Hipshot Posted May 28 Posted May 28 3 hours ago Luger6 sa: Ok, men det var väl inte så länge sedan det inte fanns någon övre gräns? Då är det alltså 12 idag som SJF vill begränsa till 8st. Ja du.. du får ju tro vad du vill men min gissning är att polisen önskat begränsa till 4 då.. Varför ta den skitstorm som det skulle innebära att göra en sån grej? Kolla det där rätt noga innan du tar det för sanning. Quote
Mad Mike Posted August 13 Author Posted August 13 Det har snart gått två år sedan sista riksdagsvalet, den 31 Jan 2025 ska utredningen om en viltmyndighet senast presenteras för regeringen, då är det drygt 1.5 år kvar till val igen. Sen ska den beredas, kommenteras, förtydligas för att eventuellt senare tröskas genom riksdagen. Det som lät så bra inför valet inkl en förflyttning av licenshantering från polisen inser jag nu knappast kommer förverkligas före nästa val, om sympatiundersökningarna håller i sig får vi majoritetsskifte. Summan av denna senfärdighet är det endast den mycket väl betalde utredaren som kommer tillgodo, vi lär vara i samma sits som vanligt då de rödgröna skickar utredningen i papperskorgen. Löften..löften..löften..om det blir som jag tror kommer jag aldrig rösta igen då den svenska modellen havererat fullständigt. 1 1 Quote
Mad Mike Posted August 13 Author Posted August 13 Utredningen tillsattes 7 juli 2023 så utredaren fick alltså 1.5 år på sig, kan tyckas vara orimligt lång tid i sammanhanget. Sen måste jag rätta mig själv då våra riksdagsmän har sommarledigt från mitten av juni till mitten av september så av det återstående dryga 1.5 året i regeringsposition avgår 6 månader i sannolikt lågproduktiv verksamhet Quote
Mad Mike Posted August 13 Author Posted August 13 Rättar mig själv igen...Det mesta av 26 går nog bort pga ny valkampanj med nya löften! Quote
exabit Posted August 13 Posted August 13 16 minutes ago Mad Mike sa: Utredningen tillsattes 7 juli 2023 så utredaren fick alltså 1.5 år på sig, kan tyckas vara orimligt lång tid i sammanhanget. Sen måste jag rätta mig själv då våra riksdagsmän har sommarledigt från mitten av juni till mitten av september så av det återstående dryga 1.5 året i regeringsposition avgår 6 månader i sannolikt lågproduktiv verksamhet Klart de måste ha tre månaders sommarlov som alla andra? Nä, vad vi behöver är en enpartilösning* Tänk va underbart det måste vara i Kina exempelvis att kunna planera långsiktigt på RIKTIGT. Samma elände i USA: man får allt större panik över den skenande statsskulden. Men INGEN kommer ta tag i det, för det kommer innebära försämringar för invånarna. Och vad händer då vid nästa val? Jo, givetvis kommer andra sidan att lova att allt kommer bli såååå mycket bättre bara de kommer till makten. INGEN vill betala av kreditskulden men alla vill använda kreditkortet. 4-åriga mandatperioder är piss, på ren svenska. *Ett skämt. Så ingen får hjärnblödning och kissar ner sig vid tangentbordet 2 Quote
Mad Mike Posted August 13 Author Posted August 13 13 minutes ago exabit sa: 4-åriga mandatperioder är piss, på ren svenska. Så som den svenska modellen utvecklats över tid så är 4 år ett skämt, i synnerhet när man inser att bara tiden för denna utredningen tar 38% av den perioden i anspråk. Summan av detta blir att alla löften- även i majoritetsposition aldrig är något annat än tomma löften då dom inte är tekniskt möjliga att infria under perioden. 1 Quote
Hipshot Posted August 13 Posted August 13 Och utredaren lär motarbetas av alla som vill ha rådande ordning och snävare vapenlagstiftning. Det är så äckligt, legala jägare ska misstänkliggöras pga slöddret i orten som skjuter som aldrig förr igen. 1 Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 8 hours ago Hipshot sa: Och utredaren lär motarbetas av alla som vill ha rådande ordning och snävare vapenlagstiftning. Utredaren för viltmyndigheten har tidigare varit chef för viltförvaltningsenheten på nvv, hon kommer säkert motarbetas av polisen avseende att ta över licenshanteringen. Utredaren av vapendirektivet var chefsrådman vid hovrätten och alla som läst det 1300 sidor långa dokumentet ser att det osar av fientlighet mot legalt vapenägande då det går en röd tråd av polisens tjänstemannaaktivism rakt igenom. Nu sitter tidöpartierna med en utredning som inte går att gå vidare med i nuvarande form utan massiv kritik så det ska bli intressant att se hur denna kommer hanteras... 2 Quote
