calle Posted September 20 Share Posted September 20 Sköt en Bock i Lörsdags. Tog ur hängde in med päls på. drog igång kylen. kollade det va kallt dan efter. öppnat nån gång efter det då va det kallt. imorse hörde jag fläkten gå. tänkte öppna å kolla men glömde. i eftermiddag reagerade jag på att den gick igen. då va det varmare i kylen än uranför. fick lite panik å hängde in den i polarens kyl. reagerade på att det inte fanns nån likstelhet i djuret. varken kompisen eller jag tyckte den lukatde illa! går den å äta? hur avgör jag det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted September 20 Share Posted September 20 Likstelheten släpper efter ett dygn. Har det inte varit flugor och skit på och inte för hög luftfuktighet tror jag inte det är någon fara. Spruta lite ättiksprit på skärytor och ben och skador på slaktkroppen- det dödar bakterier. Känn i morgon att det inte luktar (annat än vilt) och stycka den snarast- då tror jag den är mör och fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle Posted September 20 Author Share Posted September 20 4 minutes ago Dansken sa: Likstelheten släpper efter ett dygn. Har det inte varit flugor och skit på och inte för hög luftfuktighet tror jag inte det är någon fara. Spruta lite ättiksprit på skärytor och ben och skador på slaktkroppen- det dödar bakterier. Känn i morgon att det inte luktar (annat än vilt) och stycka den snarast- då tror jag den är mör och fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle Posted September 20 Author Share Posted September 20 Ja lukt/Doft borde ju avgöra. Men kände inte igen hur viltkroppen kändes.. sladdrig på nåt vis som jag inte känner igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted September 26 Share Posted September 26 Som sagt, luktar det bra och det är mögelfritt så är det bara att stycka och frysa. Eller om du vill möra mer så lägger du vaccpåsarna i kylen en vecka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts