Popular Post Viktor_K Posted January 6, 2024 Popular Post Posted January 6, 2024 Här tänkte jag dokumentera så gott det går bygget av mitt laddrum/jaktrum/gömma mig från familjen rum. Grunden som det ser ut idag: 4 Quote
Viktor_K Posted January 6, 2024 Author Posted January 6, 2024 Väggen som håller 2 skåp idag är där laddbänken skall stå. Tanken är att bygga in skåpen innanför skjutdörrar, och det lutar åt att den blir en "sektion" garderob åt höger från skåpet för ev ett skåp till och förvaring av pryttlar. Måttet mellan skåp och vägg idag är cirkus 260 så plats finns. Under tiden som jag pillat med det nya boendet har jag laddat i ett gammalt trapphus, där tvingades jag att stå upp (i en trapp) men insåg att jag föredrar nog det när mycket skall matas genom pressen. Kom fram till att om pressen sitter 115cm från golvet (eller i det fallet ett trappsteg) slipper jag böja ryggen när pressen är i nedersta läget. Upp till mediacentral är idag 110cm så då får man höja upp den ytterliggare men är ju inga problem. Plats för skrivbord blir gavel mot fönstret, där man kan sitta och meckla med sånt som är trist (hylsooooor). Även dokumentera och ha resten av pappersarbetet för hus/gård/jobb bla bla. Sen kan ju någon av juniorerna sitta där och rita medans man får ha laddbänken i fred. Min tanke är att använda IKEA stommar och fronter, och bygga in dom imellan stöddigare virke, lite "shaker" stil, det blir det inte stommarna som bär, och intrycket blir mer plattsbyggt. Är lite trött på att ha hyllor under pressen då det blir en jävla letande när något skall fram, ett par stora lådor som kan skjutas ut verkar iaf smidigare för mig. Kompletterar man med överskåp/hyllor så skall det nog kunna bli funkis. Får ett uttag i skjutdörrsgarderoben som inte var tänkt där från början, men där kan ju UL-tvätten stå eller hylstummlare, batteriladdare, osv. Hur hade ni gjort? Tankar och ideer välkommnas. Bänkskivan blir nog 40 mm ask, möjligen Ek om jag kan hitta tillräckligt i ladan. Quote
Viktor_K Posted January 6, 2024 Author Posted January 6, 2024 ny plan, bygger in dom i pax. Fortsättning följer Quote
JPA Posted January 6, 2024 Posted January 6, 2024 Fint rum, vakglugg borde vara standard i alla hus😁Är det nybyggt hus eller renoverat? 1 Quote
karelsk blandning Posted January 7, 2024 Posted January 7, 2024 Jag har en höj och sänkbar styck bänk som jag fick tag i när det skulle kastas. Satte bara en brun plyfa på så det blev lite bredare in mot väggen. Ett sånt hade jag velat ha som laddbänk. Vill man sitta sänker man och vill man stå så höjer man bara. Ev skulle man kanske få sätta nånting under just pressen om man kalibrerar något som går tyngre. Quote
Viktor_K Posted January 7, 2024 Author Posted January 7, 2024 huset är nybyggt. Ja ett höj- och sänkbart kanske är modellen, men då blir det svårt med förvaring under? Skall se om jag kan få till en ritning så jag vet vad som skall handlas in. Var uppe och kikade i ladan och finns en del ek, så kanske man gör skivan själv... Quote
Viktor_K Posted March 27, 2024 Author Posted March 27, 2024 har börjar hyvla fura till konsoler och avdelare mellan skåp, på så vis blir bänkskivan stabil utan att det hänger på skåpen. 42mm blir det imellan stommarna, höjd lite osäker. Är 191 och behöver ha pressen på 115cm för att inte böja knän i ändläget, men siktar nog på 1m på resten av bordet. tänkte fräsa in t-skenor för att lätt kunna demontera laddprylar och använda bordet till annat. skall dokumentera med bilder när det närmar sig montering, lättare att se på bild än att förklara i text. Har lite annat som ligger "före" mitt lilla rum tydligen... Quote
Viktor_K Posted June 1, 2024 Author Posted June 1, 2024 nu har ikea stommarna anlänt, och konsoler och överliggare ligger i rummet. Hoppas på lite bilder under veckan, och var inte rädda för att kritisera, har inte gjort såvärst många laddbänkar! Quote
Viktor_K Posted June 9, 2024 Author Posted June 9, 2024 Som synes lite fick ups i dom ursprungliga planerna, konsolerna får göras lite längre, men kragar dom med golvlist. Istället för en 40mm skiva blir det 28, men stärker under med 12 plyfa så har jag råd att fräsa ner skenor för t-tracks. Färdig höjd blir teoretiskt 1054, men till min armbåge är det 115 så bör funka. Quote
Recommended Posts