Islänningen Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Någon som har testat 127gr LRX kulan i 6.5x55? Barnes rekommenderar 1-8" twist, men frågan är om den fungerar i en pipa med 1-8.66" (142gr CB fungerade ju hyffsat) Har möjlighet att få hem en ask, så om någon är sugen på att testa några, så är det bara att höra av sig. Quote
robban.jagaren Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Är också intresserad av denna kula. Har en snabbare twist 1-6,6 på min pipa, men nyfiken på hur den fungerar generellt i 6,5x55. Quote
mbbohman Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Jag har bara provskjutit ett par laddstegar på 80 m och där har iaf hålen vart runda. Började tryta med 120 grs TTSX så jag högg ett par askar 127 grs LRX som back up men i elfte timmen fick jag tag i 120 grs TTSX igen. Men tanken är att testa på utåt 200-300 m och se om de välter. Sen får vi väl se hur de beter sig när det blir lite motstånd också, men än så länge är bara laddningen utprovad. Quote
exabit Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 3 hours ago mbbohman sa: Men tanken är att testa på utåt 200-300 m och se om de välter. Men hur är det nu igen? De välter väl inte på längre håll eller? Hastigheten avtar betydligt fortare än rotationshastigheten så de blir snarare alltmer stabila ju längre de flyger. Sen kan de förstås vara marginellt stabila ändå och visa fina hål på papper men sen välta mer eller mindre omgående i vilt. 1 Quote
TekDr Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 3 minutes ago exabit sa: Men hur är det nu igen? De välter väl inte på längre håll eller? Hastigheten avtar betydligt fortare än rotationshastigheten så de blir snarare alltmer stabila ju längre de flyger. Sen kan de förstås vara marginellt stabila ändå och visa fina hål på papper men sen välta mer eller mindre omgående i vilt. Detta är även min förståelse av fysiken som råder för projektiler. Sen kan man väl tillägga att det kan komma konstiga beteenden när kulan går transsoniskt men det lär knappast va aktuellt för en jaktkula. 1 Quote
Islänningen Posted June 19, 2023 Author Posted June 19, 2023 Vi får väl se, som den blinde sa. En ask är i alla fall på väg. Ska först testa en stege. Därefter ett skott i blött papper på 100m, sen några skott på 300m också Quote
Popular Post mbbohman Posted June 20, 2023 Popular Post Posted June 20, 2023 13 hours ago exabit sa: Men hur är det nu igen? De välter väl inte på längre håll eller? Hastigheten avtar betydligt fortare än rotationshastigheten så de blir snarare alltmer stabila ju längre de flyger. Sen kan de förstås vara marginellt stabila ändå och visa fina hål på papper men sen välta mer eller mindre omgående i vilt. Ja jag vet inte, jag jagar mer och lägger mindre tid på teorin 😅 5 Quote
Islänningen Posted June 28, 2023 Author Posted June 28, 2023 På 2023-06-20 at 06:55 mbbohman sa: Ja jag vet inte, jag jagar mer och lägger mindre tid på teorin 😅 Nu har vi iaf. facit. 1 Quote
Recommended Posts