MagnusN Posted August 14 Posted August 14 1 hour ago Mad Mike sa: Utredaren för viltmyndigheten har tidigare varit chef för viltförvaltningsenheten på nvv, hon kommer säkert motarbetas av polisen avseende att ta över licenshanteringen. Utredaren av vapendirektivet var chefsrådman vid hovrätten och alla som läst det 1300 sidor långa dokumentet ser att det osar av fientlighet mot legalt vapenägande då det går en röd tråd av polisens tjänstemannaaktivism rakt igenom. Nu sitter tidöpartierna med en utredning som inte går att gå vidare med i nuvarande form utan massiv kritik så det ska bli intressant att se hur denna kommer hanteras... Av tradition hanteras obehagliga beslut med bordläggning, bordläggning följt av bordläggning... Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 1 hour ago MagnusN sa: Av tradition hanteras obehagliga beslut med bordläggning, bordläggning följt av bordläggning... Tyvärr har du nog rätt, det kommer bordläggas till efter nästa val och när de rödgröna åter är i riksdagsmajoritet kommer det röstas igenom, jag kan redan se tidöpartierna framför mig när dom beklagar sig med mantrat..Det var inte vi...Det var inte vi Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 Vapendirektivet är för övrigt ute på remiss till 110 instanser just nu, svar ska lämnas senast 11 oktober sen ska dessa sammanställas och utvärderas av någon...oklart vem Quote
MagnusN Posted August 14 Posted August 14 Var en rätt lång artikel i svd igår om AR15 på jaktlicens. Balanserad artikel. Påstods att det snart kan förbjudas - nyheten om att de är tillåtna ska ha nått EU, som tror att det kan bryta mot EU:s vapendirektiv. Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 5 minutes ago MagnusN sa: Var en rätt lång artikel i svd igår om AR15 på jaktlicens. Balanserad artikel. Påstods att det snart kan förbjudas - nyheten om att de är tillåtna ska ha nått EU, som tror att det kan bryta mot EU:s vapendirektiv. Skulle inte förvåna mig alls, upprinnelsen till nuvarande förslag är ju ändringarna i EU s vapendirektiv från 2017 alltså 7 år sen som fortfarande är olöst från svenskt håll! de rödgröna startade det 2022, tidöpartierna skapade sitt tilläggsdirektiv 2023 och fortfarande syns inget slut...snacka om att det här landet är demokratiskadat Quote
exabit Posted August 14 Posted August 14 37 minutes ago Mad Mike sa: Skulle inte förvåna mig alls, upprinnelsen till nuvarande förslag är ju ändringarna i EU s vapendirektiv från 2017 alltså 7 år sen som fortfarande är olöst från svenskt håll! de rödgröna startade det 2022, tidöpartierna skapade sitt tilläggsdirektiv 2023 och fortfarande syns inget slut...snacka om att det här landet är demokratiskadat Ja, vi behöver ett enpartistyre Så länge det är RÄTT parti... oops... 1 Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 14 minutes ago exabit sa: Ja, vi behöver ett enpartistyre Så länge det är RÄTT parti... oops... kanske inte Demokrati är som företeelse inte statiskt, vår demokrati har förändrats i perioder från dess att vi var ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle till nuvarande tjänstesamhälle. Svenskar har en förmåga att bli skadade av långvariga företeelser tex är vi fredsskadade av 200års fred, på samma sätt är vi demokratiskadade och ser inte tjänstesamhällets hysteriskt akademiska och byråkratiska politik som inte förmår att komma till beslut eller avslut, värre blir det för varje mandatperiod. Som grädde på moset är demokratin urholkad av eu medlemskapet och dess påbud. Quote
exabit Posted August 14 Posted August 14 6 minutes ago Mad Mike sa: kanske inte Demokrati är som företeelse inte statiskt, vår demokrati har förändrats i perioder från dess att vi var ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle till nuvarande tjänstesamhälle. Svenskar har en förmåga att bli skadade av långvariga företeelser tex är vi fredsskadade av 200års fred, på samma sätt är vi demokratiskadade och ser inte tjänstesamhällets hysteriskt akademiska och byråkratiska politik som inte förmår att komma till beslut eller avslut, värre blir det för varje mandatperiod. Som grädde på moset är demokratin urholkad av eu medlemskapet och dess påbud. Demokrati låter fint på papperet. I verkligheten är det mest en jäkla soppa, vilken leder till politikerförakt bl.a. Och ska man byta riktning helt var fjärde år så slösar man dessutom med enorma mängder skattemedel till ingen nytta. Inte minst på utredningar som tar flera år att färdigställa = när utredningen är klar kanske den inte ens hinner leda till något innan nytt styre ändrar rodret och spolar ner utredningens slutsatser i toaletten. Däremot kan en ofantlig mängd politiker och andra kring detta maskineri sko sig år ut och år in, och sen slippa ansvar när något skiter sig. Vi ska inte glömma EU-parlamentarikerna heller med sina "kontorspengar" på 50.000 i månaden som de får använda till i princip vad de vill utan krav på redovisning. Detta ovanpå en väldigt generös lön OCH traktamente. Den där stugan mitt ute i ingenstans blir bara mer och mer attraktiv. 2 Quote
sexfemåtta Posted August 14 Posted August 14 Alltid pga "demokrati" tydligen som folket inte ska få ha några fri- eller rättigheter. Det ordet är fan gift, det används av politiker för att rättfärdiga vad än de vill ha för makt. Quote
Popular Post detstorabla Posted August 14 Popular Post Posted August 14 Nu kan jag inte hålla mig längre😀... Ni har inte tänkt på att i en enpartistat är det mest troliga att vapengarderoben skulle bli 0 vapen i garderoben eftersom det är viktigt för partiet att ha polis och militär på sin sida. Och att era klagomål på de som styr kanske inte hade varit helt ofarliga.... Vi får väl se vad som händer efter remisstiden med vapenutredningen. Enl de som tror sig veta så är beredningskravet avklarat och regeringen kan lägga fram en proposition som riksdagen kan klubba igenom. Förhoppningsvis ligger den i linje med vad man uppdraget till utredaren. 2 1 Quote
exabit Posted August 14 Posted August 14 14 minutes ago detstorabla sa: Nu kan jag inte hålla mig längre😀... Ni har inte tänkt på att i en enpartistat är det mest troliga att vapengarderoben skulle bli 0 vapen i garderoben eftersom det är viktigt för partiet att ha polis och militär på sin sida. Och att era klagomål på de som styr kanske inte hade varit helt ofarliga.... Vi får väl se vad som händer efter remisstiden med vapenutredningen. Enl de som tror sig veta så är beredningskravet avklarat och regeringen kan lägga fram en proposition som riksdagen kan klubba igenom. Förhoppningsvis ligger den i linje med vad man uppdraget till utredaren. Du har en poäng 1 Quote
Mad Mike Posted August 14 Author Posted August 14 17 minutes ago detstorabla sa: Nu kan jag inte hålla mig läng re😀... Ni har inte tänkt på att i en enpartistat är det mest troliga att vapengarderoben skulle bli 0 vapen i garderoben eftersom det är viktigt för partiet att ha polis och militär på sin sida. Och att era klagomål på de som styr kanske inte hade varit helt ofarliga.... Vi får väl se vad som händer efter remisstiden med vapenutredningen. Enl de som tror sig veta så är beredningskravet avklarat och regeringen kan lägga fram en proposition som riksdagen kan klubba igenom. Förhoppningsvis ligger den i linje med vad man uppdraget till utredaren. Jag kan inte heller hålla mig Vem har pratat om enpartistat?? En demokrati ska tåla att ifrågasättas och hur de folkvalda jobbar ska tåla att ifrågasättas- det är liksom hela vitsen med att ha en demokrati...om rösten tystnar får vi initialt en demokratur. Och ditt sista stycke vill jag redigera Förhoppningsvis ligger propositionen i linje med tilläggsdirektivet och inte i linje med utredaren slutsatser! Quote
