Jump to content

Ljuddämpare till .22lr och kapad pipa

Fågeljägaren

Recommended Posts

Fågeljägaren

Tips på bra dämpare till .22LR?

Ska kapa pipa till 47 cm och montera ljuddämpare. Geväret är en Brno mod 2.

Bössan används för ripjakt och skytte i stugan. Vill ha ett gevär som är tyst för att inte störa stuggrannar (ja, det finns absolut säkra skjutriktningar) samt ett smidigt gevär med bra precision till fjällen.

Erfarenheter av kapad pipa och förändrad precision? Dämpare som reducerar ljudet ordentligt? Balans efter kapad pipa?

Tacksam för tips och erfarenheter!

Jag kör med Frey & Devik. Smidig, billig liten dämpare och dämpar bra.

Kapade även pipan till 46 cm med bibehållen precision.

22lr behöver inte lång pipa

• Thanks 1

Undrar om det gör jätteskillnad oavsett vilken..

Men jag rekommenderar inte OTK SAK pga kvaliteten. Fick hem en som konstant skruvade isär sig när man skulle ta av den, även efter åtdragning. Var även full av gojs vid leverans. Kör en stalon nu.

• Thanks 1

Min kvadd fungerar väl med kort pipa, ljudet är inga problem oavsett vilken dämp jag har monterad.. Har ngn Vaima.. ngn finsk pryl sedan många år, funkar lika bra som RCC och vad den andra dämpen nu heter. Bössan blir ju inte jätterolig med kortad pipa men vikten från dämpen kompenserar så det lirar fint. Dock viktigt att kompetent smed gör jobbet, första smeden som kortade min kvadd var kanske inte helt insatt i hur kröningen skulle se ut. Snygg gänga men kass kröning gjorde att bössan sköt skit. Vart till att kröna om hos smed.. därefter fungerade det.

• Like 1

Har själv en Stalon RC och en OTK SAK 2i, hör ingen skillnad mellan dem men Stalon är lite smidigare.

Stalon-dämpen gängade dock upp sig sist så jag måste kolla bafflarna på den vid tillfälle, då det trillade ut lite skärvor från antingen bly eller bafflar.

Kör Jaki 22LR på min Tikka.  Dämpar väldigt bra.  Har inte haft några problem med att den gängar upp sig, och ser en fördel med att den är lätt att ta isär och rengöra.  Blir mycket bös i dämparen efter några tiotals skott.

image.png.a1c9d43f6e6203ef9b38b4a7c714efbd.png

Fågeljägaren
6 hours ago Hipshot sa:

Min kvadd fungerar väl med kort pipa, ljudet är inga problem oavsett vilken dämp jag har monterad.. Har ngn Vaima.. ngn finsk pryl sedan många år, funkar lika bra som RCC och vad den andra dämpen nu heter. Bössan blir ju inte jätterolig med kortad pipa men vikten från dämpen kompenserar så det lirar fint. Dock viktigt att kompetent smed gör jobbet, första smeden som kortade min kvadd var kanske inte helt insatt i hur kröningen skulle se ut. Snygg gänga men kass kröning gjorde att bössan sköt skit. Vart till att kröna om hos smed.. därefter fungerade det.

Jaki har en dämpare i RF stål,Jaki 22lr RST,för bättre balans med kapad pipa. Ger kans lite bättre känsla.

Kan man se ifall kröningen är bra utförd eller måste man provskjuta? 

Fågeljägaren
1 hour ago Islänningen sa:

Kör Jaki 22LR på min Tikka.  Dämpar väldigt bra.  Har inte haft några problem med att den gängar upp sig, och ser en fördel med att den är lätt att ta isär och rengöra.  Blir mycket bös i dämparen efter några tiotals skott.

image.png.a1c9d43f6e6203ef9b38b4a7c714efbd.png

Funderar på den eller Frey & Devik.

6 hours ago Fågeljägaren sa:

Jaki har en dämpare i RF stål,Jaki 22lr RST,för bättre balans med kapad pipa. Ger kans lite bättre känsla.

Kan man se ifall kröningen är bra utförd eller måste man provskjuta? 

Förmodligen kan vissa se vad som kan vara en kass kröning men du måste provskjuta under alla omständigheter, det kan se kass ut men skjuta ändå.

• Thanks 1