Popular Post Luger6 Posted July 7, 2023 Popular Post Share Posted July 7, 2023 Provade att skjuta en träffbild med stöd på 20 yards när jag var ute och plinkade. Måste säga att jag är förvånad över hur tätt det går att skjuta med ett original från mitten av 1800-talet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Visst är det kul ? 😊😊😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Är dock helt novis på det här med svartkrut, har lyckats lokalisera en snubbe i trakten som är med i samma klubb men har inte varit i kontakt med honom än. Provade på svartkrut för många år sedan och lukten känns fortfarande igen. Nu blev det ju dynamiskt skytte den tävlingsformen jag fastnade för innan man blev gammal och lytt så nu är det väl sakta och lugnt som gäller. Söker en Colt Navy 1851 i bra skick för vettigt pris, den jag har ser lite lustig ut då allt utom trumman är omblånerad. Samlingen: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 8 minutes ago Luger6 sa: Är dock helt novis på det här med svartkrut, har lyckats lokalisera en snubbe i trakten som är med i samma klubb men har inte varit i kontakt med honom än. Provade på svartkrut för många år sedan och lukten känns fortfarande igen. Nu blev det ju dynamiskt skytte den tävlingsformen jag fastnade för innan man blev gammal och lytt så nu är det väl sakta och lugnt som gäller. Söker en Colt Navy 1851 i bra skick för vettigt pris, den jag har ser lite lustig ut då allt utom trumman är omblånerad. Samlingen: Var du och sköt på SM förra helgen kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Herrejesses nej, som sagt helt novis på svartkrut, vet knappt hur man bör ladda, det var därför jag var så förvånad över att jag fick till en så bra träffbild med remman. Har inte skjutit hundra skott totalt med mina pangar. Fick lite avsmak för svartkruts branchen då jag blev lurad på både 1851 och 1858 så dom blev liggande i skåpet under ett antal år. Sedan kom jag i kontakt med några oerhört trevliga och hjälpsamma svartkrutare via nätet som hjälpte mig så gott dom kunde. 1860 colten har jag inte skjutit med i och med att jag inte har koll på saker och ting. Den verkar vara i för bra skick för att vandaliseras av en amatör. Det jag har mest funderingar över är hur man ska sköta grejorna. Efter som jag har två "renoverade" pickor så lägger jag delarna i vasken med lite yes efter skjutning och efter dom har torkat dränker jag dom i olja. Om jag hade haft koll så hade jag kanske åkt ner till SM i Karlskrona, var där helgen innan för att titta på en bil, bor utanför Växjö. Passade på att gå på erat bilmuseum och Marinmuseet. Har inte varit där på typ 30 år och jag blev mycket imponerad av ubåts hallen, helt fantastiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Dina revolvrar ser ut att vara i mycket fint skick utifrån bilderna. Värdet på dom har stigit kraftigt dom senare år, och så fina som dom ser ut sitter du på en anseenlig summa. Jag köpte en "halvdassig" Colt Navy hos TGL Teknik här i våras till ett pris och i ett skick som var acceptabelt för mig. Han har dock väldigt fina originalare också. Blev mycket trevligt bemött där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 6 hours ago Luger6 sa: Herrejesses nej, som sagt helt novis på svartkrut, vet knappt hur man bör ladda, det var därför jag var så förvånad över att jag fick till en så bra träffbild med remman. Har inte skjutit hundra skott totalt med mina pangar. Fick lite avsmak för svartkruts branchen då jag blev lurad på både 1851 och 1858 så dom blev liggande i skåpet under ett antal år. Sedan kom jag i kontakt med några oerhört trevliga och hjälpsamma svartkrutare via nätet som hjälpte mig så gott dom kunde. 1860 colten har jag inte skjutit med i och med att jag inte har koll på saker och ting. Den verkar vara i för bra skick för att vandaliseras av en amatör. Det jag har mest funderingar över är hur man ska sköta grejorna. Efter som jag har två "renoverade" pickor så lägger jag delarna i vasken med lite yes efter skjutning och efter dom har torkat dränker jag dom i olja. Om jag hade haft koll så hade jag kanske åkt ner till SM i Karlskrona, var där helgen innan för att titta på en bil, bor utanför Växjö. Passade på att gå på erat bilmuseum och Marinmuseet. Har inte varit där på typ 30 år och jag blev mycket imponerad av ubåts hallen, helt fantastiskt. Är från Växjö själv från början, pappa och systrar med familjer bor där fortfarande.. Bara jag som emigrerat boendet men jagar fortfarande där upp primärt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Ja, remman och navycolten är ju "renoverade" och omblånerade någon gång, jag ville ju ha skjutare, men armycolten är nog ganska original vad jag kan se. Ska ta kontakt med killen i VPK framöver så man inte sabbar något. Galne, jag är så gammal så första gången jag var i Karlskrona så var det som Pryo på KA2 och en av dom bästa jaktmarkerna jag har haft var ihop med Räntemåla gård hos KG som har dom vita älgarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Samma älg med några år emellan. Första året fick kon två kalvar en brun och en vit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted July 8, 2023 Share Posted July 8, 2023 Är det samma älg från kalv till den större tjuren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 8, 2023 Author Share Posted July 8, 2023 Jamen. om jag minns rätt var hans far en 26a innan han gick på retur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 8, 2023 Author Share Posted July 8, 2023 Ska se om jag hittar några fler bilder, en av Kgs tjurar var väldigt förtjust i bananer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted July 8, 2023 Author Share Posted July 8, 2023 När kon väl var igång så blev det mer vita kalvar. Hon har väl en gen från dom vita älgarna i Värmland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 8, 2023 Share Posted July 8, 2023 Jo de där har man hälsat på några ggr, en bekant är tillsammans med KGs dotter tror jag det är… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts