Jump to content

Hur många kommer att köpa en AR 15 till jakt?

Luger6

Recommended Posts

2 hours ago Islänningen sa:

Hade en AK4 med optiskt riktmedel (4x) när jag tjänstgjorde som skarpskytt inom HV.  Prickade lätt fällmål på 300m.

Kravet för en prickskytt med AK4 kikarsikte 4X var träff i helfigur på 600 m på första skottet.

Kravet för en prickskytt med prickskytteversionen av m96 med kikarsikte ( tror den hade beteckning m41) var träff i helfigur på 800m på första skottet.

Mvh Jan-Erik

• Like 1

24 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Kravet för en prickskytt med AK4 kikarsikte 4X var träff i helfigur på 600 m på första skottet.

Kravet för en prickskytt med prickskytteversionen av m96 med kikarsikte ( tror den hade beteckning m41) var träff i helfigur på 800m på första skottet.

Mvh Jan-Erik

Då verkar det vara så att kravet har blivit justerat lite.  Kanske beroende på tillgång till skjutbanor med det avståndet.  Vi hade aldrig möjlighet att skjuta på längre banor än 300m.  För min del, så fick jag skjuta 5 skott i en "snusdosa" på 1 minut.

Haha me herregud, har snacket nu om "military-style assault rifles" även nått den svenska retoriken ?!

Suck. Äh, på med en träkolv på samma bössa bara så bryr sig ingen av dem, då är vapnet inte läbbigt längre.

• Haha 1

2 hours ago Islänningen sa:

Då verkar det vara så att kravet har blivit justerat lite.  Kanske beroende på tillgång till skjutbanor med det avståndet.  Vi hade aldrig möjlighet att skjuta på längre banor än 300m.  För min del, så fick jag skjuta 5 skott i en "snusdosa" på 1 minut.

Fick utbildning på psg 90, och vi sköt på 1000m krav fi ska dö.

På 2023-06-23 at 15:36 hs_merkel sa:

Menar du mig? Så är jag inte imot. Folk får använda vad dem vill bara dem kan hantera det. Men för egen del då jag inga coyotes har så har jag ingen nytta av den. 

Det jag skulle kunna tänka mig ha den till är med termiskt sikte, 16" pipa och vikbar kolv bara för att få ett smidigt vapen för städning men då man inte får använda den till det i den uppsättningen finns det ingen användning för den

Menar självklart inte dig! Det är mer generellt utifrån tidigare diskussioner kring teknik och nya vapen på sidan.

För mig är inte problemet att en AR15 är "modern" utan snarare att dom är så fula och opraktiska som jaktvapen. Kan också tycka att det känns nog jobbigt att möta icke-jägare i skogen med konventionella jaktvapen, misstänker att det skulle kännas ännu jobbigare om man går runt med en AR15...

Däremot så tycker jag att man borde kunna få licens på dom om man nu vill ha en trots utseende och funktion.

• Like 2

• 1 month later...

Någon som skickat in en licensansökan än? 😄

För egen del lär det inte bli en AR till jakt, tycker de är på tok för obekväma för det. Dock är det oftast inget fel på precisionen så länge man sätter ihop de rätt och det finns finfina eftermarknadstrycken om man så önskar.

Dock skulle ett precisonsbygge i 6,5CM på AR10-plattform vara mumma....helt klart något som ligger på önskelistan.

• Like 2

Enligt Håkan på grannkanalen så utfärdades nyligen första inköpstillståndet på en SFAR.

Jag får äta upp ännu en hatt tydligen. Först var jag säker på att vi aldrig skulle få se ljuddämpare på pistoler i Sverige, och nu detta :D 

• Haha 1

4 minutes ago exabit sa:

Enligt Håkan på grannkanalen så utfärdades nyligen första inköpstillståndet på en SFAR.

Jag får äta upp ännu en hatt tydligen. Först var jag säker på att vi aldrig skulle få se ljuddämpare på pistoler i Sverige, och nu detta :D 

Ää det går över, snart skiter sig nåt nytt man kan grämas över 🤷‍♂️😺

Edit: vi har ju faktiskt fått en helkorkad magasinsbegränsning som ”plåster på såren” 😏

• Haha 1

Så där bara av nyfikenhet: någon som vet någon som fått licens på en riktigt livsfarlig bössa vars namn tidigare inte ens fick uttalas?

• Haha 1

Förhoppningsvis kan nya regler innebära att även jägare kan utnyttja senaste innovationer vad gäller utformning av vapen och kolvar, oavsett om de råkar likna militära vapen. Vad jag åsyftar är kompositmaterial och lätta bössor anpassade för jakt. Vi är inte där ännu, såvida man inte har en stor sparbössa. Vad gäller AR så har jag ingen åsikt, har aldrig pangat med någon (förutom AK4) och den var tung och klumpig!

Nja.

När det gäller jaktbössor så har ju utformningen av ergonomi pågått i ett par hundra år och hittade hem någon gång skiftet 1800-1900, det som tillkommit sedan dess är att kikarsiktet dök upp och krävde annan utformning av kolven.

Frågan är om det egentligen finns så stora vinster att göra ergonomiskt ?

Sen är ju vill-höver en annan sak som kan vara nog så viktig.

Bara jag blir iväg med nån av bössorna jag har på annons så kommer jag söka på en AR10. Anledningen är att jag redan har bössan i skåpet och vill minska ner antal vapen. Den kommer isf nyttjas på passjakt. Älg rå och räv. Har min smutta 358win för hundjakt.

Nu när folk börjar söka licenser känns det bara som om det är en tidsfråga innan orättsenheten kommer med dom första avslagen på grund av någon obskyr hittepåanledning. Fördelen idag är väl att dom inte får SJF som draghjälp, i alla fall inte officiellt.

På 2023-08-19 at 10:42 Järven sa:

Nja.

När det gäller jaktbössor så har ju utformningen av ergonomi pågått i ett par hundra år och hittade hem någon gång skiftet 1800-1900, det som tillkommit sedan dess är att kikarsiktet dök upp och krävde annan utformning av kolven.

Frågan är om det egentligen finns så stora vinster att göra ergonomiskt ?

Sen är ju vill-höver en annan sak som kan vara nog så viktig.

Jag har läst rapporter som säger att det ”fristående” pistolgreppet kraftigt förenklar lärandet av korrekta avfyrningar. Framförallt vid snabba skott. (I en gratistidning för US army)
För de snabbaste skotten, som skulle kunna motsvara vissa grispass eller att gå in i täta snår vid ståndskall på gris/Björn så är även separat vänsterhandsgrepp positivt. 

Det finns ju ett helt gäng med europeiska tillverkare av AR 15 kloner, Sig sauer, Schmeisser, Haenel, Oberland arms och inte minst Heckler&Koch. Något som hade varit smidigt till grisvak vore en Steyr AUG med dämpare i 300 blackout. Tyvärr är det ju en klass två. Annars hade den civila versionen av HK MP5 varit nice till plinking och träning.

24 minutes ago Luger6 sa:

Det finns ju ett helt gäng med europeiska tillverkare av AR 15 kloner, Sig sauer, Schmeisser, Haenel, Oberland arms och inte minst Heckler&Koch. Något som hade varit smidigt till grisvak vore en Steyr AUG med dämpare i 300 blackout. Tyvärr är det ju en klass två. Annars hade den civila versionen av HK MP5 varit nice till plinking och träning.

Kan inget om kalibern, men går inte att få upp den till klass 1 med kopparkulor och nya reglementet?  Det är ju inte enbart för halvsjuan 

2 minutes ago Islänningen sa:

Kan inget om kalibern, men går inte att få upp den till klass 1 med kopparkulor och nya reglementet?  Det är ju inte enbart för halvsjuan 

300blk ger ungefär 1800J vid mynningen så klass 1 är inte speciellt troligt man klarar. Däremot finns ju 350legend, 450bushmaster och 458socom som skulle kunna va alternativ.

24 minutes ago TekDr sa:

300blk ger ungefär 1800J vid mynningen så klass 1 är inte speciellt troligt man klarar. Däremot finns ju 350legend, 450bushmaster och 458socom som skulle kunna va alternativ.

Med tanke på den anslagsenergin, så kanske den borde kallas dropout istället 

• Haha 1

AUGn görs inte i någon av dom föreslagna kalibrarna. Vad det gäller 458 socom så räcker ju energin men det är ju en riktig potatiskastare. Själv var jag ju en förespråkare för tungt och sakta efter att ha experimenterat med 375HH i 25 år. Det som vore aktuellt för min jakt är väl i så fall 450 Bushmaster. 

Sedan är det ju också en fråga om vilken pang som funkar bäst, tillgång på reservdelar och vettig konstruktion. Rugers SFAR som någon tydligen har fått jaktlicens på är ju inget precisionsmonster precis, 1,5 moa som bäst i VT testen. Skulle vara för dåligt för att jag skulle trivas med bössan i fråga.