Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har insett att det är ju betydligt roligare att vistas i naturen med riktiga kläder som håller i ur och skur. Har läst en del på dumburken både här inne och på amerikanska forum och Kuiu verkar vara väldigt bra grejor till rätt ok pengar. 

Är främst på jakt efter en skaljacka för att hålla väta och vind borta. Har tittat på KUIU Kutana Storm Shell Jacket | Gunmetal är det någon som har erfarenhet av denna? 

Har även tittat på Axis Hybrid Hooded Jacket | Valo – KUIU men vad jag förstår är det inte fullt ut en skaljacka utan mer en softshell som håller viss vind och väta borta. 

Vilka byxor är det man ska kolla efter? Hatar dock bli för varm om benen. 

Hur är dessa kläder i storlekarna? 

@Herbert @Christian N Vet att ni iaf har erfarenhet av Kuiu

Posted

Christian skrev en tråd för något år sedan om att handla kuiu. Kolla i slutet på den så har jag lagt upp lite bilder. På kroppen och kläderna.

• Thanks 1
Posted

Otroligt bra kvalitet och design. Jagat nästan uteslutande i Kuiu plagg sista åren. Man behöver tänka lager på lager, det är ju ändå bergsjakt med vandring och sen sitta och glo i tub som är grundidén. 

Jag köpte överdelar i Verde vilket är riktigt bra camo när jag jagade mer i skogslandskapet, men gått mer mot Valo då det är allsidigare från höst vinter och "vårjakten" på dov. Ash är en riktigt lämplig solid färg för svensk natur. De grå är rätt mörka. Så jag hade nog valt Ash i jacka och gun metal eller loden i byxor om jag köpt nytt idag. 

Kutanajackan hade jag köpt om jag inte haft nedan nämnda Yukon. 

Storleksmässigt är KUIU hyfsat True to size. 

Inga problem handla på hemsidan och få hit, tull och moms är redan i priset om du valt Sverige på sidan. Tillkommer frakt på 250-350kr.

Jag har handlat en del på Ebay och fått det skickat hit via Jetcarrier. 

Jag har jacka Yukon och Guide, Yukon är ett "bomb proof" skal men går absolut att ha separat. Guide är en Softshell, hyfsat varm och står emot lätt regn och riktigt bra mot snö. Axis står emot regn riktigt bra tills det tar sig igenom sömmarna. 

Byxor har jag Pro Pant och Kutana stretch woven pant, Pro slitstark och fin långt in på vintern med underställ. Kutana vår sommar höst. 

Deras gaiters är grymma och kikarsele magisk. 

Flertal kamrater använder div. från KUIU, attack pant, guide pant, olika jackor och kikarselen samt gaiters båda typerna av gaiters. 

BTW Johan har min gamla Axis om du tar dig till honom och provar. Han har även kikarsele och gaiters, samt en regnjacka till salu. 

• Thanks 1
Posted

Jag har numera en blandning av kläder/märke men Kuiu finns nästan alltid/alltid med som bas, 

till skillnad från mycket annat amerikanskt så är de sanna/tom åt det mindre hållet. Jag är 177/92 idag och XL börjar bli lite trångt.

jag har slitit ur två par av deras ordinära byxor, de är inte super bra när de är vasst, typ björnbär men vad utöver skinnbyxor klarar det?

Fördelen med kuiu är att det både är ett system, går enkelt att klä sig i lager och då till rätt nivå samtidigt som många delar/främst skalprylarna kan gå solo. Ett råd, en tanke, grått/beige/brunt/grönt snarare än camo. 

Haugland har en återkommande kritik och det är jackorna är lite korta, ta den längsta modellen. /C 

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Super tack! 

Har också sett att jackorna är lite korta. Bra input @Christian N

Ja, ska hålla koll på lite erbjudande så ser vi vad det blir av det. 

Posted
På 2024-01-06 at 21:40 Christian N sa:

Haugland har en återkommande kritik och det är jackorna är lite korta, ta den längsta modellen. /C 

Inget för mig således, som var för lång i ryggen för att bli stridspilot back in the days.... 😁

• 4 months later...
Posted
51 minutes ago marcus.söderlund sa:

Tänkt på samma...

• Thanks 1
Posted

Årets kollektion till 20% av priset är inte rimligt

• Thanks 1
Posted

Det är bluff, Kuiu säljs endast direkt från Kuiu.

• Thanks 1
Posted

Som misstänkt då. Har nån utförsäljning på hemsidan. Får kolla där då👍