Popular Post Skaunepaug Posted November 19, 2023 Popular Post Posted November 19, 2023 Som rubriken lyder har jag en stilla undran, finns det fortfarande jägare som håller denna jaktform högst? Med denna jaktform menar jag, hagelbössa, skyttelinjer, drevfolk och det mesta lovligt som både flyger och springer. Märker själv att jägare i min umgängeskrets inte ser det fina i den jakten på samma sätt som jag gör. Åtminstone inte majoriteten. 6 Quote
Popular Post Skånepåg Posted November 19, 2023 Popular Post Posted November 19, 2023 Finns ju inget som slår en riktig skånsk bonnajakt 🙂 En jakt där det börjas med frukost och man knappt hinner igenom första hartrampet innan nån i blå overall och stålhättestövlar börjar fråga när det är dags för madadrevet 😂 Men visst, jag upplever lite samma, känns inte som att särskilt många längre uppskattar denna jaktform .. 2 2 Quote
Skaunepaug Posted November 19, 2023 Author Posted November 19, 2023 1 minute ago Skånepåg sa: Finns ju inget som slår en riktig skånsk bonnajakt 🙂 En jakt där det börjas med frukost och man knappt hinner igenom första hartrampet innan nån i blå overall och stålhättestövlar börjar fråga när det är dags för madadrevet 😂 Men visst, jag upplever lite samma, känns inte som att särskilt många längre uppskattar denna jaktform .. Fyfan, du väckte barndomsminnen med gamla gubbar i den blåa uniformen och de nyare jägarna i förstärkta mollskinsbrallor 😅 1 Quote
Popular Post Hipshot Posted November 19, 2023 Popular Post Posted November 19, 2023 Alltså.. jag körde ned till Österlen i mellandagarna varje år förr och jagade på detta viset.. Det åt och dracks en del men inte när det var ljust! Det var sjukt kul, stod på en busshållplats utanför Hammenhög och bankade gräsänder. Dagens smartaste passval, nyplöjd åker dvs en hel del hare men MÖRDANDE TUNGT att gå i skiten.. alltså stanna vid vägen 😎 Var sjukt kul, sign RW här på forumet.. (inte sett på väldigt länge) bor där nere så vi våldgästade honom. Jagade gäss, hare och tja allt möjligt faktiskt. Undrar om det inte var där nere jag sköt min första kanadagås? Minns att jag inte hade en j-la aning om hur man slog ihjäl en halvdöd gås som jycken hämtat. Slutade med att jag faktiskt sköt den.. efter att ha knackat den i skallen med förstocken ngr gånger 🙂 Hustrun fick medlemskap i JUG (Jägare utan Gränser) efter att under ett hardrev skjutit en hare nere i en ravin där det gick en å. Höjdskillnaden dolde för alla exakt vart haren avdagatogs. Jaktledaren för dagen meddelade att det vart ungefär ett skotthåll in på grannens mark Förjävla kul jakt.. kesslerring på stubbåker med typ 500 m sikt åt alla håll.. då sköter man sig, inget kladdande på för långa håll osv. Riktigt kul jakt!! 7 Quote
Popular Post hs_merkel Posted November 19, 2023 Popular Post Posted November 19, 2023 Riktigt kul jakt! Brukar köra liknande på öin annandagen In med lite folk i en liten hage. Skjut de som kommer ut. Nöp en bock ett år och lite av min morbrors postlåda😁 4 Quote
Vildand Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 Jagar ju så i princip varje helg så visst hålls det högt😅 Quote
Hipshot Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 14 hours ago hs_merkel sa: Riktigt kul jakt! Brukar köra liknande på öin annandagen In med lite folk i en liten hage. Skjut de som kommer ut. Nöp en bock ett år och lite av min morbrors postlåda😁 Det där är Gotland, lite annorlunda mot skånsk bonnajakt. Under min första Gotlandsresa så tog den avsomnade signaturen Belker en kanin SAMT en VW Caddy i en smäll.. Han fick kaninen så då kunde han leva med 5-6 hagel i sidan på bilen 1 1 Quote
Popular Post Skaunepaug Posted November 20, 2023 Author Popular Post Posted November 20, 2023 9 hours ago Vildand sa: Jagar ju så i princip varje helg så visst hålls det högt😅 Ja men du räknas ju inte in här.. Har ni andra vägarna åt nordvästra hörnan av skåne så hör av er! 3 Quote
hs_merkel Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 4 hours ago Hipshot sa: Det där är Gotland, lite annorlunda mot skånsk bonnajakt. Under min första Gotlandsresa så tog den avsomnade signaturen Belker en kanin SAMT en VW Caddy i en smäll.. Han fick kaninen så då kunde han leva med 5-6 hagel i sidan på bilen Är man Gotläning ska man ha lite hagel I sig, och illerbett i fingrarna😁 Quote
Hipshot Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 18 minutes ago Skaunepaug sa: Ja men du räknas ju inte in här.. Har ni andra vägarna åt nordvästra hörnan av skåne så hör av er! Ev.. nu går jag kanske händelserna i förväg en smula.. så ska jag hämta en hund i Nymölla framåt våren, fel ända va? Quote
Skaunepaug Posted November 20, 2023 Author Posted November 20, 2023 1 minute ago Hipshot sa: Ev.. nu går jag kanske händelserna i förväg en smula.. så ska jag hämta en hund i Nymölla framåt våren, fel ända va? Är ju tyvärr det! 1 Quote
OlersPer Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 Nordvästra Skåne är ju nästgårds om man som jag bor i Laholm. Räknas det som att ha vägarna förbi, svärföräldrarna bor i Båstad och mer nordvästra Skåne är svårt att hitta. 😎 1 Quote
Jenseff Posted November 26, 2023 Posted November 26, 2023 Den jakt jag saknar mest. Var med på en fin mark nere på Österlen innan som var perfekt för det där men där gubbarna mer var inne på vildsvin på åtel... För långt att ligga ner dit och pytsa korn i tunnor året om för någon dags hagelhygge om året tyvärr. Nuförtiden blir det mest större övningar med klöv men varje gång tänker jag att jag saknar det småskaliga. Hojta om du behöver en bössa och en lat, gnällig drevkarl! 1 Quote
TekDr Posted November 27, 2023 Posted November 27, 2023 Jag huserar på slätten mellan Munka och Ängelholm. Halvgammal småfet (matchar husse 👀) springer spaniel och drilling finnes…. 1 Quote
Recommended Posts