Popular Post exabit Posted November 22, 2023 Popular Post Share Posted November 22, 2023 Runt perioden 1992-96 ungefär var jag väldigt aktiv i läsandet av framförallt Jaktjournalen men även JoF. Gick Jägarexamen 94-95 i Kungsbacka under Osborn Stockelberg som nog var rätt tajt med Holger Nilsson på JJ. John Duffs son Christopher gick samma kurs som mig. Hursomhelst - i princip alla mina influenser vad gäller kalibrar kommer från dessa tidningar under den perioden; både 300 Win Mag som var ett måste som första studsare till 458 Win Mag som blev andra kulvapnet. Denna kaliber som hade ”hart när 100% knockdowneffekt på buffel” enligt Stephan Ackerstierna i en JJ-artikel. Sånt imponerade storligen på en yngling. Sen har vi denna artikel som väckte mitt intresse för precisionsvapen. Märkligt nog har jag aldrig haft en 6 BR men däremot 22 och 6 PPC samt 6 XC och 6,5x47 m.fl. Kvar på bucket list är bl.a. en toppfågel. Drömt om toppfågel i över 30 år men aldrig kommit iväg förutom en gång med brorsan i Dalsland. Gick i lårhög snö hela dagen med 300 Win Mag på ryggen, inskjuten med Jaktmatch. Såg en flock orrar i en björk och vi trodde vi var smarta och smög mot dem i skydd, men vi lyckades inte. På hemvägen sen var vi skitsega. Brorsan körde Skoda Felicia pickupen och somnade på E6 vid Uddevalla. Jag satt jämte och somnade nästan samtidigt men märkte att vi var på väg ner i diket i mitten (inga räcken just där). Körde sönder typ fyra reflexstolpar innan vi kom upp på vägen igen Nåt av det farligaste jag varit med om. Hur som helst en fantastisk artikel och en av alla som satte djupa spår 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Joacim Posted November 22, 2023 Popular Post Share Posted November 22, 2023 Sånna här inlägg måste man bara älska även om jaktintresset somnat av och vapen och skytte hägrar inte det heller för tillfället, men inlägg som detta får mig att drömma mig tillbaka till stunderna med min 6mmBR där jag i princip kan få upp samtliga vilt på näthinnan. Det va en jävlar bössa så fin 🥰 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Mad Mike Posted November 22, 2023 Popular Post Share Posted November 22, 2023 Jag vet precis vad du menar, jag hade 3 olika prenumerationer på jakttidningar från min 15 års dag, artiklarna då var på något sätt mer fängslande än idag. Har inte tidningen kvar men i någon av dom(måste ha varit i mitten av 90 talet) var det ett stor artikel om bisamjakt, den satte djupa spår som inte gick att lägga åt sidan. Året efter tack vare kontakter var jag i Piteå och jagade bisam och det var precis lika magiskt som i artikeln. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts