Jump to content

Recommended Posts

Posted

Senast jag sköt med en sån kom polisen.....

• Haha 1
Posted

Funderade lite vilken väg det kommer ta med det här om halvautomater som AR15 mf och sportskytte nu när dom går att kvittra ut på jaktlicens.

Om jag förstått rätt används vapen som AR15 inom discipliner som IPSC och man har bara kunnat ha dessa på 5års licenser om jag förstått rätt (ev en gång i tiden på frivillig basis infört av skytterörelsen ???), antar att grundtanken med 5års licenser var att slippa folk som blir medlemmar i en klubb för att kunna kvittera ut vapen och sedan inte visar sig inom sportskyttet mera.

Kanske tanken även var för att kunna ha en viss koll på om medlemmar börjar få vacklande hälsa...vad vet jag ?

Frågan är hur sportskytterrörelsen kommer att agera, kommer nu ett helt gäng  sportskyttar att skriva över sina halvautomater på jaktlicens för att slippa krångla med 5års licenser eller kommer skytterörelsen röra sig mot att ställa kravet att vapnen som används ska vara på 5årig sportskyttelicens (om det inte redan är så) för att "hålla ryggen fri" om det tex skulle dyka upp en ny Utöja-Idiot eller av andra anledningar ?

Hur som har ju på ett sätt hela spelplanen och förutsättningarna som var när 5års licenser infördes ändras radikalt gällandes halvautomater.

Posted

Hörde precis på nyheterna att de tycker vi skall sluta äta kött för att det är mer effektivt med insekter. Mindre CO2-utaläpp och mer protein. Syrsor skulle vara extra bra. Det blir nog fan till att köpa en AR 15 med många och stora magasin om man skall jaga ihop till en middag 🤔

Posted
37 minutes ago Järven sa:

Funderade lite vilken väg det kommer ta med det här om halvautomater som AR15 mf och sportskytte nu när dom går att kvittra ut på jaktlicens.

Om jag förstått rätt används vapen som AR15 inom discipliner som IPSC och man har bara kunnat ha dessa på 5års licenser om jag förstått rätt (ev en gång i tiden på frivillig basis infört av skytterörelsen ???), antar att grundtanken med 5års licenser var att slippa folk som blir medlemmar i en klubb för att kunna kvittera ut vapen och sedan inte visar sig inom sportskyttet mera.

Kanske tanken även var för att kunna ha en viss koll på om medlemmar börjar få vacklande hälsa...vad vet jag ?

Frågan är hur sportskytterrörelsen kommer att agera, kommer nu ett helt gäng  sportskyttar att skriva över sina halvautomater på jaktlicens för att slippa krångla med 5års licenser eller kommer skytterörelsen röra sig mot att ställa kravet att vapnen som används ska vara på 5årig sportskyttelicens (om det inte redan är så) för att "hålla ryggen fri" om det tex skulle dyka upp en ny Utöja-Idiot eller av andra anledningar ?

Hur som har ju på ett sätt hela spelplanen och förutsättningarna som var när 5års licenser infördes ändras radikalt gällandes halvautomater.

Det är inte 5-års licenser på AR-15 för målskytte utan de är på livstid precis som jaktvapen. Femåringarna gäller bara pistol/revolver och helautomat (k-pist skyttet).

• Like 1
Posted
14 minutes ago 700LTR sa:

Det är inte 5-års licenser på AR-15 för målskytte utan de är på livstid precis som jaktvapen. Femåringarna gäller bara pistol/revolver och helautomat (k-pist skyttet).

Ok, Jag hade för mig att 5års även innefattade halvautomater.

Då blir det ju som vanligt på den fronten då.

Posted
59 minutes ago josc72 sa:

Hörde precis på nyheterna att de tycker vi skall sluta äta kött för att det är mer effektivt med insekter. Mindre CO2-utaläpp och mer protein. Syrsor skulle vara extra bra. Det blir nog fan till att köpa en AR 15 med många och stora magasin om man skall jaga ihop till en middag 🤔

På prat om stora magasin.  Hur var det, behöver man söka licens på ett 10+ magasin nu efter 1. Nov?

Posted
1 hour ago josc72 sa:

Screenshot_20230320_043449_Chrome.thumb.jpg.54982cb3d644ea89f520061570ae29a4.jpg

• Haha 2
Posted

Ni som skaffat denna plattform vad är syftet med den? Förutom plinking, kommer liksom inte riktigt på en bra motivering!? då den faller på alla plan...

• Like 1
Posted
1 minute ago hs_merkel sa:

Ni som skaffat denna plattform vad är syftet med den? Förutom plinking, kommer liksom inte riktigt på en bra motivering!? då den faller på alla plan...

Nu har jag inte tänkt att skaffa en AR15, men om den hade varit möjligt för 5 år sedan, så hade det kanske blivit en.

Hade kunnat tänka mig den som drevjaktsbössa på rådjur, istället för min 5,6x52R

Korta håll och rödpunkt.  Tre skott räcker mer än väl.

Posted
11 minutes ago Islänningen sa:

Nu har jag inte tänkt att skaffa en AR15, men om den hade varit möjligt för 5 år sedan, så hade det kanske blivit en.

Hade kunnat tänka mig den som drevjaktsbössa på rådjur, istället för min 5,6x52R

Korta håll och rödpunkt.  Tre skott räcker mer än väl.

Tycker min 5.6x52R spöar 223R i alla avseenden.

• Like 1
Posted
35 minutes ago Luger6 sa:

Screenshot_20230320_043449_Chrome.thumb.jpg.54982cb3d644ea89f520061570ae29a4.jpg

Den är skrämmande bra. Intressanta ?:e ställningar på samma tema. /P

Posted
1 hour ago Mad Mike sa:

Potent kaliber, men jag har den bara i en kombi.  Lite svårt numera att hitta en repeter eller halvauto som tar den.

• Like 1
Posted
2 minutes ago Islänningen sa:

Potent kaliber, men jag har den bara i en kombi.  Lite svårt numera att hitta en repeter eller halvauto som tar den.

Jag har min i en drilling, fällt mängder med vilt genom åren och ännu inte hamnat i en situation som krävt blixtsnabbt uppföljningsskott.

Ni får ursäkta..jag må vara gammal, bitter, grå, med krokig rygg men hur jag än vrider och vänder på det då har jag extremt svårt att se nyttan av en AR 15...AR 10 är däremot lite annorlunda.

• Like 2
Posted
2 hours ago Mad Mike sa:

Förutom tillgången på varmintkulor ;)

Men som rådjurskaliber verkar den fenomenal.

Posted
6 minutes ago exabit sa:

Jänkarna får väl ta fram en 5.6 Creedmore i .228. Då lär utbudet öka 😄

• Haha 1
Posted
5 minutes ago exabit sa:

Ser inte direkt behovet, förutom rådjur har den fällt rävar, bävrar, gäss, hare och kaniner. 

Får inget genomskott på vuxen bäver;) kulorna är blööööta.

• Like 1
Posted
57 minutes ago Mad Mike sa:

Ser inte direkt behovet, förutom rådjur har den fällt rävar, bävrar, gäss, hare och kaniner. 

Får inget genomskott på vuxen bäver;) kulorna är blööööta.

Hade gärna skaffat en .22 Savage HP Model 1899 take down, om någon skulle dyka upp.

Posted
26 minutes ago Islänningen sa:

Hade gärna skaffat en .22 Savage HP Model 1899 take down, om någon skulle dyka upp.

Jag med, känner en som har en i 300 Savage, tät som ett kassaskåp.

• Like 1
Posted
41 minutes ago Mad Mike sa:

Jag med, känner en som har en i 300 Savage, tät som ett kassaskåp.

Finns gott om 300 Savage på olika auktionssiter.  Även 30-30.  Men ingen har 22HP

Posted

Såg ngn såndäringa krigsbössa på film nyligen, älgjakt och ena passaren hade med den mest för att visa/leka.. Ung, sugen jaktelev fick tag på tingesten och brassade på så mkt det gick mot en Hardoxplåt, såg kul ut! Men det känns som det ena vettiga användningsområdet. När det var dags för jakt så förblev tingesten kvar i bilen.

• Like 1
  • Haha 1
Posted

Är "höljet" kring pipa och "kolven" i lättmetall eller är det någon slags komposit ?

Posted
9 minutes ago Järven sa:

Är "höljet" kring pipa och "kolven" i lättmetall eller är det någon slags komposit ?

Handskyddet/höjet och buffertube/röret som justerbara kolven glider på är av aluminium och själva "kolven" är av komposit med gummibakkappa.

Bössan är nätt och smidig i formatet men väger en del, 3,55 kg så känns lite tung. Fast i och för sig väger väl en Sako Hunter 85 ungefär samma så det är väl ovanan med vapentypen för mig som gör att det känns så.

Posted

Inte så tungt ändå, AK4:an man använde i Militära (som vikt jämförelse) låg väl på typ 4kg utan att direkt kännas som en kluns om jag minns rätt.

• Like 1
Posted
1 hour ago 700LTR sa:

Tråden är lite bildfattig så här kommer en bild på min AR15 som jag hämtade ut tidigare i veckan 😉

En Schmeisser AR15 Pro Hunter i kaliber .223 Skall kompletteras med rödpunktsikte framöver men var på skyttebanan för några dagar sedan och med de öppna siktena höll jag en femskottsserie på ca 45 mm på 100 meter. Kan säkert få ner den mer då jag vant mig med bössan och jag inte frusit fingarna av mig under justeringen 😀

Då jag vet att frågan kommer komma så ska jag använda bössan för jakt till främst rådjur och räv. Men med tanke på att precision inte verkar vara något bössan saknar av det jag sett av de som kör med optik är det inte omöjligt att det kan bli skogsfågel-jakt med den också framöver men för ändamålet anpassat sikte/optik såklart.

Schmeisser2.jpg

Pris på en sådan?