Jump to content

Klass 3?

hs_merkel

Recommended Posts

Funderar på en ren Klass 3.

Har en 455 med 22lr och 17hmr pipa. Har nyttjat 17hmr till jakt mäst men smäller så förbannat! Och att den inte är klass 3.

Undrar om 22wmr är tystare? Sen har man inte läst något gott om 22wmr pipor till cz. Men kanske värt att chansa? 

Ska ha den på åteln att skjuta fågel och räv med. Och kanske någon skarv 

Eller finns de andra klass 3 som är tystare? 

Alt subsonic till 223an kanske?

Har skjutit en del subsonic i klass 1 och 2, visst det funkar men kulbanan är hemsk.

I Klass 3 finns 2 användbara kalibrar, 22wm och 22 hornet, jag har inte haft någon wm men 2 st 22H.

22h ger effekten och räckvidden, med dämpare är den väldigt tyst, vissa påstår att dom är knepiga med precisionen.

Mina 22h var fabriksbössor,en anschutz och en ruger bägge sköt vansinnigt tätt med vad jag än laddade dom med.

26 minutes ago Mad Mike sa:

Har skjutit en del subsonic i klass 1 och 2, visst det funkar men kulbanan är hemsk.

I Klass 3 finns 2 användbara kalibrar, 22wm och 22 hornet, jag har inte haft någon wm men 2 st 22H.

22h ger effekten och räckvidden, med dämpare är den väldigt tyst, vissa påstår att dom är knepiga med precisionen.

Mina 22h var fabriksbössor,en anschutz och en ruger bägge sköt vansinnigt tätt med vad jag än laddade dom med.

Tack! Hittat en CZ 527 som verkar vettig men hur den skjuter och hur trycket är vet man ju inte? Cz är inte kända för finlir direkt.

En Anshutz hade varit något! Hittat några 22wmr men är typ samma pris som en pipa till CZ 455. Men att hitta en sån I 22 hornet är nog svårt!? Eller?

18 minutes ago hs_merkel sa:

Tack! Hittat en CZ 527 som verkar vettig men hur den skjuter och hur trycket är vet man ju inte? Cz är inte kända för finlir direkt.

En Anshutz hade varit något! Hittat några 22wmr men är typ samma pris som en pipa till CZ 455. Men att hitta en sån I 22 hornet är nog svårt!? Eller?

22H växer inte på träd i det här landet men man brukar kunna hitta någon om man letar.

Vill du ha Sauerkänsla duger bara anschutz, med det sagt så skjuter grovsmide som CZ och Ruger lika bra, funktionsmässigt hade jag aldrig några problem med vare sig min Anschutz eller min Ruger.

Ja, Sverige, Sverige... I Norge är 17hmr klass 3. Tycker min är grym med ljuddämpare ut till 100 m. Skjutit ganska mycket Canada- och vitkindad gås på skyddsjakt vid ambulanshelikoptern i Östersund. Med V-max var det verkligen inga problem. Så, om inge frågar så funkar 17 hmr förträffligt inom rimligt avstånd.

• Like 1

12 minutes ago josc72 sa:

Ja, Sverige, Sverige... I Norge är 17hmr klass 3. Tycker min är grym med ljuddämpare ut till 100 m. Skjutit ganska mycket Canada- och vitkindad gås på skyddsjakt vid ambulanshelikoptern i Östersund. Med V-max var det verkligen inga problem. Så, om inge frågar så funkar 17 hmr förträffligt inom rimligt avstånd.

Jo, 17hmr är fantastisk! Men smäller satan! Om man kan få det tystare hade de varit bara bra. 

Gillade 22H med när det begav sig.. tror dock 22M är smidigare på åtel tex billigare iaf. Sen är de trista på avstånd m krokig kulbana. 

För åtelskytte hade jag nog letat lämplig 22 Magnum.. 

25 minutes ago hs_merkel sa:

Jo, 17hmr är fantastisk! Men smäller satan! Om man kan få det tystare hade de varit bara bra. 

Ljuddämpare... Stalin gör en i 4,5 mm om du frågar. 

• Haha 2

Dämparen tar inte skarpa ljudet från kulan.. knallen kuperas men dessvärre väldigt stökig fortfarande 😢

Kalibern hade varit fenomenal i kommunjakten om den kunnat trotsa fysiska lagar 😳🥲

• Like 1

1 hour ago hs_merkel sa:

Hausken MD-35 ska funka riktigt bra enligt en säljare på Kjells Vapen & Sport i Sjöbo. 

Blev en 22wmr pipa till 455an som ska kortas och gängas 

Jag är intresserad av .221 Fireball men har rent praktiskt ingen användning av den då jag inte jagar på fjället (än?). En pipbytare på en Vixen, S491 eller lilla 75-lådan med en 6 eller 6,5 mm TCU (eller tråkalternativet .223 Rem) och .221 Fireball hade varit riktigt roligt.

• Like 1

Jag har både 17Hmr och 22 WM till min Quad . 

har bara en dämpare som e gjord för 22lr så detta e ju lite tveksam info. men tycker inte 22wm e så mycket tystare. men vill man ha  klass 3 så funkar det. desutom skjuter min 22wm bra. det är min tredje. dom andra har skjutit skit. iom att jag hade en pipbytare och hittade en beg pipa. annars hade jag aldrig valt den kalibern igen

• Like 2

1 hour ago sidelock sa:

Hur långt iväg är åteln?

79m har 93m till kanten, 197m ut till höger men dem flesta rävar har kommit mellan kojan och åteln ca 60-70m, sen känns de lite väl att skjuta fågel med 223an 

1 hour ago LGH sa:

Jag är intresserad av .221 Fireball men har rent praktiskt ingen användning av den då jag inte jagar på fjället (än?). En pipbytare på en Vixen, S491 eller lilla 75-lådan med en 6 eller 6,5 mm TCU (eller tråkalternativet .223 Rem) och .221 Fireball hade varit riktigt roligt.

Ja har en 222rem pipa stående, men är faktiskt mer intresserad av en 6x45 pipa I vixen jag har men då den skjuter grymt bra så ska den ej röras.

4 hours ago Galne sa:

Hausken MD-35 ska funka riktigt bra enligt en säljare på Kjells Vapen & Sport i Sjöbo. 

Har en Jaki1 som dämpar bra, a-tec gick sönder på 17hmr. Fundera på en jaki pistol till 22wmr kanske?

41 minutes ago hs_merkel sa:

79m har 93m till kanten, 197m ut till höger men dem flesta rävar har kommit mellan kojan och åteln ca 60-70m, sen känns de lite väl att skjuta fågel med 223an 

Lite långt för sub även om det kanske går. Jag hade satsat på 223, vinsten i ljudnivå är inte jättestor när man går till klass 3.

7 minutes ago sidelock sa:

Lite långt för sub även om det kanske går. Jag hade satsat på 223, vinsten i ljudnivå är inte jättestor när man går till klass 3.

Har 2st 223, men cz 455 är kortare kolv så den passar dottern bättre,och fanns i huset, och sprang på en 22wmr varmint pipa så fick de bli. 

Var sugen på en 22hornet igentligen men men

Då 22wmr är lynniga tänkte jag följande,

De jag märkt med min 22lr CZ455 är att dem är råa. Så krävs mycket ammunition igenom innan dem drar ihop träffbilden, sen krävs det typ 100skott med den ammunition man tänker använda innan de verkligen drar ihop sig.

Så tänkte typ rengöra skjuta 50st av samma ask sen rengöra och nästa och likadant med nästa. Skulle inte den inte skjuta, så blir det att kröna om. Avstånd tänkte jag börja på 50m sen om någon går bra så provar man 80m. Testet kommer provas med 25st med dämpare och 25st utan, 

S

Tänkte beställa en dämpare som ska nyttjas på 17hmr och 22wmr. Tittat jaki pistol som ska dämpa hyggligt?

Erfarenhet någon?

Har en Sako Quad med .22Wmr pipa.

Skjuter hyggligt flackt ut till 100m, och är väldigt mycket tystare med dämpare.

• Like 1

41 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Har en Sako Quad med .22Wmr pipa.

Skjuter hyggligt flackt ut till 100m, och är väldigt mycket tystare med dämpare.

Vem är termos leverantör? Nöjd?