Jump to content

Recommended Posts

Posted
17 minutes ago sidelock sa:

Tjeckien.

Ironiskt nog har dom mindre problem med skjutningar än vi har i Sverige.

Posted
21 minutes ago sidelock sa:

Tjeckien.

Posted
47 minutes ago culot sa:

Finns det något land inom EU/Europa där vapen för självförsvar är tillåtet ? 

Italien. Såg en dokumentär som handlade om det men minns inte riktigt. Var något om att man får försvara sig med vapen om man har ett legalt. Var ganska ny lag.

Posted
2 hours ago, Luger6 said:

Helt rätt och logiskt som jag ser det. GW och tv4 pratar helt felaktigt om militära vapen. En AR 15 har väl aldrig varit avsett för annat än den civila marknaden.

Ja, AR15 är inget militärt vapen. Men samtidigt är i princip alla vapen(typer) använda av militär. 9mm-pistoler är också använda av militären.

Det är förstås total bullshit så fort nån börjar prata om "militära vapen" ungefär som att en AR-15 vore farligare för samhället än en Browning BAR i händerna på en sportskytt eller jägare. Eller nån annan för den delen. Det är bara retorik, kopierad till 100% från den infekterade amerikanska vapendebatten (ibland orkar de inte ens översätta argumenten till Svenska).

Posted

När jag sökte min första licens på sportskytte då jag hade provat att skjuta lerduvor fick jag avslag av länsman med motiveringen "Har du råd med en så dyr bössa så har du råd med jaktmark". Jag gnällde över denna orättvisa på jobbet och jag hade dessutom inget intresse av att börja jaga. Min arbetskamrat skickade mig till en kille som höll på med jakt och han skrev ett intyg på att jag fick jaga på hans mark, trots att jag aldrig hade träffat honom innan. Hade inte en aning var marken låg men skickade in en ansökan på jakt som jag fick beviljad efter ett par dagar. Sedan hörde den här killen av sig ibland när han hade tagit en grogg på fredag kväll när han behövde någon som körde morgonen efter. Det blev mitt insteg till jakten. Idag är det ju inte så lätt att hitta marker i synnerhet kring storstäderna och dessutom är det orimligt dyrt i vissa regioner. Då är ju köpejakter ett alternativ.

Posted

För att fylla på med liknande historia som bl.a. Luger6:

Det fanns en hel del markägare som skrev intyg åt flertalet jägare på sina jaktmarker, ibland blev det nästan komiskt. I mina ögon var det en dålig regel.

Jag är heller inte överdrivet nöjd med det nuvarande förfarandet att licenserna ska delas upp i jakt- och målskytte, det vore bättre att ta MGN (minsta gemensamma nämnare) från respektive utbildning och skapa en ny utbildning. Det kräver naturligtvis att vapengarderoben utökas betydligt men vinsten vore att jakt- och skytteföreningarna drog åt samma håll.

Raggarö

• Like 1
Posted

Fast det är ju åt helvete att det skrevs ut falska intyg åt kleti och pleti dom inte känner för att folk skulle kunna kvittera ut "jaktvapen" vid avsaknad av jakttillgång eller värre avsaknad av jaktintresse hur fåniga reglerna än må upplevas av den sökande.

Det är ju inte meningen att jägarexsamen ska vara en genväg åt folk som tycker det är roligt att beväpna sig, sök helt enkelt bössan på målskytte om det nu är det som är syftet eller om "home defens" är målet så lobba för det politiskt eller gråt en skvätt och låt flyttlasset gå dit sådant är möjligt.

När/om folk håller på och tar smygvägar eller ljuger sig till vapenlicenser så kommer det förr eller senare att drabba oss alla, för inte vill vi väl se tex 5års licenser och/eller andra inskränkningar på ägandet av jaktvapen vi har eller tänkt köpa i framtiden för att en klick misskött detta ?

Posted

Detta med intyg om jaktmöjlighet kommer givetvis aldrig att funka eftersom människor är korrupta och giriga. Så det kan man nog bara glömma.

