Jump to content

Får inte loss STD-baser

kalasmacka

Recommended Posts

Hej!

Har köpt ett rödpunktssikte som ska monteras på en Browning A-bolt. Behöver ta bort nuvarande STD-baser som tidigare höll i ett äldre Leupold-sikte. Jag vet inte om tidigare ägaren tog i för kung och fosterland när han monterade dem men jag får ingen insexnyckel att passa. Någon går i men det känns glappt och jag vill inte dra dem runda. Kan det vara något jänk-special? 

tips mottages tacksamt!

Kan vara så att dom la på Loctite på skruvarna och då behövs det lite värme för att få loss dom. Har för mig att dom flesta Loctite lossnar vid ca 200 grader. Tror inte att det är tum på en Browning

Jo det är säkert tum: 6-48 har blivit "standard" för kikarmontage.

Som @Edsvalla skriver: värme brukar lösa biffen. Blås med en varmluftspistol, sät en bits i, håll ett hårt tag i handtaget i riktningen att skruva loss medans en hjälpare ger ett vänligt men bestämt (ganska hårt) slag på vefktyget med en hammare.

Här brukar det släppa. Om inte- då ska skruvarna borras ut eller fästet fräsas bort...

- men FRÅGA innan du går vidare: här snackar vi koordinatbord och stadig maskin- INTE handborrmaskin och dremel 😉

7 minutes ago Dansken sa:

Jo det är säkert tum: 6-48 har blivit "standard" för kikarmontage.

Ja nu vet jag inte vad som kom in i skallen😝 Klart som f*n borde vara tum. Tror nog det behövs mer än varmluftspistol. En fin riktad låga direkt mot skruvskallen och vänta lite så värmen går ner i skruven. Men ta det försiktigt och värm hellre flera gånger än en rejäl med en gång om du inte är van med gasen.

• Like 1

• 3 weeks later...