Pimmen Posted June 12, 2023 Share Posted June 12, 2023 Skum fråga kanske, men med relativt kort varsel, har ni något tips för att tillfälligt få till en tavla för enklare inskjutning? Alltså ute på jaktmarken för inskjutning av nytt sikte på 22:an närmsta banan är på 80M, hade tänkt skjuta in på 50M. Jag har tavlor, och har tänkt häfta dom på en kartong, men enkelt sätt att få upp allt från marken en aning? Får inte in för långa reglar och massa maskiner i bilen heller. Kollade efter tavelstafli, men dom jag hittade var lite dyra för att skjuta sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted June 12, 2023 Share Posted June 12, 2023 Häfta/ spika fast kartongen på en trädstam med lämpligt kulfång bakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr P Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 Slå ner 2 pinnar / spillbitar från närmaste brädgård i marken och stifta kartongen i den, växande träd som tavelhållare kan lätt betyda missnöjd markägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MagnusN Posted June 13, 2023 Popular Post Share Posted June 13, 2023 Jag använder ”mäklarskyltar” - de små av kanalpapp/plast med några metallpinnar som stativ. Mäklarna brukar glömma att ta bort dem efter försäljningar så det är en välgärning att ta hand om dem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 Kör förbi närmsta bygghandel och se om de har några spillbitar av plywood, OSB eller annan tålig skiva. Köp ett par små gångjärn och montera ihop skivorna i långsidorna. Bara att vika ut när du ska skjuta och tar ingen plats alls i bagaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 Jag använder numera mest spillbitar av list och läkt som ligger i drivor här hemma. Häftapparat, klart. Men jag gillar MagnusN's idé om mäklarskyltar. Det är väl samma material som i tavlorna man kan köpa från t.ex. Gesab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 En gammal stol fungerar också. Man kan ställa nån pappskiva eller så mot stödet och sätta fast tavlan på det. Behövs det så trycker man ner benen i marken lite så den inte faller över så lätt, beroende på om spjälorna i ryggstödet är så att de kan träffas eller ej.. Man kan ta bort spjälorna i ryggstödet också så det bara blir en ram kvar. Förstås kulfång då, men det är väl givet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaK Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 6 hours ago MagnusN sa: Jag använder ”mäklarskyltar” - de små av kanalpapp/plast med några metallpinnar som stativ. Mäklarna brukar glömma att ta bort dem efter försäljningar så det är en välgärning att ta hand om dem. Kör med samma. Verkar vara en outtömmlig källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 7 hours ago Mr P sa: , växande träd som tavelhållare kan lätt betyda missnöjd markägare. Helt rätt. Men man måste inte ta ett prima produktionsträd, en slybuske/pinne duger gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 26 minutes ago kkjon sa: Helt rätt. Men man måste inte ta ett prima produktionsträd, en slybuske/pinne duger gott. Produktionsträd är bra kulfång för 22an dock... 🫣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts