Jump to content

trög Browning

aasenheim

Recommended Posts

Köpte tidigare i år en ny Browning 525 Citori Är väl deras snålvarant men jag tycker den på det stora hela känns ok för i vart fall banskytte. Det har inte blivit så många skott eftersom jag föredrar min sbs vid jakt men några serier på sporting/skeet-bana har det blivit. Dock inte tillräckligt många för "att mjuka upp" mekanismen som fortfrafande är trög efter runt 300 skott. Även toplevern riktar åt höger fortfarande med ett tydlig "knäpp" när man bryter  bössan. De sparar väl pengar på de billigare bössorna genom att inte slipa klart antar jag men enligt handlaren kommer det att bli bättre ju mer man "sliter in" bössan. Antaglgen rätt men nån som hr koll om det handlar om 500 ellr 5000 skott innan den öppnar mjukt och fint och får en toplever som pekar rätt? som det är nu blir man liksom inte sugen på att skjuta och då kvarstår ju problemet.. 

Antar att du lagt ett tunt lager fett på glidytorna. Annars förstår jag inte ditt problem, du har en tät fin bössa. Citori är den amerikanska benämningen av modellen har jag för mig. 

Det är väl ett ickeproblem, du har en välbyggd tight bössa. Skjut och njut. Den blir bara bättre med åren.

Bonusdottern har en gammal Miroku 700 eller ngt, gissar på 80-talet som tillverkningsår. Den är sjukt tät.. vet dock inte hur mycket den gått innan hon fick tag på den. Olja och mer nötande på banan så borde det ordna till sig!

• Like 1

13 hours ago MarkusR sa:

Det är väl ett ickeproblem, du har en välbyggd tight bössa. Skjut och njut. Den blir bara bättre med åren.

Jag betvivlar inte att bössan håller min livstid. Det är inte problemet. Om jag inte sett det som ett problem hade jag ju inte ställt frågan. Nån som vet hur lång tid det tar att slita in? I runda slängar alltså. Som sagt bössan känns inget kul som den är nu och då jag inte skjuter jättemycket är det ju liksom bra om det inte tar tusentals skott får då lär jag har tröttnat för länge sen..   Bättre i så fall att återgå till begagnattträsket där jag hör hemma och få en bössa som är kul att skjuta 😀Sen kan man ju tycka att trögheten är ett tecken på kvalitet. Jag tycker mer det känns som en billig bössa som inte är helt klar, vilket det ju är. 
Men om det släpper om efter kanske 6-7 hundra skott jag då är det ju en annan femma. För med en mekanik som är len och en rak toplever skulle det bli en jättefin bössa. 

1 minute ago Hipshot sa:

Bonusdottern har en gammal Miroku 700 eller ngt, gissar på 80-talet som tillverkningsår. Den är sjukt tät.. vet dock inte hur mycket den gått innan hon fick tag på den. Olja och mer nötande på banan så borde det ordna till sig!

Jo det är just det där med hur länge nötandet ska behöva pågå. Som den är nu tar det emot att ta med den på jakt, den känns på tok för trist..😢

Men det är själva brytandet, bända toplever och få bössan bruten som är bökigt? Ser ofta att Hanna måste byta grepp för att lyckas bryta sin.. 

Hon är inte helt nöjd över det hon heller.. 

Hajjar inte riktigt hur det kan ta bort det roliga så att du överväger att lämna bössan hemma? Träffar du det du skjuter på så är det ju bra, då stämmer det som är svårt och knepigt. Det andra är bara att slita in.. olja och använda, olja och använda.

Att ha en sned toplever åt det håll den öppnas är bara bra, då finns det slitage mån kvar i mängd. Att eftersträva rak toplever på en bock och tvinga den dit orsakar bara överdrivet slitage. Tror @pmt skrivit om detta flertal ggr tidigare, du kan aldrig räkna med att den blir så lätt som en gammal sbs som du är van vid!!

• Like 1

11 hours ago Hipshot sa:

Men det är själva brytandet, bända toplever och få bössan bruten som är bökigt? Ser ofta att Hanna måste byta grepp för att lyckas bryta sin.. 

Hon är inte helt nöjd över det hon heller.. 

Hajjar inte riktigt hur det kan ta bort det roliga så att du överväger att lämna bössan hemma? Träffar du det du skjuter på så är det ju bra, då stämmer det som är svårt och knepigt. Det andra är bara att slita in.. olja och använda, olja och använda.

Ja till exempel är det ett litet knäpp i toplevern var gång man bryter, alltså ett lite motstånd där det känns som den måste över en liten skarv eller nåt. Sena är lådan trög att bryta generellt. Man får ta i lite. Visst, det är ju inte hela värden men eftersom jag har en mjuk gammal svs där känslan är betydligt bättre även om inte det heller är en märkvärdig bössa så blir det att jag plockar den till jakt. Eftersom det är utanpåliggande hanar vill jag dock inte ha den i duv/andgömslet så jag tycker det blir lite bökigt, därav inköp av denna.

Att stå och harva på bana bara för att få bössan insliten känns trist. Antagligen köpte jag ett lite för billigt vapen för att få det bra inslipat från start. I grund och botten visste jag ju att jag slog till på ett bra bruksvapen som inte väcker några större känslor. Men framför allt det här knäppet i toplevern tar verkligen bort det lilla som fanns från början.

Sedan inser jag det halv perversa i att lägga ner så mycket tid och tankekraft på att bry sig om detta :)

• Haha 1

12 hours ago Galne sa:

Att ha en sned toplever åt det håll den öppnas är bara bra, då finns det slitage mån kvar i mängd.

Nä... Det beror till 90% hur den stämmer med splinesen i topleveraxeln. Är den skev kan bössan mycket väl bli glapp utan att toplevern står rätt. För glappet uppstår när låsregeln bottnar i pipans läge utan att låsa mot den fasade ytan i pipblocket.

Det där med "slitmån" är bara korkade vapenhandlares skitsnack som de medvetet eller omedvetet torgför.

Bössan är sunkigt ihopsatt. Inget mer, inget mindre.

Min Miroku är fortfarande något trög, och topplevern står en aning över säkringen - det har den gjort sedan den var ny. Efter snart åtta år och 30 - 40 000 skott. Men den har alltid haft en mjuk tröghet. Min Kemen har nog gått över bra 100 000 smällar. Och den är kassaskåpstät - helt utan någon tröghet någonstans. Så har den varit sedan den var ny.....

Sätter sig bössan efter 500 skott på banan - ja, då är materialet i den bössan rätt mjukt om jag ska vara snäll.

12 hours ago Galne sa:

Att eftersträva rak toplever på en bock och tvinga den dit orsakar bara överdrivet slitage.

Också fel.

Man ska eftersträva det - om inte annat så för att man ska få den automagiska säkringen att fungera som den ska. MEN - man ska eftersträva det redan vid köpet. Inte på skjutbanan, för då brukar man bara onödigt våld.

Öppna, ladda, lägg ihop (UTAN ATT HÅLLA PÅ TOPLEVERN  ELLER TRYCKA TILL DEN), osäkra skjut och njut. Repetera.

/T

• Like 1

På 2023-12-04 at 09:30 Galne sa:

Att ha en sned toplever åt det håll den öppnas är bara bra, då finns det slitage mån kvar i mängd. Att eftersträva rak toplever på en bock och tvinga den dit orsakar bara överdrivet slitage. Tror @pmt skrivit om detta flertal ggr tidigare, du kan aldrig räkna med att den blir så lätt som en gammal sbs som du är van vid!!

Varför skulle det inte kunna bli lätt som en gammal bössa?, jag har känt på nya bössor som varit betydligt behagligare att bryta och med rak toplever som det ska vara. De har för vissa varit dyrare… det är det som haft tycker är kärnan i detta,, jag fattar att det inte är en topbössa. Men 20 000 är fortfarande mycket pengar och jag hade nog räknat att bössan skulle vara mer ”klar”. Det är inte nåt jätteproblem men trist när känslan saknas i grejerna. 

På 2023-12-04 at 22:08 pmt sa:

Nä... Det beror till 90% hur den stämmer med splinesen i topleveraxeln. Är den skev kan bössan mycket väl bli glapp utan att toplevern står rätt. För glappet uppstår när låsregeln bottnar i pipans läge utan att låsa mot den fasade ytan i pipblocket.

Det där med "slitmån" är bara korkade vapenhandlares skitsnack som de medvetet eller omedvetet torgför.

Bössan är sunkigt ihopsatt. Inget mer, inget mindre.

Min Miroku är fortfarande något trög, och topplevern står en aning över säkringen - det har den gjort sedan den var ny. Efter snart åtta år och 30 - 40 000 skott. Men den har alltid haft en mjuk tröghet. Min Kemen har nog gått över bra 100 000 smällar. Och den är kassaskåpstät - helt utan någon tröghet någonstans. Så har den varit sedan den var ny.....

Sätter sig bössan efter 500 skott på banan - ja, då är materialet i den bössan rätt mjukt om jag ska vara snäll.

Också fel.

Man ska eftersträva det - om inte annat så för att man ska få den automagiska säkringen att fungera som den ska. MEN - man ska eftersträva det redan vid köpet. Inte på skjutbanan, för då brukar man bara onödigt våld.

Öppna, ladda, lägg ihop (UTAN ATT HÅLLA PÅ TOPLEVERN  ELLER TRYCKA TILL DEN), osäkra skjut och njut. Repetera.

/T

Jag kan bara instämma. Men samtidigt är det kanske här man hamnar om man köper en ”mellanklassbössa” eller vad man ska kalla det. Jag är absolut inte rädd för kvaliteten, bössan känns väldigt gedigen. Jag kommer ha kvar den av ekonomiska skäl och det lär ju bli bättre med tiden men framför allt det där med toplevern stör mig….  Jag har mest sett det på brownings bössor men å andra sidan har jag inte tittat åt så många andra märken vad det gäller nya bössor. 

På 2023-12-05 at 23:04 aasenheim sa:

Jag kan bara instämma. Men samtidigt är det kanske här man hamnar om man köper en ”mellanklassbössa” eller vad man ska kalla det. Jag är absolut inte rädd för kvaliteten, bössan känns väldigt gedigen. Jag kommer ha kvar den av ekonomiska skäl och det lär ju bli bättre med tiden men framför allt det där med toplevern stör mig….  Jag har mest sett det på brownings bössor men å andra sidan har jag inte tittat åt så många andra märken vad det gäller nya bössor. 

Tyvärr är det där du hamnar på instegsvapnen av i dag.....

/T

På 2023-12-05 at 22:59 aasenheim sa:

Varför skulle det inte kunna bli lätt som en gammal bössa?, jag har känt på nya bössor som varit betydligt behagligare att bryta och med rak toplever som det ska vara. De har för vissa varit dyrare… det är det som haft tycker är kärnan i detta,, jag fattar att det inte är en topbössa. Men 20 000 är fortfarande mycket pengar och jag hade nog räknat att bössan skulle vara mer ”klar”. Det är inte nåt jätteproblem men trist när känslan saknas i grejerna. 

Min förra hagelbock, en Browning The Crown som väl kostar 3 gånger så mycket var också förhållandevis trögöppnad, oklart om den hade blivit bättre med inslitning men hursomhelst lite trist sett till prisbilden. Vill minnas att jag tänkte att det berodde på konstruktionen, van som jag var/är med sida/sida :)