detstorabla Posted August 14 Posted August 14 13 minutes ago Mad Mike sa: Jag kan inte heller hålla mig Vem har pratat om enpartistat?? En demokrati ska tåla att ifrågasättas och hur de folkvalda jobbar ska tåla att ifrågasättas- det är liksom hela vitsen med att ha en demokrati...om rösten tystnar får vi initialt en demokratur. Och ditt sista stycke vill jag redigera Förhoppningsvis ligger propositionen i linje med tilläggsdirektivet och inte i linje med utredaren slutsatser! Ursäkta om jag var otydlig. I uppdraget till utredaren ingick bla större vapengarderob och avskaffadr 5-årslicenset. Det är alltså det jag hoppas att regeringen lägger i propositionen. Det var både @sexfemåtta och @exabit som klagade på demokrati även om jag tror att den senare trollade mig😀 1 Quote
exabit Posted August 14 Posted August 14 10 minutes ago detstorabla sa: Ursäkta om jag var otydlig. I uppdraget till utredaren ingick bla större vapengarderob och avskaffadr 5-årslicenset. Det är alltså det jag hoppas att regeringen lägger i propositionen. Det var både @sexfemåtta och @exabit som klagade på demokrati även om jag tror att den senare trollade mig😀 Jag vidhåller att det finns fördelar med enpartissystem. Långsiktig planering är en kraftig sådan. Men man har rätt lite nytta av det som medborgare om man inte får äga vapen Allt är inte svart eller vitt. Mina svärföräldrar har levt under enpartisystem i princip hela livet men har inget emot det överhuvudtaget. Men det finns saker grader i helvetet. Quote
detstorabla Posted August 14 Posted August 14 16 minutes ago exabit sa: Jag vidhåller att det finns fördelar med enpartissystem. Långsiktig planering är en kraftig sådan. Men man har rätt lite nytta av det som medborgare om man inte får äga vapen Allt är inte svart eller vitt. Mina svärföräldrar har levt under enpartisystem i princip hela livet men har inget emot det överhuvudtaget. Men det finns saker grader i helvetet. I en ideal värld så är "den upplyste despoten" lösningen. Men hittills har ju inte världen sett någon sådan. Och är man uppväxt med en enpartistat och har det ok och egentligen aldrig upplevt tex yttrandefrihet och tryckfrihet så lär man inte sakna det. Quote
sexfemåtta Posted August 14 Posted August 14 2 hours ago, detstorabla said: Nu kan jag inte hålla mig längre😀... Ni har inte tänkt på att i en enpartistat är det mest troliga att vapengarderoben skulle bli 0 vapen i garderoben eftersom det är viktigt för partiet att ha polis och militär på sin sida. Och att era klagomål på de som styr kanske inte hade varit helt ofarliga.... Vi får väl se vad som händer efter remisstiden med vapenutredningen. Enl de som tror sig veta så är beredningskravet avklarat och regeringen kan lägga fram en proposition som riksdagen kan klubba igenom. Förhoppningsvis ligger den i linje med vad man uppdraget till utredaren. Ja alltså mitt inlägg var verkligen inget som förespråkar en enpartistat! Med alla fel som demokrati har så ter det sig ändå bäst. Men det jag pratade om var hur (korrupta) politiker gladeligen förtrycker folket med svepskälet "för demokratins skull!" Dvs det är ett ord de använder för att rättfärdiga vad som helst de bill genomföra. Quote
Järven Posted August 14 Posted August 14 48 minutes ago sexfemåtta sa: ......politiker gladeligen förtrycker folket med svepskälet "för demokratins skull!" Dvs det är ett ord de använder för att rättfärdiga vad som helst de bill genomföra. ....eller "för klimatets skull". Skulle man inte kunna sänka pensionsåldern för klimatet skull för den delen ? Om man bara behövde jobba till 50 så slapp man ju jobbpendla så många år....men si, det går inte för sig. 😂 2 Quote
Recommended Posts