Hoppa till innehåll

Hur många kommer att köpa en AR 15 till jakt?


Luger6

Recommended Posts

4 minutes ago Järven sa:

AR-15 till jakt där man bara får använda 5 eller 2 skotts magasin ?

Är inte den största vitsen med ett sånt vapen, div snabb och ihållande eld då redan bortkastrerad ?

Nåja, alla har vi olika smak.

Det "problemet" har ju iofs alla halvautomater när man ska jaga med dom.

För att svara på originalfrågan: Kanske, men ännu hellre något i stil med en Springfield M1A, en Garand eller något åt det hållet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Patrik L sa:

Det "problemet" har ju iofs alla halvautomater när man ska jaga med dom.

För att svara på originalfrågan: Kanske, men ännu hellre något i stil med en Springfield M1A, en Garand eller något åt det hållet...

Jag har skjutit med en garand och den är inte helt enkel att ladda tyst men att göra patron ur är en mardröm, det kamrade skottet far all världens väg samtidigt som 8 skottsklippet far rakt upp med världens fart....M1A är betydligt mer användarvänlig:yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago simnil sa:

Jag tror du underskattar "förortskrigarnas" coolhetsbegär!  Skjuta med ett "svartvapen" gör du väl bara en gång innan du dumpar det, (om du är smart), vitsa med det inför polarna kan du göra flera gånger om dagen sålänge det är oanvänt. 

Sen, förutom ballhetsfaktorn, så avsåg jag även funktionaliteten när jag sa "mer attraktiva vapen".

Så nog får man väl anta att en AR hursomhelst kommer tilltala buset mer än en helstocksstudsare eller en dubbeltolva med hanar.

Det fetade är rätt märkligt.. detta genererar faktiskt en hel del samtal och rejäla pådrag! Oftast soft-airguns men inte alltid.. hade faktiskt två.. efter varandra i närtid. Att det ska vara så coolt att vifta med dessa tingestar? Det blir ju rätt kännbart om de visar sig vara skarpa... 

Sen tror jag vapnen vandrar runt en hel del.. vissa används i flera skjutningar kan man påvisa via teknisk undersökning. Det talar för att tillgången kanske trots allt inte är så omfattande? 

Sen, risken för inbrott i hem med vapen.. tror inte man kan underskatta den då vi ser skjutningar där vapnen inte fungerar. Det gör att man måste skaffa sig nya, fungerande osv.. såg ett klipp där en buse brassade på en ytterdörr.. eller iaf försökte :D Fick göra mantelrörelse ett antal gånger innan det hände ngt. Han hade med lätthet kunnat tömma magasinet men fick inte iväg så många skott öht.. såg för jävla dråpligt ut! Och ingen skadad kanske jag ska tillägga för att inte raljera över någon tragedi.. förutom gms självbild...och en dörr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Luger6 sa:

Ola W har sett ljuset! Numera påstår han efter att i ett antal år företrätt en helt annan åsikt att det inte är vapnets utseende som gör det farligt. Inget mer skjuta från höften eller ihållande eldgivning i skogen. Han borde fan i mig bli politiker eller advokat.

Han är/var advokat jobbade på storbyrå i Sthlm tror det var Mannheimer & Swartling. -C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Det fetade är rätt märkligt.. detta genererar faktiskt en hel del samtal och rejäla pådrag! Oftast soft-airguns men inte alltid.. hade faktiskt två.. efter varandra i närtid. Att det ska vara så coolt att vifta med dessa tingestar? Det blir ju rätt kännbart om de visar sig vara skarpa... 

Sen tror jag vapnen vandrar runt en hel del.. vissa används i flera skjutningar kan man påvisa via teknisk undersökning. Det talar för att tillgången kanske trots allt inte är så omfattande? 

Sen, risken för inbrott i hem med vapen.. tror inte man kan underskatta den då vi ser skjutningar där vapnen inte fungerar. Det gör att man måste skaffa sig nya, fungerande osv.. såg ett klipp där en buse brassade på en ytterdörr.. eller iaf försökte :D Fick göra mantelrörelse ett antal gånger innan det hände ngt. Han hade med lätthet kunnat tömma magasinet men fick inte iväg så många skott öht.. såg för jävla dråpligt ut! Och ingen skadad kanske jag ska tillägga för att inte raljera över någon tragedi.. förutom gms självbild...och en dörr.

Vi pratar inte om de skarpaste verktygen  överlag när det gäller fotfolket i dessa kretsar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minnas när jag jobbade nere på Balkan att mycket av dem vapnen som beslag togs inte fungerade av huvudtaget. Mycket var sönder rostade. Och dem äldre var trasiga och saknade delar. Värre var de med bomber, mycket källar kirurgi där!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna tänka mig prova en ar15, men då man inte får ha 16" pipa, som jag hade blivit betydligt gladare av. Sen är trycket inge vidare på dem direkt vilket kompenseras med mängd, men med endast 5skott, så faller hela konceptet. Sen ärligt vet jag inte när den skulle användas faktiskt? Skyddsjakt på gås kanske men där vill jag ha presicion 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago hs_merkel sa:

Minnas när jag jobbade nere på Balkan att mycket av dem vapnen som beslag togs inte fungerade av huvudtaget. Mycket var sönder rostade. Och dem äldre var trasiga och saknade delar. Värre var de med bomber, mycket källar kirurgi där!

Det finns/fanns en långt gående tradition av att gräva ner vapengömmor i väntan på nästa krig (Vilket säger en hel del om det historiska arvet på balkan) men det var väl inte alla som visste hur man gjorde en fungerande dränering... Jag minns rosthögarna jag med, men även vapen från vk2 som fortfarande var insmetade i cosmoline. 

Hyllan på Bomben med hemmagjorda handgranater var även den en imponerande uppvisning i uppfinningsrikedom och vansinne i lika delar.

(Nu när jag skriver detta så minns jag även en hemmagjord enkelskotts pistol gjord för att avfyra 12,7x99, men det är väl något av ett stickspår i den här tråden...)

Vad gäller precision och trevliga trycken så går det att få, men man får betala för det. Dom jag har skjutit med har varierat från billigaste möjliga (Mossberg om jag minns rätt) till rejält dyrare (Daniel defense och Oberland) och den prisskillnaden märks.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi nu pratar AR 15 som konstruerades på 1950-talet så skulle ju ingen kalla en bil med 70 år på nacken modern. AK 47 konstruerades under WW2, det som är nytt är väl att man använder andra material idag. Det är något som har varit motsägelsefullt i lagstiftningen, en militär konstruktion från slutet av 1800-talet är ok men inte en från 1940-talet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago josc72 sa:

Varför inte?! Lägg lika mycket pengar på en bra AR15 som en del gör på en Blaser R8, en Sako 90 eller en dyr Sauer, så får du en AR 15 som skjuter bättre än de flesta skyttar. Då är det en halvautomat som lätt skjuter rådjur och tjäder på 300 meter. Lägg istället 10.000 pengar, som en del gör på ett nytt paket med fästen, kikarsikte, dämpare och vapenrem, på en AR15 så får du också skit.

 

Många här är ju nöjda med att träffa sin snusdosa på 50 meter och skriker högt när andra skjuter älg på 300 meter eller tjäder på 500 meter. En del handlar om träning men massor om vad man köper för sina pengar. Köp skit och skjut skit, och tvärt om. Jag fattar inte att det blir ett sådant jä.... gnäll när man (läs laglydiga jägare) äntligen kan få möjligheten att uppgradera sina vapen till något annat och/eller modernare för att man har intresse och tycker olika om olika vapen? Alla skickar de ju iväg en kula mot en tavla eller ett djur man bestämt sig för att skjuta. Tänk att en basic Volvo 145 tar dig rullande till affären på samma sätt som en sprillans ny BMW, men ingen gnäller över det. Självklart har jag lust att skjuta tjäder med bra AR15. Kommer säkert att ha kvar min gamla Suzuki för att ha råd.

Menar du mig? Så är jag inte imot. Folk får använda vad dem vill bara dem kan hantera det. Men för egen del då jag inga coyotes har så har jag ingen nytta av den. 

Det jag skulle kunna tänka mig ha den till är med termiskt sikte, 16" pipa och vikbar kolv bara för att få ett smidigt vapen för städning men då man inte får använda den till det i den uppsättningen finns det ingen användning för den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar återkommande nämnas att AR-15 ofta inte skjuter så där vidare om man jämför dom med en vanlig studsare.

Den AK4 jag hade i Militära (med öppna riktmedel) upplevde i alla fall jag gjorde hyffsat bra i från sig på 100m om skytten gjorde sitt, med ett kikarsikte på så hade sannolikt träffbilden varit acceptabel till i alla fall det mesta som rör normal klövviltsjakt.

Finns det inga AK4 kloner som får/går att välja som ev har högre precision än AR-15 om någon nu nödvändigtvis vill ha denna typ av vapen att jaga med ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

H&K 770 är ju en civil jaktversion av G3 systemet. 

Den har man fått licens på de senaste åren ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Dansken sa:

Civil och civil- det finns väl inga delar som passar från den ena till den andra ?

Det finns iallafall delar som är väldigt lika varandra 😺

Men sen är det ju inte två vapen som är lika varandra såsom AR15/M16/M4 men är man sugen på H&K:s roller lock är det nog det man kan få till jakt. Det finns dock semiautomatiska kloner av G3 på marknaden men de fyller extremt liten funktion som jaktvapen.
 
AK4 är ett väldigt daterat vapen med originalplrylar på. Uppdaterat Med Haukans kolv/framstock och påsvetsad picatinny blir det ett acceptabelt alternativ där det är tänkt att användas, att avliva tvåbeningar…

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Luger6 sa:

Detta ser väl rätt trevligt ut? Tror bilden är från Norge.

Screenshot_20230103_171805_Chrome.jpg.43796c187cb8e4550364c31133c456eb.jpg

Ser ut som en SKS och jag hade en liknande tanke, men jag skulle tro att det är nej på den där. Anledningen är det fasta 10-skotts magasinet. 

Skulle man på något sätt kunna spärra det till en kapacitet på 5 så lär det funka. Misstänker att Garanden faller på samma snöre. Paradoxalt nog. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Luger6 sa:

Detta ser väl rätt trevligt ut? Tror bilden är från Norge.

Screenshot_20230103_171805_Chrome.jpg.43796c187cb8e4550364c31133c456eb.jpg

Sätt en pil vid dom delar som passar på AK4

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Min Jungle Carbine sa dom inget om 😉

Men den är ju inte en halvis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Järven sa:

Det verkar återkommande nämnas att AR-15 ofta inte skjuter så där vidare om man jämför dom med en vanlig studsare.

Den AK4 jag hade i Militära (med öppna riktmedel) upplevde i alla fall jag gjorde hyffsat bra i från sig på 100m om skytten gjorde sitt, med ett kikarsikte på så hade sannolikt träffbilden varit acceptabel till i alla fall det mesta som rör normal klövviltsjakt.

Finns det inga AK4 kloner som får/går att välja som ev har högre precision än AR-15 om någon nu nödvändigtvis vill ha denna typ av vapen att jaga med ?

Hade en AK4 med optiskt riktmedel (4x) när jag tjänstgjorde som skarpskytt inom HV.  Prickade lätt fällmål på 300m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Islänningen sa:

Hade en AK4 med optiskt riktmedel (4x) när jag tjänstgjorde som skarpskytt inom HV.  Prickade lätt fällmål på 300m.

Var det vågot snack om köttförstöring?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Var det vågot snack om köttförstöring?

Nope.  Snyggt hål, rakt igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...