Nä, låt det vara som det är nu. Annars blir det en pappersprodukt typ ”motiveringen” man får skriva för sina vapen när man söker på femte eller sjätte vapnet. Totalt meningslöst eftersom man kan dikta ihop något (fråga mig inte hur jag vet det) vilket sen aldrig ifrågasätts.

Posted
4 hours ago exabit sa:

Detta med intyg om jaktmöjlighet kommer givetvis aldrig att funka eftersom människor är korrupta och giriga. Så det kan man nog bara glömma.

Nä, låt det vara som det är nu. Annars blir det en pappersprodukt typ ”motiveringen” man får skriva för sina vapen när man söker på femte eller sjätte vapnet. Totalt meningslöst eftersom man kan dikta ihop något (fråga mig inte hur jag vet det) vilket sen aldrig ifrågasätts.

Fast att motivera sitt behov är ju inte alls svårt om behovet finns.

Jag skrev ärligt vad jag ämnade använda alla bössorna till när jag sökte på nr5.

Det är väl snarare kanske "vill-höver" än "behöver" som ställer till problem om man ska vara ärlig ?  

På tal om vill-höver så är ett tips att läsa igenom den här tråden som nästan lite ironiskt heter "AR15 till jakt", där finns exempel på dom flesta kreativa "jaktliga" behovsförklaringar man kan tänka sig, allt från förstärkning av Civilförsvar till tacti-coolt grusgropskytte.  🧐

AR15 Till jakt - Sida 199 - forum.robsoft.nu

Posted

Ja, enligt GW behöver den svenske jägaren bara två bössor, en kula och en hagel. Och han har rätt, det skulle funka. Men det är ju som att säga till frugan att hon bara får ha ett par skor (gummistövlar?), det skulle funka, men blir det bra?

Posted
23 minutes ago Järven sa:

Fast att motivera sitt behov är ju inte alls svårt om behovet finns.

Jag skrev ärligt vad jag ämnade använda alla bössorna till när jag sökte på nr5.

Det är väl snarare kanske "vill-höver" än "behöver" som ställer till problem om man ska vara ärlig ?  

På tal om vill-höver så är ett tips att läsa igenom den här tråden angånde "AR15 till jakt", där finns exempel på dom flesta jaktliga behovsförklaringar man kan tänka sig, allt från förstärkning av Civilförsvar till tacti-coolt grusgropskytte.  🧐

AR15 Till jakt - Sida 199 - forum.robsoft.nu

Min poäng är alltså att motiveringen saknar värde eftersom den enkelt kan fabriceras om man så önskar.

• Like 1
Posted
14 hours ago sidelock sa:

Tjeckien.

Dom var ju imponerande kreativa på att kringgå  EU-bly trams direktivet med att säga att allt Civilt skytte ingår i totalförsvaret.  Sen föredrar jag  ju att inte behöva känna behov av att äga och bära vapen för självförsvar . 

Posted
14 hours ago sidelock sa:

Tjeckien.

Dom var ju imponerande kreativa på att kringgå  EU-bly trams direktivet med att säga att allt Civilt skytte ingår i totalförsvaret.  Sen föredrar jag  ju att inte behöva känna behov av att äga och bära vapen för självförsvar . 

Posted

Helt klart är ju att Ämnet   AR-15 för jakt  eller för den delen målskjutning berör.

Jag vet tex 2 pers som var blixtsnabba med att skaffa  varsin AR-15  enbart för känslan att ha en i skåpet, om jag får citera.

Posted
17 hours ago BigJim sa:

Blev "beskylld" en gång att sköt med en halvis på en kulstig. -Nej, en Tikka T3, svarade jag... 😉

Folk gick undan och "tisslade" och tittade på mig i ögonvrån på inskjutningsbanan på Örebro jaktskyttebana:

En farlig svart bössa och militärammunition......

(En Tikka T3 CTR och Nosler Accubond och Swift Scirocco)

Det var varken ett krigsvapen eller spårljus eller armor piercing.

Nu skjuter jag på Tarsta eller Ormhult där jag kan vara i fred och slipper "förklara mig"

Posted
49 minutes ago culot sa:

Jag vet tex 2 pers som var blixtsnabba med att skaffa  varsin AR-15  enbart för känslan att ha en i skåpet, om jag får citera.

Dom kan snart bli återkallade om någon gör något dumt med en.

Jag bävar för den dagen Ahmed skjuter Hassan med en original slaglåsrevolver (som han har köpt lagligt på blocket) för att göra upp en dispyt.

Blir dom plötsligt licenspliktiga med guldmärkeskrav, tillstånd för krut och fan och hans moster blir min lilla "samling" av originalare plötsligt värda 1500/ styck i stället för 25000 och "pensionsförsäkrings- effekten" försvinner liksom...

• Like 1
Posted
1 hour ago culot sa:

Helt klart är ju att Ämnet   AR-15 för jakt  eller för den delen målskjutning berör.

För att undvika missförstånd:

Personligen skulle jag inte skjuta en ven i pannan om någon ärligt anser sig vilja jaga med en AR15 eller motsvarande och sedan verkligen gör det.

Det är väl snarare de som använder jaktlicens som en genväg till vapenägande för att dom av någon anledning är för lata/ointresserade att engagera sig och vara aktiva i en skytte rörelse som höjer blodtrycket en smula för det kommer sannolikt en nota över det som är obra för både jägare och sportskyttar förr eller senare.

Posted
11 minutes ago sexfemåtta sa:

Varför är det ens ett samtal? Vi har ju haft semiautomatiska gevär länge på jaktlicens. I betydligt grövre kalibrar än vad som är vanligt för AR-15.

Detta är ett samtal för att vi inte har någon vapenlobby typ nra.

Den dagen någon spårar ur med en laglig AR kommer rubrikerna inte vara nådiga...

Jag vet för jag hade en Ruger mini 14 när breivik spårade ur...jag har inte kvar den eftersom myndigheterna föll för grupptrycket.

Posted
2 minutes ago Mad Mike sa:

Detta är ett samtal för att vi inte har någon vapenlobby typ nra.

Den dagen någon spårar ur med en laglig AR kommer rubrikerna inte vara nådiga...

Jag vet för jag hade en Ruger mini 14 när breivik spårade ur...jag har inte kvar den eftersom myndigheterna föll för grupptrycket.

Men då var du en av dem som fick licens på Mini-14 efter september 2010? De andra drogs ju inte in av samma anledning som pistollicenser innan 2000 inte omvandlades till 5 åringar.

Posted

Finns det möjlighet het rent juridiskt för PM att återkalla en licens ex om NVV ändrar sig om vilka bössor man får jaga med? Ändrar sig NVV och man har bössa på jakt så är den ju inte ändamålsenlig och därmed inte motiverad, tänker jag. Tror detta är en Christian-fråga

Posted
1 minute ago 700LTR sa:

Men då var du en av dem som fick licens på Mini-14 efter september 2010? De andra drogs ju inte in av samma anledning som pistollicenser innan 2000 inte omvandlades till 5 åringar.

Stämmer, men utan breivik hade det varit en ickefråga.

• Like 1
Posted

En gissning är att enda sättet för myndigheterna att få stopp på detta är att förbjuda alla halvisar eller att kräva fast magasin med maxkapacitet på 3-4skott för att minska risken för storskjutningar? Eller så lägger sig stormen och blossar inte upp förrän det dyker upp en Breivik eller ett MÖP-medborgargarde som skramlar med bössorna på sociala medier eller liknande?

Posted
4 minutes ago MagnusN sa:

Finns det möjlighet het rent juridiskt för PM att återkalla en licens ex om NVV ändrar sig om vilka bössor man får jaga med? Ändrar sig NVV och man har bössa på jakt så är den ju inte ändamålsenlig och därmed inte motiverad, tänker jag. Tror detta är en Christian-fråga

Detta är i högsta grad en Christian fråga.

Tack vare honom fick jag efter åtskilliga överklaganden skälig inlösen för min mini 14, initialt förväntades jag bara lämna in den.

Det man ska ha klart för sig är att för polisen är ett återkallningsärende bara en dag på jobbet inkl lunch och fikaraster, för oss övriga är det väldigt krångligt och dyrt.....

Posted
16 hours ago Järven sa:

De har ingen läckage teori där vettu :whistling: