Jump to content

Recommended Posts

Posted
40 minutes ago, Mad Mike said:

Detta är ett samtal för att vi inte har någon vapenlobby typ nra.

Den dagen någon spårar ur med en laglig AR kommer rubrikerna inte vara nådiga...

Jag vet för jag hade en Ruger mini 14 när breivik spårade ur...jag har inte kvar den eftersom myndigheterna föll för grupptrycket.

Jo, jag förstår förstås den delen av det hela. Menar kanske mer hur detta bemöts/bör bemötas. 

Anledningen till att detta är en snackis nu är ju pga att "argumenten" i vapendebatten är rakt av kopierade från USA. Där: "AR-15 är ett miilitärt jättefarligt dödsvapen som används i alla masskjutningar och kan döda 500 personer samt inte går att jaga med" - pga lathetsaktivism, en anti-vapenkultur mm så blir det förstås bara en repetering av det här då, i svensk tappning.

Men svaret från mig är alltid att "vad gör en AR15 som en Browning BAR inte kunde ha gjort nu senaste x åren då?".

Posted
33 minutes ago MagnusN sa:

Finns det möjlighet het rent juridiskt för PM att återkalla en licens ex om NVV ändrar sig om vilka bössor man får jaga med? Ändrar sig NVV och man har bössa på jakt så är den ju inte ändamålsenlig och därmed inte motiverad, tänker jag. Tror detta är en Christian-fråga

Ett kort svar ja,

eftersom Kammarrätten i Benelli MR1 ärendet skapade en praxis som tillåtet PM att agera för miljö, hälsa och säkerhet och då var en MR1 en fara för dessa saker och kunde inte tillåtas, 

i frågan om rättssäkerhet finns efter de sista tio åren inget kvar, det är en illusion som vi har kvar,
preventiva husrannsakningar,  avlyssning utan brottsmisstanke, dataintrång med virus, kronvittnen, nu anonyma vittnen. 
no go zoner, zoner med visitationer

Vi lever alla på nåder, o en fantastifull utredare eller åklagare kommer kunna förstöra ens liv. /C 

• Thanks 2
Posted
2 hours ago Christian N sa:

Ett kort svar ja,

eftersom Kammarrätten i Benelli MR1 ärendet skapade en praxis som tillåtet PM att agera för miljö, hälsa och säkerhet och då var en MR1 en fara för dessa saker och kunde inte tillåtas, 

i frågan om rättssäkerhet finns efter de sista tio åren inget kvar, det är en illusion som vi har kvar,
preventiva husrannsakningar,  avlyssning utan brottsmisstanke, dataintrång med virus, kronvittnen, nu anonyma vittnen. 

Vi lever alla på nåder, o en fantastifull utredare eller åklagare kommer kunna förstöra ens liv. /C 

Det är faktiskt äckligt!!!

Posted
19 hours ago MagnusN sa:

Italien. Såg en dokumentär som handlade om det men minns inte riktigt. Var något om att man får försvara sig med vapen om man har ett legalt. Var ganska ny lag.

Det var under Salvini man införde att putativt nödvärn råder i hemmet - det blev alltså fritt fram att skjuta en inbrottstjuv för legala vapenägare.

Posted
32 minutes ago Christian N sa:

Exemplet Karl Hedin, kan ju konstateras ha slutat helt annorlunda om det varit en fattigare person utan kämpaglöd och vinnarskalle.

Det rättssamhälle jag har växt upp i har helt försvunnit. Jag är inte imponerad av vad som trätt i dess ställe. /C 

Håller med dig Cristian! Den största nytta (och revansch) Karl Hedin kunde göra, istället för att stämma staten, är att lägga några miljoner i en fond som hjälper utsatta jägare och skyttar som råkat illa ut. Alla vi som inte har ekonomin att köpa de bästa juristerna kommer att falla tungt om vi råkar säga fel sak på telefonen vid fel tillfälle.

Posted
5 hours ago josc72 sa:

Det är faktiskt äckligt!!!

Viss är det.

Är det någon som fortfarande tror att det är slumpen som lett oss hit?

Problemet är väll att de styrande med sina mandat ej tjänar folket som röstat fram dem. Nä, de har annan agenda att följa och blir avlönade / tackade med rejält kashing på kontot och fin tjänst någonstans som tack för att de ’säljer ut / monterar ner’ Sverige som nation och dess suveränitet. Denna sjuka är spridd och infekterar ner hela samhället.

För hur kan det annars komma sig att utvecklingen gått åt detta håll? Det är alltså dags att vakna, lägga puzzlet, ta upp den knutna näven ur fickan och börja göra sin röst hörd över den negativa utveckling som vi har haft. Göra något alltså.

Jag tycker att vi ska välja bort ännu mer överstatlighet som man vill trycka på oss. Börja här: exitwho.se  Är det verkligen bra att ge bort ännu mer makt till folk och organisationer vi ej ens kan rösta på? Handen på hjärtat, är det det nuvarande EU med dess bestämmande över oss verkligen det vi en gång röstade på?

Så fort något handlar om att reducera och begränsa din frihet skal man egentligen med ryggradsmässig automatik säga nej. Inte godhetssignalera.

Läs å gör hur du vill men när och eller om dina barn eller barnbarn frågar vad du gjorde, hur du regerade när du förstod att man medvetet begränsade din frihet och medvetet gjorde Sverige, ett av de friaste, vänligaste, tryggaste och välorganiserade länderna på jorden till motsatsen på kort tid?    Knuten näve i fickan och handskas vårdslöst (ljuga alltså) med sanningen och säga: såg det inte komma alt. var naiv alt. öppnade mitt hjärta? !

Jag tycker vi måste börja någonstans, för om inte jag gör det vem gör det då? Varför inte här: exitwho.se och sen vidare dit ditt sunda förnuft tar dig. Sunda förnuft. Välj själv. /P

Posted
8 hours ago Christian N sa:

Ett kort svar ja,

Glöm inte de magiska hörlurarna som filtrerar så allt låter som pågående vargjakt.. hela tiden.. 

• Haha 1
  • Sad 1
Posted
9 hours ago PAS sa:

Jag tycker vi måste börja någonstans, för om inte jag gör det vem gör det då? Varför inte här: exitwho.se och sen vidare dit ditt sunda förnuft tar dig. Sunda förnuft. Välj själv. /P

Har vi något val eller kommer omvärlden/klimatet bestämma åt oss och vi får bara anpassa oss så gott vi kan?

Vad ska du säga till dina barnbarn? Jag prioriterade min egen frihet istället för omvärlden/klimatet men det var värt det för jag fick ha hur många vapen jag ville?

/M

Posted
22 minutes ago Järven sa:

Vad pratar du om egentligen ?

Vi har ju mycket låga utsläpp både per capita och land jämfört med andra Iländer och ligger även under Världssnittet, så ingen kan säga att vi inte har tagit vårt ansvar och dragit vårt strå till stacken.

Hur lång före ska vi förväntas springa för att det dåliga samvetet inte ska hinna i kapp ?

Och om man som vissa tycker att vi ska tillskriva Sverige de utsläpp för de varor vi konsumerar som tex produceras i Asien och andra länder med höga utsläpp så ska man ju i så fall i rättvisans namn även räkna bort Sveriges export från vår utsläppsnota, då ser de ännu bättre ut för oss då vi exporterar mer än vi importerar och dessutom rätt mycket stål som ger utsläpp.

Men för all del..... köp gärna en begagnad bössa om tillfälle ges, det är i många avseenden det smartaste man kan göra enlig mig.

Man kan få så mycket mera för pengarna om man väljer rätt.

image.thumb.png.ef6fe529639c65dd77fa795f1548cbb9.png

Graf från ekonomifakta.se

Nu jävlar måste svensken lägga manken till så vi kan sänka våra utsläpp!!!!
Det du kan göra är att sluta köp massa skit på Wish och andra skit sajter.
Köp det du behöver o köp kvalité inte massa skit som kommer slängas inom kort.

• Like 1
Posted

Skulle vi inte diskutera AR? :ph34r:

• Thanks 1
  • Haha 1
Posted
8 minutes ago exabit sa:

Skulle vi inte diskutera AR? :ph34r:

Det är ju det vi gör även om det sladdar lite.

Klimat-skam....ska det få vara ett hinder till att köpa det vapen man tänkt jaga med eller inte ? 😉

• Like 1
Posted
19 minutes ago Järven sa:

Det är ju det vi gör även om det sladdar lite.

Klimat-skam....ska det få vara ett hinder till att köpa det vapen man tänkt jaga med eller inte ? 😉

Japp! Det är ju miljötalibanernas agenda, att styra varje liten detalj i människors liv via just klimatångest.

• Like 2
Posted

För att göra två flugor på smällen,  så går ju att kombinera jakt/skytte med miljö.  Sänk skatterna på HVO, så det blir billigare än fossilt.  Då kommer (nästan) ingen att köra fossil diesel.  Och vi kan panga på hur mycket vi vill.😎

Posted
14 hours ago nuke sa:

Har vi något val eller kommer omvärlden/klimatet bestämma åt oss och vi får bara anpassa oss så gott vi kan?

Vad ska du säga till dina barnbarn? Jag prioriterade min egen frihet istället för omvärlden/klimatet men det var värt det för jag fick ha hur många vapen jag ville?

/M

Vi, allt levande har ALLTID fått lov att anpassa sig till klimatet å kommer så ALLTID att få göra. Blanda EJ ihop det med ex. miljöförstöring, överfiske och artutrotning. Men ett av de värsta och dyraste högmoden är klimathysterin och övertygelsen att vi kan styra klimatet genom att avstå från fossila bränslen och kött. Ja, ju fräckare lögn – desto fler nyttiga ’mindre tänkande’. Tyvärr. Ger man upp friheten för tryggheten förlorar man snart bägge. /P

• Like 1
Posted
6 hours ago nuke sa:

/M

Jag har sett många trådar spåra ut under årens lopp men jag har svårt att se sammanhanget mellan klimatet och vad jag har i mitt vapenskåp. Jag skrev i början att jag inte har något intresse av AR-plattformen i sitt ursprungliga klass 2 utförande men jag börjar allt mer luta åt att det kanske blir en sådan för mängdträning under förutsättning att vapengarderoben utökas. För säga vad man vill, dom är roliga att plinka med.

Plinking i Budapest: Valmet, AK47, AR 15, M16, AUG och K98.

20230809_135144.thumb.jpg.b11d4571a2fd4c99b16f68a873d76a85.jpg

• Like 1
Posted
18 minutes ago Luger6 sa:

Jag har sett många trådar spåra ut under årens lopp men jag har svårt att se sammanhanget mellan klimatet och vad jag har i mitt vapenskåp. Jag skrev i början att jag inte har något intresse av AR-plattformen i sitt ursprungliga klass 2 utförande men jag börjar allt mer luta åt att det kanske blir en sådan för mängdträning under förutsättning att vapengarderoben utökas. För säga vad man vill, dom är roliga att plinka med.

Plinking i Budapest: Valmet, AK47, AR 15, M16, AUG och K98.

20230809_135144.thumb.jpg.b11d4571a2fd4c99b16f68a873d76a85.jpg

Jag tycker personligen inte att grejerna har på jakt att göra, men däremot är det inte alls omöjligt att det blir en Ruger MPR eller SFAR bara för att det är kul. Hur konservativ och anti jag än må vara så förhindrar jag ju inget otillbörligt användande av dessa vapen genom att INTE ha en själv ;) 

Posted
5 hours ago exabit sa:

Jag tycker personligen inte att grejerna har på jakt att göra, men däremot är det inte alls omöjligt att det blir en Ruger MPR eller SFAR bara för att det är kul. Hur konservativ och anti jag än må vara så förhindrar jag ju inget otillbörligt användande av dessa vapen genom att INTE ha en själv ;) 

Om jag absolut fick för mig att skaffa en klass2 semi så blir det en M1 carbine i 30 Carbine

Likaså om jag inte kan leva utan en klass1 semi, då blir det en M14.

AR...nä fy faan ;)

• Like 1
Posted
1 hour ago Mad Mike sa:

Om jag absolut fick för mig att skaffa en klass2 semi så blir det en M1 carbine i 30 Carbine

Likaså om jag inte kan leva utan en klass1 semi, då blir det en M14.

AR...nä fy faan ;)

Och en M1 Garand till älgdreven :D 

Posted
18 minutes ago exabit sa:

Och en M1 Garand till älgdreven :D 

En garand väger 5 kilo....nja

En m1 carbine väger 2.5 kilo:woot:

Posted
34 minutes ago Mad Mike sa:

En garand väger 5 kilo....nja

En m1 carbine väger 2.5 kilo:woot:

M14 eller halvauto m1a för civila är ingen lättviktare den heller 🤷‍♂️

inget precisionsverktyg heller…

m1 carbine är dock liten och gullig

Posted
46 minutes ago TekDr sa:

M14 eller halvauto m1a för civila är ingen lättviktare den heller 🤷‍♂️

inget precisionsverktyg heller…

Sant, väger runt 4.5 kilo, ungefär som en tikka continental

Posted
48 minutes ago TekDr sa:

Har faktiskt skjutit med en sån, grymt svårt att hålla ihop på 100m med den korta visirlinjen men sköt bra på 50m. Otroligt lättskjuten på korta håll.

• Thanks 1