Jump to content

Nytt Garmin pejlhalsband m LTE

Recommended Posts

Posted

Snubblade över detta https://www.garmin.com/sv-SE/p/965617

Pejlhalsbandet funkar både som vanlig garminpejl (VHF) och mobilpejl. 

Som jag fattar det så ska handenheten använda VHF men om inte det funkar får den positionen via blåtand från din mobil. 

Tyvärr set batterikapaciten ut att vara lite dålig. Men lätt och liten.

Posted
13 hours ago detstorabla sa:

Snubblade över detta https://www.garmin.com/sv-SE/p/965617

Pejlhalsbandet funkar både som vanlig garminpejl (VHF) och mobilpejl. 

Som jag fattar det så ska handenheten använda VHF men om inte det funkar får den positionen via blåtand från din mobil. 

Tyvärr set batterikapaciten ut att vara lite dålig. Men lätt och liten.

Låter lovande! Undrar Vilket kartmaterial dem använder i appen? Eller om de blir samma?

Posted

Tydligen så kopplar man ihop pucken med  sin t5/20.  Och när handenheten inte får kontakt via VHF tar den positionen via mobilen.  Såg någon som testat på grannforumet. 

• 5 months later...
Posted

Kollade lite på den. Verkar som att den går på 4g och hoppar ner till 2g som back up. 2g ska ju försvinna, senaste budet är 2027, så den känns inte helt framtidssäker. Kanske går att löses med mjukvara, är inte insatt i om det är hård eller mjukvara som avgör vilket G en pejl kan köra på?

Posted
13 minutes ago MagnusN sa:

Kollade lite på den. Verkar som att den går på 4g och hoppar ner till 2g som back up. 2g ska ju försvinna, senaste budet är 2027, så den känns inte helt framtidssäker. Kanske går att löses med mjukvara, är inte insatt i om det är hård eller mjukvara som avgör vilket G en pejl kan köra på?

2g är ju ett extra alternativ så länge det finns och man inte har täckning på 4g.   
Mao om den stödjer 4g, så borde den ju vara rätt så säker för en väldigt överskådlig framtid. 

Däremot försvinner den extra backupen i form av 2g

Posted
4 hours ago detstorabla sa:

2g är ju ett extra alternativ så länge det finns och man inte har täckning på 4g.   
Mao om den stödjer 4g, så borde den ju vara rätt så säker för en väldigt överskådlig framtid. 

Däremot försvinner den extra backupen i form av 2g

Jag vill gärna ha ngt att falla tillbaka på när 4g failar, därför tycker jag inte att den är framtidssäker

Posted
4 minutes ago MagnusN sa:

Jag vill gärna ha ngt att falla tillbaka på när 4g failar, därför tycker jag inte att den är framtidssäker

Det är ju därför man kombinerar m den vanliga garmin pejlen som inte använder mobilnätet.

I första hand används då radio om man har räckvidd, i andra hand 4g.  Typ en variant av att ha både en mobilnätsbaserad och P2P radiobaserad pejl på hunden. I Garmin LTE fallet så kommunicerar pejlarna. 

Ordet "framtidssäker" är ju rätt svårt att åstadkomma hur man än ser det. 
Du vet ju inte vilken teknik som kommer i framtiden eller vilken teknik som läggs ned till förmån för någon annan teknik.

Dock kan vi konstatera att för överskådlig tid kommer 4g och 5g att finnas kvar. 6g standarder utvecklas redan.  Så någon gång, långt fram, kommer troligen även 4g att försvinna, speciellt eftersom radiospektrumet är begränsat...