Pimmen Posted June 4, 2023 Share Posted June 4, 2023 God afton. Det känns som jag har tänkt in mig i ett hörn, eller så är jag bara trött. Jag har skjutit in min/mina kraftigare bössor utan problem, påbörjat 100 meter osv, och till det finns det ju fin information och data att bara följa. MEN det jag nu har problem med är att jag vill skjuta in 22:an optimalt. Banan som jag varit på är 80 meter, siktet jag har på 22:an (hawke vantage 3-9x40) har ju följande specs. "Träfflägesjustering 100 m: ¼ MOA = 7,27 mm/100 m" Hur översätter jag enklast dessa siffror för 80 meter? Och även hittar en passande tavla för avståndet och siktet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted June 4, 2023 Share Posted June 4, 2023 Äh, säkert typ 6mm på 80m eller så. Bara skjut och vrid tills träffen sitter där du vill ha den, det är ju inte svårare än så ? Ibland går det att få till bra även om man inte grubblar så mycket. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted June 5, 2023 Share Posted June 5, 2023 Ska du jaga eller bara skjuta för att det är kul? Ska du göra en klicktabell? 22lr har en rätt krokig kulbana. Lite förenklat: en vanlig 40gr inskjuten på 50m har ett drop på ca 10cm på 80m (jag brukar tänka 3cm per 10m från 50 till 80m, sen blir dropet mer påtagligt) På 150m är drop ca metern, det är en massa klick. Inskjuten på 80m får man omvänt ca 7-8 cm överslag på normala jaktliga avstånd som 30-50m. Det är onödigt mkt. Jakt med 22lr så bör du skjuta in på 50 för att få en rätt lite avvikelse på 10-50m. Sen får man hålla upp/klicka ut till 80m och där tycker jag gränsen går. Skjuter du stinger, om nu bössan gillar den, blir kurvan förstås rakare. Linjal eller måttband så kan du mäta in på vilken tavla som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted June 5, 2023 Share Posted June 5, 2023 Få bössor är så pass exakta att du märker skillnad i om träffläget förflyttar sig 6 eller 8 mm.. Det är bara att veva på, skjuta grupper, tills de sitter på rätt plats. Det är inte konstigare än de andra vapnen, strular det så kika över baser-fästen-siktet så allt stämmer och sitter fast. Ang tavla så A4 med en, tre eller fyra klisterlappar funkar väl bra. Antalet lappar avgörs av hårkorsets storlek och avstånd. Kan du rikta bra mot en klisterlapp så kör du på det. Grövre riktmedel alt klenare förstoring kan kräva 4 klisterlappar ihopsatta till en rektangel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted June 5, 2023 Share Posted June 5, 2023 Att tänka på om du skjuter 22lr i överljudsfart kommer kulan bete sig konstigt runt 70-80m för då lämnar den överljudsfart om går in i underljuds fart brukar bli konstiga träffbilder då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimmen Posted June 5, 2023 Author Share Posted June 5, 2023 Mycket bra input, bössan kommer användas till enskilda fåglar på stolpar och murar runtom på gårdar jag Skyddsjagar/jagar på. Eller rena avfångningsskott också på mindre än 25 meter oftast. Så lek med tanken att jag skjuter in bra på 80 meter, hur slår då en 22lr på dom avstånden jag kommer bruka (0-30 meter) Fick ju tyvärr inte heller frågan vid köp av optiken om jag ville ha prickar i riktmedlet, för det kunde ju varit trevligt att ha det för att veta att 0-20 ligger jag rakt på, och på 30 plus ligger jag en halv markering över som exempel. Nu har jag en variant med bara rent hårkors. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted June 6, 2023 Share Posted June 6, 2023 11 hours ago Pimmen sa: Mycket bra input, bössan kommer användas till enskilda fåglar på stolpar och murar runtom på gårdar jag Skyddsjagar/jagar på. Eller rena avfångningsskott också på mindre än 25 meter oftast. Så lek med tanken att jag skjuter in bra på 80 meter, hur slår då en 22lr på dom avstånden jag kommer bruka (0-30 meter) Fick ju tyvärr inte heller frågan vid köp av optiken om jag ville ha prickar i riktmedlet, för det kunde ju varit trevligt att ha det för att veta att 0-20 ligger jag rakt på, och på 30 plus ligger jag en halv markering över som exempel. Nu har jag en variant med bara rent hårkors. Har samma kikare men med mildot. Skulle gjort så här med din kikare, skjut in på 50m på 9X förstoring, men den ammunition som bössan gillar. Sen backar du tavlan 60,70,80,90 och 100. Då kommer du se droppet och gissar att den blir lagom att skjuta in på typ 75m. Om du väjer 80m som max är inte droppet så stort. Där är en 40gr subsonic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimmen Posted June 6, 2023 Author Share Posted June 6, 2023 6 hours ago, hs_merkel said: Har samma kikare men med mildot. Skulle gjort så här med din kikare, skjut in på 50m på 9X förstoring, men den ammunition som bössan gillar. Sen backar du tavlan 60,70,80,90 och 100. Då kommer du se droppet och gissar att den blir lagom att skjuta in på typ 75m. Om du väjer 80m som max är inte droppet så stort. Där är en 40gr subsonic. Jag tror dom flesta skott oavsett om barnen ska plinka eller jag ska jaga kommer ske på under 50M. Men ja, jag får väl koka ihop någon plan, sedan kommer väl 22wmr pipa i dagarna, så får vi se hur den slår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted June 7, 2023 Share Posted June 7, 2023 Skall du bara skjuta på 50 och under behöver du inte bry dig om dropp över huvud taget. Det kommer bara vara problem med skotten på dom allra kortaste hållen innan kulan nått upp till visirlinjen (tror det heter så). Så lågt montage på kikaren som det går att få är bra. Det kommer bara skilja en centimeter efter det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts