Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag köpte mig en en begagnad äldre Sako (Finnfire tror jag) 22lr för ett tag sedan, visuellt i nära nyskick ska enligt uppgift vara väldigt lite skjuten vilket verkar stämma då den närapå saknar synliga tecken på användning.

Det som är irriterande med bössan är att om man inte är nära på våldsam i repeteringen så kan hylsan trilla tillbaka och lägga sig framför slutstycket i stället för att kastas ut.

Har provat med olika fabrikat på ammunition med samma resultat.

Ideer på vad som kan orsaka detta och förslag på åtgärder ?

Posted

Gammal vapenboks fett som gör allt segt och trött. Prova att rengöra slutstycket väl!

• Like 1
Posted
5 hours ago Galne sa:

Gammal vapenboks fett som gör allt segt och trött. Prova att rengöra slutstycket väl!

Göra rent och smörja var det första jag gjorde när jag tog över den.

Slutstycket går lätt att vrida upp, det är tillbakarörelsen som måste ske med kraft om hylsan ska kastas ut 

Inget är till synes trasigt, smutsigt eller slitet. 

Börjar fundera på om något behöver inpassas bätre ?

Posted

Går slutstycket i sig trögt eller är det bara att hylsan inte far ur? Fastnar hylsan klämd i utdragaren om du drar ut försiktigt?

Posted

Går slutstycket i sig trögt eller är det bara att hylsan inte far ur? Fastnar hylsan klämd i utdragaren om du drar ut försiktigt?

Posted
1 hour ago MagnusN sa:

Nej, slutstycket går inte trögt och hylsan följer alltid med fint ut ur kammaren, även om man repeterar försiktigt.

Hylsan vill inte flyga ut ur utkastarporten om man inte tar i hårt när man repeterar utan trillar tillbaka ner och lägger sig framför slutstycket.

Man måste dra bak med mycket kraft och hög fart om hylsan ska flyga ut helt enkelt.

Posted

Är det inte så att denna pang har fast utkastare? Ergo mjuk o fint ger inget utkast, rappt men lätt skickar hylsan i omloppsbana. 

för sin ålder är den ju otroligt fin. /C 

• Like 1
Posted
6 minutes ago Christian N sa:

Är det inte så att denna pang har fast utkastare? Ergo mjuk o fint ger inget utkast, rappt men lätt skickar hylsan i omloppsbana. 

för sin ålder är den ju otroligt fin. /C 

Jo, den har fast utkastare.

Fast jag tycker ändå att man får ta väl hårt för att få den att kasta ut.

Har iofs inget att jämföra med som har den konstruktionen annat än min M98 mekanism som har mycket längre slaglängd och hylsor.

Posted
12 minutes ago Christian N sa:

.......för sin ålder är den ju otroligt fin. /C 

Jo, den är ovanligt välbevarad. 

Posted

Är detta verkligen en Finnfire? Känner inte igen så mycket jämfört med den jag hade. Bl.a. ser slutstycksknoppen rätt märklig ut?

Jag hade gissat på en något äldre modell än Finnfire/P94S om jag enbart sett bilderna. Tror det är en P72.

Välbevarad onekligen och i behov av nån liter linolja ;) 

• Like 2
Posted

Kanhända att det är en föregångare till Finnfire, ska snoka lite i ämnet. 👍

Jag brukar kolla upp modell och årtal på alla mina bössor men på 22an har det liksom inte riktigt blivit av ännu.

Posted
9 hours ago Mr P sa:

Det står på lådan, P nånting.

Jamensepåfan, ihop med serienummeret står det ju.

Det är en Sako M78, inget annat.

Posted

Hur jag än tittar så kan jag inte se något som är trasigt, snett eller fel.

Dom är väl kanske bara såhär ? 

Finnspett, är väl bara att vänja sig.  :wallbash: 😆

Posted

Kan inte en smed lägga en liten liten loppa på utkastaren som man sen filar till så den bygger ngn/ngr mm? Så den smäller i hylsan tidigare?

Posted

Jag har inte följt tråden från början, men jag förmodar att isärtagning av delarna, noggrann rengöring av slutstycket och smörjning med tunn och fin olja, samt användande av kvalitetsammunition (inte billigaste XXL skit med en massa fett på) är utprövat redan? 

Posted
1 hour ago Dansken sa:

Jag har inte följt tråden från början, men jag förmodar att isärtagning av delarna, noggrann rengöring av slutstycket och smörjning med tunn och fin olja, samt användande av kvalitetsammunition (inte billigaste XXL skit med en massa fett på) är utprövat redan? 

Nja.

Slutstycket blev utvändigt rengjort med solvent tandpetare och tops även under utdragare och andra skrymslen som gick att komma åt. :blush:

Sedan smordes allt som rör sig och inte rör sig med symaskinsolja.

Kändes som lite överkurs att knacka ur sprintarna och riva i sär i beståndsdelar då bössan kändes väldigt fräsch när jag kom över den, men man får väl dra tummen ur och göra det.

När det gäller ammunitionen så är det XXL:s Premiummärke "Topshot" som används som bulk. 😁

Tycker dom skjuter rätt bra i bössan.

Men jag har även testat med Winchester och CCI med liknande resultat.

Posted

Hade inget för mig så det vart det till att marschera ner i hobbyrummet och riva isär slutstycke skrället.

Var ganska enkelt, en sprint som man fick slå ut.

Väldigt ren och fint innuti sånär som lite sot på utdragarnas klor.

Polerade några grader med fint bryne, rengjorde och smörjde med symaskinsolja.

Ska lägga lite mos2 fett på spänniurvan senare.

Nåja, nu är en möjlig felkälla i alla fall eliminerad.

IMG_20231226_154616_882.jpg

IMG_20231226_160043_262.jpg

IMG_20231226_162759_308.jpg

• Like 2
Posted

INGE JÄVLA FETT! Fett har man på vändskivor på trailerdragare!

Posted

Finns många ställen till där det SKA vara fett

Posted
14 minutes ago hs_merkel sa:

INGE JÄVLA FETT! Fett har man på vändskivor på trailerdragare!

Spännkurvan är ett undantag, där gör det gott med Mos2 fett (Molybdendisulfidfett)  som man normalt har på bilars kamaxlar för att dom inte ska skära när dom är nya.

Effektivt för att det ska gå lätt, inte skära eller slitas lika fort.

Posted

Det är ju en fast utdragare så fett eller ej så är det nog andra prylar som spökar.. Går det lätt att dra bak slutstycket med en skjuten patron? Lurar på om den kan vara trång i patronläget.. Kvaddarna var ju för trånga i första upplagan.. (sånt skönt kaos för Sako Sweden när deras bössa inte repeterade som den skulle på Elmia för massa år sedan :D )

Låter ändå inte som att det är ett trångt patronläge.. möjligt att själva utdragaren greppar för hårt om hylsan?

Posted

Fast utstötare är ju just det, fast. I sin funktion är den tämligen simpel och i min värld kan det egentligen bara vara två orsaker till ditt problem: Antingen är den för kort eller så går slutstycket inte hela vägen tillbaka.

Det första kan bero på slitage (osannolikt), skada eller att någon varit där med en fil eller dylikt.

Det andra kan bero på skit någonstans som tillsammans med fett har stelnat ihop och hindrar att slutstycket går tillbaka som det ska, men med tanke på att du fick ur det ut bössan så är ju även det väldigt osannolikt. Så gissningsvis är det alternativet överst som gäller...

Hursomhelst, dra tillbaka slutstycket utan hylsa och se hur mycket utstötaren tittar fram, sen kan du börja felsöka därifrån.