Jump to content

Jakt i Tyskland. Vad gäller?

Recommended Posts

Posted

Hej på er.

Jag har blivit bjuden på en tredagars drevjakt i Tyskland i Januari.
Området är i närheten av Sangerhausen. 
Jagdscheine och EU-vapenpass har jag koll på. Men jag har hört olika bud om vad som gäller för:
* Ljuddämpare. Är det tillåtet där? Skiljer sig lagen beroende av område eller gäller samma i hela landet? Jag har gärna dämparen kvar på bössan.

* Ammunition. Vad gäller för kulvalet för jakt i Tyskland? Jag har hört vissa prata om förbud mot kopparkulor på grund av rikoschett-risk. Andra pratar om blyförbud. Jag har förstått att kulskott från mark inte gillas utan att det är torn som gäller. Jag använder i nuläget Norma Oryx 9,3x62.
Signalfärg på kläder. Är det ett krav i hela landet? Någonstans har jag fått höra att en viss procent av täckande klädsel ska utgöras av signalfärg.

Någon som har järnkoll?

Posted

Långt ifrån järnkoll, men detta gäller där jag jagar.  Blyförbud, signalfärg  ju mer desto bättre. Vi sitter alltid i torn. Man lämnar inte passet innan gruppledaren kommer.  Ljuddämpare är tillåtna i vissa distrikt,  i vissa inte.  Det måste du kolla med den som bjudit in dig. 

Vi behöver visa medlemskap i ett svenskt  jaktförbund, försäkring och svenskt jaktkort för det tyska jaktkorten,  men det kanske bara gäller där vi är.

Posted

Kolla med dem du åker med.

Ljuddämpare är tillåtet i vissa distrikt.

Ammunition olika! koppar vissa andra bly

Huvud och något på överkroppen

Ansvarsförsäkring 

Jaktkort, medlemskap i Svenskt jaktforbund om de har med försäkring vet jag inte?

Vapen fodral under transport

S