Borde väl gå bra att garva där och sen sälja hemma som ett bidrag till nästa resa?

• Thanks 1

Vad det gäller bilåkningen så får man nog skylla lite på mina knän. Å andra sidan om man kör 8-9 mil om dagen utan att se något skjutbart så tjänar man knappast något på att gå och leta. Det ät en sak om man har kontakt med djuren och kan spåra, kommer ihåg Botswana 2019, då gick vi efter Eland i 16 km på förmiddagen och på eftermiddagen blev det ytterligare någon mil.

IMG-20230517-WA0011.thumb.jpg.5c95c185f58291e3875e50aa839fe100.jpg

• Like 1

Varför var det sån pris skillnad mellan ställena du jagade på?

Dom flesta borde välja det första stället för det lät ju ut som trevligare där också.

Forkarna såg ut bra laddade med, sköt du deras fmj med?

Vilka gaddar! Dum fråga kanske men äter babianer kött om tillfälle ges eller är dom 100% vegetarianer?

14 minutes ago Mad Mike sa:

Vilka gaddar! Dum fråga kanske men äter babianer kött om tillfälle ges eller är dom 100% vegetarianer?

Googlade och fick svaret, men ska inte lägga in texten här :D 

Någon gång ska jag komma iväg till Afrika, fast nu när barnen är små så är det tyvärr inte aktuellt och tyvärr lyckas jag inte spara pengar heller då det hela tiden verkar finnas bössor att inhandla😊 Men om några år så😀

Hoppas på att i framtiden hitta en jaktmark i södra afrika där man kan klara sig med bara dubbelstudsaren, vill gärna kunna använda den till vad den tillverkades för men misstänker att det inte blir aktuellt med några elefanter och knappast mer än en buffel i bästa fall, så får hålla tillgodo med gnuer och antiloper tänker jag.

• Like 1
  • Thanks 1

Går igång lite på det här med babian, borde kunna ge möjligheter till precisionsjakt på lite avstånd:yes:

Vansinnigt imponerande tänder!

4 hours ago Mad Mike sa:

Mike de jagar små apor och annat småvilt med hjälp av drevjaktsmetoder.

Skulle utan bekymmer kunna åka en semester bara för att skjuta slika marodörer. /C 

1 hour ago Mad Mike sa:

Går igång lite på det här med babian, borde kunna ge möjligheter till precisionsjakt på lite avstånd:yes:

Vansinnigt imponerande tänder!

AirArmsHuntingSA på youtube har en del filmer där de skjuter alla möjliga "mindre" djur på rätt långa håll. Bla i Limpopo.

3 hours ago Luger6 sa:

Tänkte bara berätta hur det gick med min bössa. Jag kom ju hem på en Söndag, på tisdagen kom det en indier i en skåpbil från Danmark och levererade min bysse. Både företaget och han själv hörde av sig innan han dök upp med en tid så man kunde vara hemma. Dock kollades ingen legitimation när han gav mig vapenkofferten.

Vad gör man om man behöver en yxa och det är långt till biltema?

20230522_154926.thumb.jpg.4d3ecb3194e9f705018c4e387bae25b3.jpg

Lastning pågår.

20230522_160313.thumb.jpg.4e66228b4cb6830f2612de83e6a131af.jpg

20230522_162455.thumb.jpg.74266f0a7f786c020629d3c7f98c3c6a.jpg

Det där med att kolla id-kort verkar genomgående vara lite sisådär med hemleveranser och för den delen SAS-cargo. Jag fick min andra dubbelstudsare, en ny Chapuis X4 levererad vid dörren utan id-kontroll men det var förstås under covid. Min kipplauf kom även den på bron utan id-koll eller ens att dom knackade på...

Sedan när jag hämtade ut min nuvarande dubbelstudsare på SAS-cargo så räckte det med att säga namnet och sedan fick jag paketet, ingen kollade något leg där heller.

Jag antar att det finns en anledning till att Polisen kräver Postnord värde, där kollar dom i alla fall id-kort.

• 1 month later...

Kom att tänka på pest nord när dom fortfarande fungerade och dom faktiskt hade något intresse av att folk fick sin post.

Köpte en S&W 29-2 cal 44 mag med 8 tums pipa av en trevlig Göteborgare. Han stoppade ner den i en kartong, försäkrade den för 6000kr och skickade med postens värde. Lantbrevbäraren av den gamla stammen var ju angelägen att jag skulle få min post utan dröjesmål. Han stoppade paketet i brevlådan då jag ej var hemma men det stack upp en decimeter ur lådan och det regnade så gick han in med paketet till grannkärringen och bad henne lämna det till mig när jag kom hem igen. Det är service det!

Häromdagen fick jag ett paket som dom bara hade slängt i gräset under brevlådan (i regnet). Jag är helt säker på att dom rekryterar sin personal direkt från mentalsjukhusen.

DSC_0206.thumb.JPG.d2d59206d3441d1f131cedadf1df2442.JPG

• Haha 2

21 minutes ago Luger6 sa:

Kom att tänka på pest nord när dom fortfarande fungerade och dom faktiskt hade något intresse av att folk fick sin post.

Köpte en S&W 29-2 cal 44 mag med 8 tums pipa av en trevlig Göteborgare. Han stoppade ner den i en kartong, försäkrade den för 6000kr och skickade med postens värde. Lantbrevbäraren av den gamla stammen var ju angelägen att jag skulle få min post utan dröjesmål. Han stoppade paketet i brevlådan då jag ej var hemma men det stack upp en decimeter ur lådan och det regnade så gick han in med paketet till grannkärringen och bad henne lämna det till mig när jag kom hem igen. Det är service det!

Häromdagen fick jag ett paket som dom bara hade slängt i gräset under brevlådan (i regnet). Jag är helt säker på att dom rekryterar sin personal direkt från mentalsjukhusen.

DSC_0206.thumb.JPG.d2d59206d3441d1f131cedadf1df2442.JPG

Snygg revolver!:thumbsup: Lantbrevbärare? Jag hade sådan service till stugan utanför Aneby. Bra service på 80-talet.:thumbsup:

Officiellt heter det nog fortfarande Lantbrevbärare men med postens "reformer" är dom väl en spillra av vad dom har varit. Förr var det ju alltid samma gubbe som körde linjen, nu är det nya varje dag och med tanke på vems post jag får ibland kan man ifrågasätta om personalen är läskunnig överhuvudtaget. När det var samma gubbe hade han stenkoll på vilka som bodde var.

Fick även en drilling från tyskland levererad med lantbrevbäraren en gång, den var märkt "Sportredskap". Idag pinkar dom på sig om man skickar en träkolv eller lösa kulor.

• Like 1

2 hours ago Luger6 sa:

Officiellt heter det nog fortfarande Lantbrevbärare men med postens "reformer" är dom väl en spillra av vad dom har varit. Förr var det ju alltid samma gubbe som körde linjen, nu är det nya varje dag och med tanke på vems post jag får ibland kan man ifrågasätta om personalen är läskunnig överhuvudtaget. När det var samma gubbe hade han stenkoll på vilka som bodde var.

Fick även en drilling från tyskland levererad med lantbrevbäraren en gång, den var märkt "Sportredskap". Idag pinkar dom på sig om man skickar en träkolv eller lösa kulor.

Frånsett när det var sem.tid för då var det en annan hemåt. Vi hade en gammal gubbe som körde ut posten ett tag. +70 och vägrade gå i pension och när han kom med pensionen till  folket ute på gårdarna så blev det kaffe med dopp. Då kom posten först framåt sen em. Runt 15-16 på dagarna. 

Skulle man skicka iväg ett brev t. ex så stoppade man ner det i en plastpåse med en klänypa fastsatt med pengar till frimärke om man inte hade frimärke till brevet hemma.:thumbsup: Det kan man kalla för service.:thumbsup:

• Like 1

6 hours ago Luger6 sa:

Jag har fått en dubbelstudsare och en kipplauf hemlevererad av Posten (lantbrevbärare) från Tyskland så sent som 2021 respektive 2022. Om dom vet vad som var i paketen vet jag däremot inte 🙂