PAS Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Tanken var å lägga detta i tråden ’ älgjakten’ men skulle kanske ligga i ’inge kul-tråden’, om den fanns. Startar väl en då. Skulle det vara knas, får mod flytta. Hursom, inge kul å se. Bilder från igår kväll vid en av våra saltstenar. Visst kan det väl vara ett gamalt djur som är i slutet av sin livscykel men det finns bilder på andra saltstenaställen å älgar som ä magra, men denna tar nog tyvärr priset. Har dragit i gång lite i krets å vidare för å få en bättre överblick över hur det ser ut i området. Tyvärr är det semestertider med vad som kommer med det rörande kontakter och informationsutbyte. Att det är problem med ex födoupptaget hos vår älgar är det nog inge tvivel om. Frågan är väll vad jag / vi i stunden kan eller bör göra. Oavsett så mycket trist att se. Hur utbrett är det? Har ni liknande observationer? /P 4 1 Quote
Hipshot Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Vafan!? Det saknas ju inte mat direkt nu.. kom inte och säg klimatförändringar bara.. 1 Quote
PAS Posted July 20, 2023 Author Posted July 20, 2023 5 minutes ago Hipshot sa: Vafan!? Det saknas ju inte mat direkt nu.. kom inte och säg klimatförändringar bara.. Nä! Klimatförändringar har inge med detta å göra om man inte heter typ Greta, Stenevi å P.Bolund, Bjärström å Rockström då förståss. /P 1 Quote
detstorabla Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Svårt att dra slutsatser av en älg. Men om du han samla ihop fler aktuella bilder av fler älgar så kanske.... Annars uppenbart sjuk älg som borde avlivas snarast.... Quote
karelsk blandning Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Ser ju inte ut vara nån väldigt gammal kossa, först när jag läste överskriften och såg högst upp på bilden trodde jag det var att ni hade dåligt med kalv. Är nog bara så att älgen är sjuk och därför ser ut sådär. Går det söka att få skjuta den och kolla vad som är fel? Finns det fler älgar som ser ut i dåligt skick? Här måste jag säga att älgarna ser ut i väldigt bra trimm men dåligt med kalv. Är till och med mer folk än mig som börjar klaga att det just är dåligt med kalv. Som sagt så har bara en ko av 3-4st kalv och alla kosser är stora som vart på bild, en har fjolingen med. Lite skillnad på skicket på älgarna. Quote
PAS Posted July 20, 2023 Author Posted July 20, 2023 36 minutes ago karelsk blandning sa: Ser ju inte ut vara nån väldigt gammal kossa, först när jag läste överskriften och såg högst upp på bilden trodde jag det var att ni hade dåligt med kalv. Är nog bara så att älgen är sjuk och därför ser ut sådär. Går det söka att få skjuta den och kolla vad som är fel? Finns det fler älgar som ser ut i dåligt skick? Här måste jag säga att älgarna ser ut i väldigt bra trimm men dåligt med kalv. Är till och med mer folk än mig som börjar klaga att det just är dåligt med kalv. Som sagt så har bara en ko av 3-4st kalv och alla kosser är stora som vart på bild, en har fjolingen med. Lite skillnad på skicket på älgarna. Dåligt med och små kalvar generellt, visst undantag finns. Som jag skrev så finns det fler älgar som är magra, tyvärr. Frågan är väckt på flera plan å vi får se vad som kmr ut av det. Dina älgar är mkt trevligare att se på. /P Quote
karelsk blandning Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 31 minutes ago PAS sa: Dåligt med och små kalvar generellt, visst undantag finns. Som jag skrev så finns det fler älgar som är magra, tyvärr. Frågan är väckt på flera plan å vi får se vad som kmr ut av det. Dina älgar är mkt trevligare att se på. /P Jo magra, men tänkte om dom är sådär extrema dom med? Tycker din älg ser ut som att den har dåligt med hår också. Är det hittat några döda älgar och liknande? Vars nånstans är det? Tänker här rensar vintern kanske bort såna som är i dåligt skick redan då och därför ser inte vi såna som är utmagrade på samma sätt. Men just att en sån ko i det skicket på min bild inte har kalv är inte så bra och sen när det vart flera likadana storleksmässigt som går tom. Tror det kommer skjutas ett gäng +200kg kvigor till hösten när det ser ut såhär dåligt med kalv. Quote
PAS Posted July 20, 2023 Author Posted July 20, 2023 13 minutes ago karelsk blandning sa: Jo magra, men tänkte om dom är sådär extrema dom med? Tycker din älg ser ut som att den har dåligt med hår också. Är det hittat några döda älgar och liknande? Vars nånstans är det? Tänker här rensar vintern kanske bort såna som är i dåligt skick redan då och därför ser inte vi såna som är utmagrade på samma sätt. Men just att en sån ko i det skicket på min bild inte har kalv är inte så bra och sen när det vart flera likadana storleksmässigt som går tom. Tror det kommer skjutas ett gäng +200kg kvigor till hösten när det ser ut såhär dåligt med kalv. Flera obsade i skick som magra, alltså i skick då magrare än vad som är vare sig bra eller normalt samt kalvar över tid som är småväxta. Vad som i regel hittas efter döda djur är ben bara. Området är sydöstra småland. Älgstammen här har mått bättre. /P Quote
PAS Posted July 20, 2023 Author Posted July 20, 2023 7 hours ago detstorabla sa: Svårt att dra slutsatser av en älg. Men om du han samla ihop fler aktuella bilder av fler älgar så kanske.... Annars uppenbart sjuk älg som borde avlivas snarast.... Fler referenser å vittnesmål finns. Att korta hennes lidande är ett alternativ som vi diskuterar, om vi hinner vill säga. /P Quote
PAS Posted July 21, 2023 Author Posted July 21, 2023 Lite roligare dock. Ko å kalv i morse vid samma sten. Här ser det mycket bättre ut. Kon är väll inte överdrivet vid hull men förklaras kanske enklast och naturligast av att hon ger di. Viss risk för övertolkning, lite noterbart är att hennes vänster bakklöv är i/på samma position/ställe på alla 3 bilderna och tid som förflutit är det närmare 40min. Visst, att som älg stå still på samma ställe i 40min är väll knappast varken medaljkandidat, ger omnämnande eller nytt artrekord direkt. Slutsatsen av det är kanske att antingen är hon snudd på paralyserad å åtnjuter mineralerna från stenen eller så är situationen bara så bra den i stunden kan vara, rätt så avslappnad. Tror å hoppas på det sistnämnda. /P 1 Quote
karelsk blandning Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 Kalven såg ut fin, kon kanske lite tunn. Svårt med älgar och saltstenar, haft en inatt som vart typ 1 timmer där dock snurrat runt endel. Om hon lever och är kvar där lär det komma fler bilder. Då syns det kanske om det blir bättre eller sämre skick. Jag menade tidigare att här uppe hade en sån där mager älg antagligen inte alls klarar vintern. Hittas allt jämt nån som dött. Jag hittade en kossa som var död förra våren som var relativt mager och måste dött på våren. Quote
PAS Posted August 9, 2023 Author Posted August 9, 2023 Ej fler nyheter om ’den magra’, tyvärr. Men mer glädjande å se är ju dessa. /P Quote
karelsk blandning Posted August 9, 2023 Posted August 9, 2023 Kalvarna såg ut lite små när vi är i mitten augusti strax eller är det normalt där? Här har inte kalven synas till mer än i början på sommaren men tror att det är den kossan som är själv på kameran nu allt jämt. Quote
PAS Posted August 9, 2023 Author Posted August 9, 2023 Korrekt, många kalvar här omkring är små. Tyvärr, väldigt mycket så å utan förklaring. /P Quote
karelsk blandning Posted August 16, 2023 Posted August 16, 2023 Läste på jj att det var hittar endel kalv som dött av svält och synas kor som var magra. Har det dykt upp några fler älgbilder? Trodde först det var en stor kalv, men av dom andra bilderna så tror jag på en väldigt liten fjoling. Så nånting står inte helt rätt till här heller fast dom är i bättre trimm men små fjolingar. Stenen ser hög ut men jag har kapat om den från backen så den är inte märkvärdigt hög. Tidigare var den rejält hög då den var satt på våren med skoter. Quote
PAS Posted August 16, 2023 Author Posted August 16, 2023 15 hours ago karelsk blandning sa: Läste på jj att det var hittar endel kalv som dött av svält och synas kor som var magra. Har det dykt upp några fler älgbilder? Nä inga fler på den magra iaf. Att nå ä knas i näringsupptaget är väll rätt klart. 15 hours ago karelsk blandning sa: Trodde först det var en stor kalv, men av dom andra bilderna så tror jag på en väldigt liten fjoling. Så nånting står inte helt rätt till här heller fast dom är i bättre trimm men små fjolingar. Stenen ser hög ut men jag har kapat om den från backen så den är inte märkvärdigt hög. Tidigare var den rejält hög då den var satt på våren med skoter. Vidare spaning hos er med mao. Hur ser viktkurvan över tid ut hos er? /P Quote
karelsk blandning Posted August 17, 2023 Posted August 17, 2023 Betydligt mindre kalvar skulle jag och flera med mig påstå, samma med fjolingarna. Mindre större tjurar så där är nog ett av problemen gissar jag. Quote
PAS Posted September 6, 2023 Author Posted September 6, 2023 Från SVA: Afrikansk svinpest på vildsvin utanför Fagersta. https://www.sva.se/aktuellt/pressmeddelanden/afrikansk-svinpest-pa-vildsvin-utanfor-fagersta/ Inge kul alls. /P 2 Quote
sexfemåtta Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 1 hour ago, PAS said: Från SVA: Afrikansk svinpest på vildsvin utanför Fagersta. https://www.sva.se/aktuellt/pressmeddelanden/afrikansk-svinpest-pa-vildsvin-utanfor-fagersta/ Inge kul alls. /P O helv... Blir halvpigg när jag läser om hur de har "förberett sig sen 2014", men inget står förutom att de "hoppas det bara är där"... Quote
PAS Posted September 6, 2023 Author Posted September 6, 2023 Detta kmr negativt påverka JÄTTEMYCKE. Ingen får röra sig i det avskärmade / isolerade / karantän-området. Ingen. Planer finns för olika aktions scenarion. Var innan samhällsnedstängningen på en föreläsning med Daniel Ligne och fick en rejäl dos info i ämnet. Skulle tro att tack vare den så kallade pandemin och människans långt mycke mindre rörelsemönster under denna tiden uppehöll spridningen, men ’here we go’. Nu får vi ’skiten’ å detta kmr påverka jakten för lång lång tid framöver. Mao som det var innan AFS är inte säkert nuvarande jagande jägare får uppleva igen, rörande vildsvinet då. Har för mig att överlevandegraden var på 1:a vågen 2% å att man räknar med för 2:a vågen 5% överlevnad. Behöver nog leta rätt på mina anteckningar. Tyvärr. Hoppas på det bästa. Läs vad SVA å Jägarförbundet har för info. /P 1 Quote
alias Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 1 hour ago PAS sa: Detta kmr negativt påverka JÄTTEMYCKE. Ingen får röra sig i det avskärmade / isolerade / karantän-området. Ingen. Planer finns för olika aktions scenarion. Var innan samhällsnedstängningen på en föreläsning med Daniel Ligne och fick en rejäl dos info i ämnet. Skulle tro att tack vare den så kallade pandemin och människans långt mycke mindre rörelsemönster under denna tiden uppehöll spridningen, men ’here we go’. Nu får vi ’skiten’ å detta kmr påverka jakten för lång lång tid framöver. Mao som det var innan AFS är inte säkert nuvarande jagande jägare får uppleva igen, rörande vildsvinet då. Har för mig att överlevandegraden var på 1:a vågen 2% å att man räknar med för 2:a vågen 5% överlevnad. Behöver nog leta rätt på mina anteckningar. Tyvärr. Hoppas på det bästa. Läs vad SVA å Jägarförbundet har för info. /P Tror att vi har hört samma föreläsning av Ligne. Tror jag var i Hovmantorp eller Lessebo och lyssnade på det. Kommer inte ihåg procentsiffrorna, men minns att restriktionerna som det talades om för drabbade områden liknade en riktig "hard lockdown"! 😠 MVH Alias Quote
PAS Posted September 6, 2023 Author Posted September 6, 2023 Yepp! Den å där det var. Mkt intressant och bra presenterat. Tror att som en aktiv åtgärd var / är att massivt ’fodra’ mitt i området. Detta för att som en rejäl magnet dra till sig djuren så de stannar kvar och blir i det drabbade området och inte söker vidare efter föda, mao slutar sina dagar där. Inkubation ca 3-15d å sen upp till 7d för död, har jag för mig. Taget ur minnet då. /P Quote
Järven Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 Någon som har koll på mer exakt vart dom hittade dom döda grisarna ? Quote
redtop Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 https://www.jaktjournalen.se/jaktlagets-karta-over-vildsvin-som-hittats-doda-i-fagersta/ Quote
sexfemåtta Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Nu vet vi området och åtgärderna. Ca 100 000 hektar som blir totalt jaktförbud på obestämd tid.. https://www.mynewsdesk.com/se/jordbruksverket/pressreleases/kampen-mot-afrikansk-svinpest-fortsaetter-3271687 1 Quote
Recommended Posts