Jump to content

Idiotiska affärer / bortkastade pengar.

Dansken

Recommended Posts

Mitt första klass 1 kulgevär var en m/96 Carl Gustaf jag köpte i Stockholm för 30 år sen (som många andra) för 300 kronor.

Den byggdes om åtskilliga gånger (och vart därav kanske för dyr) men jag lärde mig en massa av detta på vägen.

Då jag gjorde av med den (den skrotades för pipan var utsliten) var den en "sporter" med en Boberg laminatkolv. Vid denna tid hade jag "en viss fallenhet" för viltmåls skytte som gick ganska bra, så jag gick och köpte en Tikka T3 Sporter, och tänkte att nu skulle jag ta detta skytte till nya höjder......

Inget vart så bra som jag trodde: T3:an var tyngre och malajröret som jag hade byggt själv hade bättre balans. Pistolgreppet passade min hand bättre. Avståndet till avtryckaren var perfekt (jag hade flyttat mekanismen fram i kolven) Har aldrig förr eller efter kännt en m/96 med så fin slutstycksgång. Hade ett EdDelorge "cock on open" kit monterat och ett Timney trycke.

Jag skulle naturligtvis inte skrotat denna och bytt ut den mot en T3a

Pipor till m/96 fanns det gott om då jag som reparatör fortfarande fick skrota vapen vid denna tid... skulle naturligtvis skruvat dit en annan pipa och fortsatt med denna som hade ett värde av noll och ingenting, men sköt fantastisk bra...

Vad pengar jag skulle ha sparat...

• Haha 1

Samtidigt med detta hade långhålls skyttet kommit i gång lite här i trakterna. Jag hade innan skjutit lite "bukaskytte" med en CG 63:a med diopter. Då ögonen inte ville lira med diopter skyttet längre, och jag inte ens fick  nån kaffetermos med hem från tävlingarna byggde jag även om denna med en Boberg laminatkolv och en Leupold 6-20X50. Även detta gick ganska hyffsat, så i samma veva tänkte jag använda T3 Sportern som jag köpte med snabbfäste till siktena och använda både till viltmål och långhåll. Köpte Spuhr fästen och en KahlesHelia k624i... och gjorde av med CG63an för inga pengar alls (i förhållande till vad den presterade)

Nu skulle det skjutas.

Då hoppade alla jag hade skjutit med av en efter en och slutade skjuta långhåll. Då stod jag där utan någon att skjuta med, och med en massa dyra grejer. Och en massa bortkastade pengar igen och ingen att skjuta med. Skulle ha behållit CG63:an då den sköt förbannat bra och kostade inga pengar alls i sammanhangen.

Och det är inte slut här: det kommer flera idiotiska beslut....

• Like 1
  • Haha 1

Ja vad säger man, nytt är inte alltid bättre ? 

Jag själv är väl lite konstig då jag för min värld inte kan komma på ett enda nytillverkat vapen jag skulle vilja investera i utom möjligen en Rigby Highland Stalker.....men till det är jag för snål.

• Like 1

Jag hade en fin liten Winchester Featherweight .308 Win som jag köpte på konkurs utförsäljning på Motala Finans för nästan inga pengar. Den var så jäkla tinglig och nätt, sköt förbannat bra och vägde nästan inget.

Tyvärr var den skriven på krysset så den fick åka då licenshavaren flyttade. Den saknar jag verkligen

Jag köpte sen en Sako 85 lyx (fanstyget som inte kunde skjuta) för ca 10 gånger så mycket som Winchestern kostade.

Fy fan vad mycket dumma saker man har gjort.

Sista idiotaffären jag vill berätta i detta svep var då jag sålde min BRNO 502 kombi (12-7X57R) för att få en drilling. 

BRNO'n var så lätt och fin (för en kombi) och låg i baskylen.

Vilken idiotaffär för att få bära runt på ett sånt ömtåligt skräpvapen:

Dyrare och mycket sämre.....

Jag har bara sålt två bössor.

En gammal Beretta 300 halvautomat med Cutts Compensator och en Savage 4m deluxe 22wmr, saknar ingen av dom.

För Berettan fick jag nästan tillbaka pengarna, för Savagen en flaska maltwisky.

Det idiotiska i affären bestod i att jag överhuvud taget köpte dom.

• Like 1
  • Haha 1

Man ska inte rota i sådant gammelt skit, i så fall kan jag tänka att nu när jag inte jagar skulle jag aldrig börjat jaga eller skjuta, hade nog besparat mig 250-300k minst och tänk med tid man hade sparat, och tänk om jag hade gått ingenjörsutbildning istället för jaktgymnasium, vad mycket mer pengar jag hade kunnat tjäna.

😂😂😂 Nädu @Dansken sånt ska man inte tänka på 😉

• Haha 1

Omsättningen i skåpet är rätt låg så där har man inte förlorat så mycket iallafall. 

Det som svider mest är en CBR600 jag köpte på våren när man var barnlös och pengarna brände i plånkan. Den hade man inte haft länge innan laddregulatorn började  strula, sen var där visst ett barn som blev till så sporthoj var inte längre prio och som grädde på moset började kamkedjesträckaren ticka… Såldes på sensommaren med rätt stor förlust då jag var så jävla trött på fanskapet 😏

fast största förlustaffären pågår än för det var att köpa ett stooort hus med stora renoveringsbehov och tillhörande uppvärmingskostnad… vi skippar att räkna på kostnaden hittills tror jag 😬

• Haha 1

Köpte en fin Sako som var byggd av Sundbergs vapen i 6,5x47 och fick med fästen,hylsor och laddverktyg. Tyvärr sköt den inget vidare och lw pipan som satt på den såg inte så rolig ut tydligen när den kollades. 

Skrev den på hon jag var med då så där försvann den, tur bara att jag inte hann lämna in den på pip byte.

Behöll fäste, laddverktyget och hylsorna. Fästet och ett sikte lånade jag ut och det har än idag inte kommit igen, hylsorna och laddverktyget sålde jag åt en bättre behövande.

• Haha 2

8 hours ago Joacim sa:

😂😂 Nädu @Dansken sånt ska man inte tänka på 😉

Sen har jag ju också haft en såndäringa Bläser... som du ju nog vet @Joacim

Det var ett sånt där tamejfan köp efter min "lilla dust" med han kupolmuttern på Svenska Sako angående Sako 85:an som inte kunde skjuta.

Det var en "Classic Sporter" med 2 pipor, 2 dämpare, 2 sikten

Värdeminskningen på Bläser'n var så markant att delad upp pr månad den korta tid jäg ägde den var kostnaden kännbar 🤣

OBS: inget klander på våran affär: du betalade utan att gny och var den enda som var beredd att slanta upp- andra snackade bara och frågade om jag kunde skicka fler bilder......

• Haha 2

3 hours ago karelsk blandning sa:

Köpte en fin Sako som var byggd av Sundbergs vapen i 6,5x47 och fick med fästen,hylsor och laddverktyg. Tyvärr sköt den inget vidare och lw pipan som satt på den såg inte så rolig ut tydligen när den kollades. 

Skrev den på hon jag var med då så där försvann den, tur bara att jag inte hann lämna in den på pip byte.

Behöll fäste, laddverktyget och hylsorna. Fästet och ett sikte lånade jag ut och det har än idag inte kommit igen, hylsorna och laddverktyget sålde jag åt en bättre behövande.

Egentligen är man rätt korkad, gjort samma sak igen så få se hur det slutar. Är väl inga större pengar den här gången så skit samma om det går likadant men förra affären var värre när det var en man hade velat ha kvar.

Klandrar ingen mer än staten med deras 6vapen regel. Idioti om nånting 10 borde man få ha utan någon motivering alls.

Hus.

Plötsligt finns nästan inga pengar över till roliga saker, utan det är panelvirke, färg och skit som ska betalas varje månad.

Vapen? Har nog mest gjort ganska bra affärer. Min Blaser R8 sålde jag för samma som jag köpt den för. Fästena som jag köpt billigt på XXL gick jag nära nog 1000 kr plus per st... Saknar den inte men väl fästena som jag upplever funkade otroligt bra. Men Spuhr Hunting på Tikka rail funkar nästan lika bra och jag kan byta mellan sikten med nästan samma trygghet som med Blasern.

2 hours ago Dansken sa:

Sen har jag ju också haft en såndäringa Bläser... som du ju nog vet @Joacim

Det var ett sånt där tamejfan köp efter min "lilla dust" med han kupolmuttern på Svenska Sako angående Sako 85:an som inte kunde skjuta.

Det var en "Classic Sporter" med 2 pipor, 2 dämpare, 2 sikten

Värdeminskningen på Bläser'n var så markant att delad upp pr månad den korta tid jäg ägde den var kostnaden kännbar 🤣

OBS: inget klander på våran affär: du betalade utan att gny och var den enda som var beredd att slanta upp- andra snackade bara och frågade om jag kunde skicka fler bilder......

Har aldrig varit närmare att köpa en Bläser men Joacim hann före mig :lol: Kolven vet jag inte vart den hamnade till sist men om jag inte minns fel så finns de flesta delarna hos Tobe numera :D 

Apropå dyra affärer så bidrar jag i tråden längre ner :whistling:

/M

Köpte som första bössa en Remington 700 SPS. Genom åren har den pangen blivit så dyr att jag aldrig kommer att kunna sälja. Tur då att möget fungerar förträffligt ^_^ Men det var också denna bössan som fick in mig på den mycket krokiga vägen där allt ska customiseras... Med detta sagt, och att jag missade affären när @Dansken sålde en R8 Classic Sporter, så drömmer jag om en liknande jaktpåk. Har svårt att få följande specifikation ur skallen;

Remington 700 LA, 6,5x55 blankblånerad så man bländas och nedsänkt i en slank sporterkolv i ytterst högklassigt virke. Vore löjligt tillfredställande om lås etc. riktats av Skövde-Christer, och vår käre Dansk hade stått för virkesbearbetningen. Då hade jag nog kunnat känna mig tillfreds med min custom-garderob :wub:

Dyrt har det blivit genom åren och allt är en krokig Remington SPS fel :pinch: Betydligt billigare hade det nog blivit om jag följt den äldre herren som rekommenderade en Bläser R93a, den där dagen för en mindre evighet sedan :whistling:

/M

2 hours ago Maichel sa:

Har aldrig varit närmare att köpa en Bläser men Joacim hann före mig :lol: Kolven vet jag inte vart den hamnade till sist men om jag inte minns fel så finns de flesta delarna hos Tobe numera :D 

Apropå dyra affärer så bidrar jag i tråden längre ner :whistling:

/M

Det va ju synd att du inte hann före, då hade jag sparat 60k 😂😂😂😉

• Haha 1

Kompisen gjorde iaf en bra affär med sin blaser r93.

Köpte den för typ 14 med fäste jagade i ett gäng år med den köpte till en 6br pipa två fästen dubbla dämpare för 5000kr och sålde allting nu i våras.

Fick 16 för blasern ren sålde 3 fästen för 2500st, 14för br pipan och sen om det var 1000 eller 1500st för dämparna. 

Just, han köpte en ny t3x i 9,3 på en utförsäljning och fick 60% i rabatt på den.

1 hour ago karelsk blandning sa:

Köpte den för typ 14 med fäste jagade i ett gäng år med den köpte till en 6br pipa två fästen dubbla dämpare för 5000kr och sålde allting nu i våras.

Fick 16 för blasern ren sålde 3 fästen för 2500st, 14för br pipan och sen om det var 1000 eller 1500st för dämparna. 

Just, han köpte en ny t3x i 9,3 på en utförsäljning och fick 60% i rabatt på den.

Morsan gick + på sin Blaser med, köpte man sin bläääser i rätt tid så va det en investering helt klart. 

2 hours ago karelsk blandning sa:

Köpte min R93 professional för 12000, pipa 4000, jagde över 15år med den,sålde den för 20000 med 3006 pipa och fick 10000 för 308win pipan.

Såg list pris på den jag har i Trä idag, Fifan!

Men den bössa jag ångra jag sålde var 682 sporting Gold med 76cm pipor. Kommer inte skjuta så bra igen. Fyllde många jaktstigar med den.