Luger6 Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Polischef larmar: Fler riskerar att skjutas när militära halvautomatiska vapen blir legala | SVT Nyheter Det är smått patetiskt att se skrivbordsstrategerna i polisuniform gnälla över legala vapen när dödsskjutningar slår nya rekord varje år. Den dagen pajasarna kommer på att buset inte bryr sig om vilka vapenlagar som skärps kanske dom kan ägna sig åt det verkliga problemet i vårat samhälle. Det dom borde lägga fokus på är dom illegala vapnen. Sedan kan man ju undra varför murvlarna kallar en pang som är tillverkad för den civila marknaden militär? Det var ju inte så hiskligt många år (ca 25) sedan jag gick en tvådagars kurs och fick med mig en fullauto med fyra magg och 200 skott hem. Säg att hemvärnet hade mellan 30-50 tusen bössor ute då, inte fan sköts det folk varje dag på den tiden. Möjligtvis var det någon överförfriskad hemvärnsgubbe som sköt salut vid nyår. I Schweiz förvarar fortfarande varje värnpliktig sin utrustning hemma och Tjeckien har gjort sina sportskyttar till en del av försvarsmakten. Där har man inga problem med folk som skjuter på gatorna dagligdags. I sverige kommer vi dock enligt polisen gå en katastrof till mötes i och med denna lagändring. Kommer jag att köpa en AR för att jaga med? Troligen inte, har redan en Sauer 303 9,3x62 som funkar för min jakt och en klass två är jag inte intresserad av så länge vi har våran begränsade garderob. 2 Quote
Raggarö Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Vi har en sagoskatt: Elsa Beskow, Astrid Lindgren och vi har "Läckageteorin" skriven av PM. Nu väntar jag på att en viss Ola W. (genom SvJF) skall komma med ett inlägg i debatten, han har ju hjälpt polisen förr....... Jag avvaktar ett eventuellt inköp tills det blir klart med vapengarderobens storlek, Raggarö 2 Quote
Popular Post exabit Posted June 21, 2023 Popular Post Posted June 21, 2023 Hade gärna haft en AR15 till rävlock Men tror helvetet fryser igen innan sådant tillåts. 3 Quote
KJE81 Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Jag skulle inte själv vilja ha en, men tycker att man borde kunna få licens om man nu vill ha en. Quote
TekDr Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Jag skulle kunna tänka mig att testa att jaga med en AR baserad bössa (fast då mer i AR10 fattning), men de jag klämt på är rätt skramliga generellt, högljudd säkring och trycken som är sådär… Quote
Daltorpet Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Jag personligen skulle inte köpa AR-15 då jag redan har en full garderob som jag är väldigt nöjd med. Jag skulle absolut kunna testa en sådan på banan om jag får tillfälle dock. Sen beroende på hur stor garderoben kommer att utvecklas i framtiden, blir den över tio vapen + fria pipor så kanske jag skulle slå till. Har nämligen 4 vapen som står i kö på behov/vill ha listan. Quote
Arctic Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa. Någon gång när jag är pensionär och har gott om tid. Det är roligt att skjuta med AR15. Däremot när det gäller jag så delar jag uppfattningen när det gäller jakt. Aldrig i h-vete. Quote
exabit Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 2 hours ago exabit sa: Hade gärna haft en AR15 till rävlock Men tror helvetet fryser igen innan sådant tillåts. Å andra sidan trodde jag aldrig att dämpare till pistol skulle tillåtas. Så jag får ta det lugnt med mina profetior 2 Quote
Islänningen Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Går att få den i 338 Lapua Magnum?? (Tänker på toppfågeljakten) 2 Quote
exabit Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 49 minutes ago Hipshot sa: Provskjuta? Ja.. köpa? Aldrig i helvetet. Du om någon skulle ju behöva en Remington R15 camofärgad i 204 Ruger till rävkojan. Några 30-skottsmagg också så du hinner med att plocka alla rävar under kvällarna 2 Quote
Hipshot Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 De är väl som Mini14 eller vad de där halvautomatiska 22-orna heter, mer kul än välskjutande skulle jag tro. Fast åandra sidan, nuvarande spett skjuter ju inte så där herrejösses bra heller så det kanske skulle vara ett uppköp ändå? (harsneglatpånysakoi204) Quote
exabit Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 1 minute ago Hipshot sa: De är väl som Mini14 eller vad de där halvautomatiska 22-orna heter, mer kul än välskjutande skulle jag tro. Fast åandra sidan, nuvarande spett skjuter ju inte så där herrejösses bra heller så det kanske skulle vara ett uppköp ändå? (harsneglatpånysakoi204) Alltså, skjuter de sämre än 1,5 MOA så blir de rätt ointressanta. Men jag tror också att AR-15 svartmålas väldigt mycket. Det finns nog väldigt välskjutande bössor så jag tror inte det blir några problem. Min Sako A1 222 med sugrörspipan har ingen superprecision den heller. Och inte orkat gänga den för RCC-dämparen. Än 1 Quote
Droggot Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Vi fick skjuta M16 som den hette i lumpen och jag tyckte den var rätt nice då i alla fall. Kändes mer som ett jaktvapen än AK5an vi hade å panga med. Nu var detta 30 år sen så om jag skulle skjuta den idag kanske jag skulle tycka annorlunda. Vet inte om jag skulle vilja ha in en sån bössa i skåpet. Brorsan var med i hemvärnet när jag bodde hemma hos päronen och den jävla AK4an han hade förstörde varenda trä kolv i farsans vapenskåp. Quote
dru Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Ptja, själv har jag en Troy PAR som jag använt vid bockjakten. Sjukt skön att skjuta med, lätt och faktiskt välskjutande på de avstånden jag håller mig till. Quote
Mad Mike Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Inte särskillt sugen på en AR men det hade varit väldigt trevligt med en revolver för jakt! 2 Quote
TekDr Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 19 minutes ago Mad Mike sa: Inte särskillt sugen på en AR men det hade varit väldigt trevligt med en revolver för jakt! En 357:a med 3-4” pipa hade varit smutt när man ska in i tättingar efter påskjutna grisar 👌 dit lär vi la dock aldrig komma 😕 Quote
Mad Mike Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 16 minutes ago TekDr sa: En 357:a med 3-4” pipa hade varit smutt när man ska in i tättingar efter påskjutna grisar 👌 dit lär vi la dock aldrig komma 😕 Eller lockjakt/smygjakt på rådjur Quote
exabit Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 2 hours ago Mad Mike sa: Inte särskillt sugen på en AR men det hade varit väldigt trevligt med en revolver för jakt! Drev den linjen på grannforumet för runt 12 år sen. Den tråden havererade förstås. En Ruger Blackhawk Hunter i 44 Magnum med Leupold 2,5x hade suttit riktigt fint 2 Quote
Mad Mike Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 16 minutes ago exabit sa: En Ruger Blackhawk Hunter i 44 Magnum med Leupold 2,5x hade suttit riktigt fint Kronjuvelen! Som komplement bör man nog även ha en Redhawk och en Colt king cobra samt diverse S&W just in case 1 Quote
Hipshot Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 3 hours ago TekDr sa: En 357:a med 3-4” pipa hade varit smutt när man ska in i tättingar efter påskjutna grisar 👌 dit lär vi la dock aldrig komma 😕 Det är vad ni tror gissar jag? Vet en helt säkert som har revolver i grovkaliber på vildsvinsjakter.. sett honom hantera ett skarpt eftersök. Det sög! Det slutade med att jag avlivade nassegrisen med Finlighten i enhandsfattning. Har inte Hobbe en revolver med? Tror det är lite knas, mer coolt än bra... Quote
sidelock Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Inte ett dugg intresserad av AR15, men andra får gärna köpa.😊 En walther p38 står högt i kurs om jag hade fått shoppa fritt.🥰 Quote
TekDr Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 11 minutes ago Hipshot sa: Det är vad ni tror gissar jag? Vet en helt säkert som har revolver i grovkaliber på vildsvinsjakter.. sett honom hantera ett skarpt eftersök. Det sög! Det slutade med att jag avlivade nassegrisen med Finlighten i enhandsfattning. Har inte Hobbe en revolver med? Tror det är lite knas, mer coolt än bra... Bollen är rund och allt kan hända i skogen 🤷♂️. Jag har inga tvivel om att en grovkalibrig revolver avslutar en gris med skott på rätt ställe (22lr avslutar tamsvin oavsett vad som står i regelboken för avlivning). Träffar man inte rätt blir det skit även med studsare, det har jag sett många gånger tyvärr 😏 Sen är det inte en lösning för alla tillfällen men när man går på ställen det är så tätt att man knappt kan fösa bössa genom hade en revolver/pistol med vapenlampa varit ett bra komplement att ha hängande i bältet. 2 Quote
Hipshot Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Ja alltså missförstå mej rätt, jag har inga som helst invändningar mot att försöka och kanske få det att fungera väl! Men det kanske är som du säger, som komplement till kniv och för somliga entusiaster.. spjut.. så fungerar det säkert. Den suggan jag sköt hade iaf blivit beskjuten 3-4 gånger i en vass medelst en grovkalibrig revolver. Quote
Joacim Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Har för mig att Gubben Tovek hade revolver i bälte när han va inne i sitt vildsvinshägn, har för mig att jag hört historier om när den brukats men minns inte detaljerna. Va i det där hägnet vid ett otal tillfällen, det kanske finns kvar än, någonstans i Fegenskogarna vill jag minnas. Quote
Recommended Posts