Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 minutes ago TekDr sa:

1,5-2 MOA är väl rätt standard för AR bössor. Sen finns det såna som skjuter bättre men då kostar det premium också. Jag förutspår att det kommer finnas gott om begagnade bössor att köpa om 1-2 år när folk fattat att det var inte så häftigt med en AR till klass 2 jakt…

Instämmer, jag bidar min tid för det kommer finnas många begagnade om några år ifall man blir sugen då.

• Like 1
Posted

Blir det någon här är det 458 socom i så fall. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jag ska söka på en hk mr308 civil med 18 tums pipa, svårt o tro att detta skulle gå men vem minns en fegis

• Like 1
Posted
5 minutes ago, Buck said:

Jag ska söka på en hk mr308 civil med 18 tums pipa, svårt o tro att detta skulle gå men vem minns en fegis

Kul att följa hur det går!

Posted

Vilken region bor du i? Lagen är ju inte lika för alla i landet.

Posted
3 hours ago Luger6 sa:

Vilken region bor du i? Lagen är ju inte lika för alla i landet.

Västra Götaland 

Posted

Sämsta möjliga utgångsläge. VG kallas ju "det laglösa landet' i licenssammanhang.

Posted
1 minute ago Luger6 sa:

Sämsta möjliga utgångsläge. VG kallas ju "det laglösa landet' i licenssammanhang.

Spelar mig ingen roll, regler är regler. Antingen så beviljar dom eller så gör dom det inte. Jag sitter på kontor på dagarna, jag har all tid i världen att samla material till en överklagan för att få saken ordentligt utredd. Tyvärr är det nog svårare att hitta en vapenkunnig jurist som har tid för mitt ärende än att krångla igenom själva licensen. 

Sist jag skickade in en ansökan så satt handläggaren i Småland, lurar på om de passar runt ansökningar beroende på arbetsbörda? 

Posted
2 hours ago Luger6 sa:

Även ”Värsta Götaland”.

• 2 weeks later...
Posted

Ok, då blir det som väntat, myndigheten fortsätter att obstruera licensansökningar på tillåtna jaktvapen.

Posted
23 minutes ago Luger6 sa:

Ok, då blir det som väntat, myndigheten fortsätter att obstruera licensansökningar på tillåtna jaktvapen.

Njae. Det har faktiskt ordnat upp sig rejält, hör och häpna.

Posted

Det låter ju bra för dom som går i AR tankar. Vad är det specifikt som har ordnat upp sig?

Posted
2 minutes ago Luger6 sa:

Det låter ju bra för dom som går i AR tankar. Vad är det specifikt som har ordnat upp sig?

Grisar flyger och polisen självmant upphäver sitt eget avslag och ger licens. Vad det verkar är det fritt fram för halvis dom uppfyller nvv:s föreskrifter oavsett hur den ser ut. Har även sett att det godkänts licenser på H&K g3 kloner, varför man nu skulle vilja ha en sån för jakt 🤔

• Like 1
Posted
5 minutes ago Luger6 sa:

Grisar flyger och polisen självmant upphäver sitt eget avslag och ger licens. Vad det verkar är det fritt fram för halvis dom uppfyller nvv:s föreskrifter oavsett hur den ser ut. Har även sett att det godkänts licenser på H&K g3 kloner, varför man nu skulle vilja ha en sån för jakt 🤔

Posted

Kul att dom har börjat följa lagen. Att dom själva upphäver ett avslag tyder ju på att alla handläggare inte har rättat in sig i ledet eller det inte helt osannolikt scenariot att handläggaren är okunnig.

• 2 weeks later...
Posted

Ingen AR15 för min del dock en AR10, Kanske blir en AR15 senare.

Posted

Otroligt sugen på en 6,5 CM, säg 22 tums pipa, ie en AR-10 samt en alternativ uppger i 358 win med 18 tums pipa. 

kommer det att hända, det tror jag inte, men känslan ligger kvar. /C 

• Like 1
Posted

Tittar man på ”AR-10” varianter bör man nog fundera på vad man faktiskt ska ha bössan till. Det är inga lätta vapen á la AR15 vi snackar om utan runt 4kg klumpar med förighet som ett järnspett… 

Finns ju givetvis SFAR och såna undantag men de har ju sina egenheter och nackdelar  som ska vägas mot viktbesparingen.

för egen del slödrömmer jag om en AR-15 i 223 med en växelsats i typ 450 bushmaster alt. 458 socom för fältgrisar i natten…

• Like 1
Posted

Dubbeltrubbel

Posted

Och jag undrar hur många som vill ha en AR bara för att man vill ha kontra hur många som faktiskt ser det som det ultimata jaktvapnet och använder det så?

Jag har haft licens på en ruger mini14 en gång i tiden och visst sköt jag rådjur, rävar och bäver med den men...halvtaskig precision, tung, rapplig och inte så ergonomisk som man kan tro( inte orginalkolv) min sako 223 jag köpte istället var dess raka motsats på alla punkter.

Förutspår att det kommer finnas gott om begagnade AR hos handlarna om några år när nyhetens behag lagt sig;)

• Like 2
Posted

Mike har ju rätt så klart, men det är så sällan förnuft går hand i hand med Villhöver-behovet. 

För egen del är min tanke med en AR-10:a att ha en pang med hög egen precision att skjuta lite medeldistans med, vikten är sekundär men viktigt. 

En AR-15 i 458 socomb, skall enligt uppgift ge plågsamt elak rekyl, men vad vet jag, tittar man på vad den presterar så förefaller det kunna stämma. 

• Like 1
Posted

Med dagens snåla garderob vad det gäller jakt är det osannolikt att det hamnar en Ak i mitt skåp. Gick IPSC gevärskursen för några år sedan och för den typen av skytte kommer dom ju till sin rätt med långmag. Roligt skytte som ger mersmak för mängdträning.

Posted
14 minutes ago Christian N sa:

Mike har ju rätt så klart, men det är så sällan förnuft går hand i hand med Villhöver-behovet. 

För egen del är min tanke med en AR-10:a att ha en pang med hög egen precision att skjuta lite medeldistans med, vikten är sekundär men viktigt. 

En AR-15 i 458 socomb, skall enligt uppgift ge plågsamt elak rekyl, men vad vet jag, tittar man på vad den presterar så förefaller det kunna stämma. 

Det är en annan sak, i ett fritt land licensierar man personen och inte ett begränsat antal vapen, där är vi inte;)

AR 10 utvecklades före AR 15, pga den grövre patronens nackdelar utgick 10 för att bli 15 istället.

Långt senare tog man upp modellen igen men för ett annat syfte.

AR15 är verksam upp till 500m, AR10 ut till 850, bössan tilldelas sk skarpskyttar för mer precist stationärt skytte , AR10 är som tidigare påpekats tung och jag har svårt att se älg och grisjägare stå på pass någon längre tid med dom.

Men för dom som bukjagar klass1 vilt över 300m ja varför inte!