Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago Mad Mike sa:

Och jag undrar hur många som vill ha en AR bara för att man vill ha kontra hur många som faktiskt ser det som det ultimata jaktvapnet och använder det så?

Jag har haft licens på en ruger mini14 en gång i tiden och visst sköt jag rådjur, rävar och bäver med den men...halvtaskig precision, tung, rapplig och inte så ergonomisk som man kan tro( inte orginalkolv) min sako 223 jag köpte istället var dess raka motsats på alla punkter.

Förutspår att det kommer finnas gott om begagnade AR hos handlarna om några år när nyhetens behag lagt sig;)

Exakt. Ändringen av reglerna är det mest meningslösa och korkade på länge. Jävla NVV. Jag känner en av handläggarna som ligger bakom detta :ph34r:

Posted
3 hours ago Mad Mike sa:
Posted

Forumet är fan segare än Robsoft nu när man postar något…

Posted

Fick man ha fler bössor i skåpet skulle jag lätt köpa en AR bara för att. Inte värt att offra en plats för någon av de bössor som man verkligen gillar.
Rätt dyrt att åka till skjutbanan och brassa med rådande ammopriser. ”Billig” ammo kostar nu 6-7kr st för 223 och 10-11 för 308. För inte så länge sedan fick man ggg 308 för 6kr Lägger hellre pengarna på mitt jaktskytte.

Posted

Fick man ha fler bössor i skåpet skulle jag lätt köpa en AR bara för att. Inte värt att offra en plats för någon av de bössor som man verkligen gillar.
Rätt dyrt att åka till skjutbanan och brassa med rådande ammopriser. ”Billig” ammo kostar nu 6-7kr st för 223 och 10-11 för 308. För inte så länge sedan fick man ggg 308 för 6kr. För har man en ar så vill iaf jag brassa ordentligt. Lägger hellre de begränsade pengarna på mitt jaktskytte.

Posted

Det här forumet skiljer sig från resten av internet för sin uppfriskande ärlighet.

Att vilja ha en AR är helt okej, att ha den på jaktlicens men mest stansa hål i papper är också okej.

Jag skulle också kunna tänka mig en AR även om den ligger långt ner på listan över pangar jag vill ha mer.

Skulle jag jaga med den? Sannolikt inte. Med det sagt så väntar jag bara på alla youtubeinfluencers nya avsnitt när dom står i drevjaktstorn med en Daniel Defense för 46 000kr;)

• Like 1
Posted
45 minutes ago exabit sa:

Jag har varit väldigt ärlig om mina åsikter på grannforumet och där är vi ett fåtal som inte tycker att AR för jakt är det bästa som hänt sen skivat bröd ;) 

En skillnad mellan detta forum och grannforumet är att AR-onanisterna verkar hålla till där. Här inne är det väldigt sparsamt med trådar om alla ”coola” AR-bössor folk ska köpa nu efter att de toksålt dyrgripar i sitt skåp. Och det är helt klart positivt tycker jag.

Jag skulle gärna ha 25 st. AR hemma för skytte och självförsvar, men vill absolut inte ha med en slik ut i skogen.

Jag uppskattar ärlighet ^_^ Denna förmåga tillför för det mesta substans och ger vägledning! Ibland ger samma förmåga svar man inte önskar, eftersom önskan då får sig en törn. Har en kompis, en riktig kompis och inte min Alfons Åberg som är inne på en AR. När han börjar prata känner jag mig lika gammal och okunnig som när det gäller jaktradios (appropå inlägg i min egen tråd). Visst lockar en AR men jag är helt nollställd. Dessa pangar har varit otänkbara så jag har aldrig brytt mig. Vad är bra, vad är inte bra!? Har inte den blekaste av aningar. Annat är det med bultbössor. Där vet jag ju att Remington är det bästa som hänt sedan skivat bröd :whistling:

Kan tänka mig en i skåpet. Vet inte vilken men har förstått så pass att det nog är en AR10 jag överväger. Klass 1 är mitt krav.

/M

• Like 2
Posted

Quigley Down Under, Robin Hood och Die Hard kan jag se om hur många gånger som helst, detta pga Alan Rickman. Hjältarna är nog bra men bättre ärkebov finns inte......

Raggarö

• Like 1
Posted

Sökt på en AR10 i 308.

Visst större delen av tiden kommer den att användas till att skjuta på plåt mål men kommer att hänga med på en del jakt också likadant som med mina andra vapen. Känns bara onödigt att ta en sådan på sportskytte licens nu när man kan ta den på jakt, speciellt när man har en plats ledig.

• 2 weeks later...
Posted

Skickat in inköpstillstånd och ställt mig i kö på Ruger SFAR i 308w. Kanske har jag den till nästa års jaktsäsong eller så går allt i stöpet Jag är försiktigt positiv till det hela då polisen kan hitta på vad som helst framöver.  Det är ju väldigt många om jag fattat det hela rätt som skickat in ansökningar på en  ARplattform sedan 1/8. Så det känns ganska safe att det går igenom. Robsoft har en bra tråd om tillstånd och ansökningar. 

Har länge velat ha en halvauto och Browning bar låg bra till. Men sen det nya reglerna kom och en ny värld öppnades upp. AR plattform med en oändligt eftermarknad av tillbehör och prylar.  

• Like 2
Posted
På 2023-10-10 at 09:14 Vestjakt sa:

Skickat in inköpstillstånd och ställt mig i kö på Ruger SFAR i 308w. Kanske har jag den till nästa års jaktsäsong eller så går allt i stöpet Jag är försiktigt positiv till det hela då polisen kan hitta på vad som helst framöver.  Det är ju väldigt många om jag fattat det hela rätt som skickat in ansökningar på en  ARplattform sedan 1/8. Så det känns ganska safe att det går igenom. Robsoft har en bra tråd om tillstånd och ansökningar. 

Har länge velat ha en halvauto och Browning bar låg bra till. Men sen det nya reglerna kom och en ny värld öppnades upp. AR plattform med en oändligt eftermarknad av tillbehör och prylar.  

Spännande, håll oss uppdaterade när den väl kommer.

Posted
19 minutes ago Buck sa:

Jahopp, avslag, får klura lite på hur det ska tacklas.

Nu vet jag inte vad motiveringen till avslaget var men överklagan är menlös och tjänar inget till. Bättre är att avvakta ett tag och skicka in på nytt.

Posted
På 2023-10-11 at 18:02 karelsk blandning sa:

Spännande, håll oss uppdaterade när den väl kommer.

Jag var i jaktbutiken och det skickade in ansökan fredag 29/9 och betalade in den 5/10 och fick inköpstillstådet 12/10 på lådan.

Blev även uppringd av en handläggare och hade förberett en brandtal när jag ringde upp om motivering för mina vapen. Men hon var trevlig och sa bara att ändamålet inte var ifyllt av butiken dvs jakt.

Posted
17 hours ago cazorp sa:

Klokt! Har ju några AR för målskytte och jag ser inte dess förträfflighet i skogen. Tror inte jägareförbunden heller är särskilt glada över den här hypen som verkar ha uppstått, risken är att fel folk nu tar jägarexamen för att skaffa bössor.

Det där argumentet fanns ju långt innan AR och femåringarna var på tapeten. Risken för att några av våra skjutglada nysvenskar sätter sig på skolbänken för att traggla till en jägarexamen när dom kan köpa en AK för 6-10 papp på gatan är nog ganska obefintlig.

Posted

Nuförtiden med lågt intresse av gränsbevakning så är det nog mer billigt och krångelfritt för kriminella att köpa sig ett insmugglat vapen på svarta marknaden.

Jag tror då snarare tanken har varit att gemene man utseendemässigt  lätt kunna se skillnaden mellan en jägare och en militär.

Posted
5 hours ago Luger6 sa:

Det där argumentet fanns ju långt innan AR och femåringarna var på tapeten. Risken för att några av våra skjutglada nysvenskar sätter sig på skolbänken för att traggla till en jägarexamen när dom kan köpa en AK för 6-10 papp på gatan är nog ganska obefintlig.

Inte bara det, den stora majoriteten av dom har redan blivit dömda för brott. Så att få vapenlicens från polisen blir svårt även om man har jägarlicens.

Posted

DSC_0510.thumb.JPG.f0435d6f4abba1a36312803a22064cf9.JPGDen här hade jag på jakt till för ett par år sedan. Tror du att gemene man ser skillnad på en T3a och en AK?

Posted
14 hours ago Luger6 sa:

DSC_0510.thumb.JPG.f0435d6f4abba1a36312803a22064cf9.JPGDen här hade jag på jakt till för ett par år sedan. Tror du att gemene man ser skillnad på en T3a och en AK?

Jag är inte så där helt övertygad om att Jägareförbundet avhåller sig från att göra ytterligare ett misstag. I värsta fall jäser en ny vapenpolicy fram. Tikkan var vidrig år 2012 - AR kan bli vidrig nu......

Raggarö

Posted

Lycka till med detta…

IMG_2037.thumb.jpeg.17ac6b3243a5d4ad7fd4906e7cc9fcce.jpeg

Posted
33 minutes ago exabit sa:

Lycka till med detta…

IMG_2037.thumb.jpeg.17ac6b3243a5d4ad7fd4906e7cc9fcce.jpeg

Tragiskt!