Jump to content

Den nya AR tråden

Islänningen

Recommended Posts

Lika bra att stoppa pinnen riktigt djupt i myrstacken och röra om.

Hade inte för avsikt att skaffa en AR, men har tänkt om.  Speciellt då jag har upptäckt att det går att köpa dessa i vänster utförande.  Har redan en Ruger PCC, som jag plinkar med, och jag har även haft den till jakt.  Men saknar en för lite längre håll.

Så jag tänkte att ni som har en, och vi som villhöver en, ska kunna diskutera civiliserat fördelar, nackdelar och erfarenhet.

Har någon testat en AR på pappälgen?  Hinner man få iväg två bra skott, innan den börjar galoppera?

Vad gäller standard kalibrar, så ser jag både för och nackdelar med 223Rem vs .308

223Rem

+ Billigare skott, billigare att ladda själv.  Större utbud av kulor för handladdaren

- Svårare att hitta hylsor på skjutbanorna för omladdning.  Endast klass 2.

.308

+ Klass 1 patron, som ger dig möjlighet att jaga allt som är lagligt att jaga.  För det mesta lättare att få tag på patroner, oavsett om det är en jaktbutik, eller låna av en jaktkamrat, om man har glömt ammoboxen hemma.  Hylsor går att hitta hinkvis på övningsbanorna, om man vill ladda själv.

- Lång, tung patron.  Tyngre vapen.

Så, hoppas på livlig men saklig diskussion i tråden.

Jag har helt tänkt om så sent som idag och pratat med Netjakt om en MPR eller SFAR :) 

Angående ammo funderar jag på tillgång och eventuella brister framöver. Om alla köper upp 223-ammo så kanske det är bättre med en 308.

Men det lutar åt 223 måste jag säga.

• Like 1

7 minutes ago exabit sa:

Jag har helt tänkt om så sent som idag och pratat med Netjakt om en MPR eller SFAR :) 

Angående ammo funderar jag på tillgång och eventuella brister framöver. Om alla köper upp 223-ammo så kanske det är bättre med en 308.

Jag har med funderat på något liknande men kör nog klass 1 isf.

Hade vart en kul grej testa.

• Like 1

9 minutes ago exabit sa:

Har också funderat på MPR, först och främst då jag ska avyttra min kombi i klass 2, för att få plats.  Då borde det vara lättare att få in en AR i samma klass.  Har redan två andra bössor i klass 1.

Är dock inte helt säker på att det blir en Ruger.  Kan bli en Stag arms.   HK hade ju också varit bra, med tanke på tillgång till reservdelar från EU tillverkare vs USA tillverkare.

• Like 1

Just Ruger SFAR verkar vara en riktigt lätt och smidig AR10. Sett många klipp på Youtube där den hyllas faktiskt.

31 minutes ago exabit sa:

Just Ruger SFAR verkar vara en riktigt lätt och smidig AR10. Sett många klipp på Youtube där den hyllas faktiskt.

Ja, visst är den det.  Lutar faktiskt åt den.  Kom att tänka på en situation i höstas, där jag var och smög med kombin efter rådjur.  En galt dök upp i havren.  Hade (troligtvis) kunnat ta den om jag hade haft en SFAR

Om vi har tur och får en större garderob att röra oss med blir det för min del en AR-15 i 223/5,56. Mest för att jag vill ha en klass 2:a för jakt på räv där jag inte vill ha så tunga kulor som halvsjuan har. En AR-15 är även modulär och har man bara en vettig grund att bygga på kan man byta ut och förbättra efterhand.

”Ar10”:or av olika snitt är fan så oattraktiva som jaktvapen då alla jag hållt i via jobbet är som att hålla i ett järnspett inkl. de ofta på nätet hyllade HK varianterna. Ruger SFAR har en attraktiv vikt men då hamnar man också i att det är mycket som är modellunikt för just SFAR och för mig faller hela vinsten med AR platformen 🤷‍♂️

Precis som han pratar om i ena klippet ovan, så är ju AR10 plattformarna unika var för sig, medan AR15 är modulär.

Frågan är, hur mycket vill man bygga om/ändra?  I mitt fall, så kommer AR15 att fungera på rådjur och räv, men inte på gris i fälten.  Hälften av våran jaktmark består av vete, havre och rapsfält, och jag har redan haft en situation, där jag inte kunde ta gris i havren pga. fel bössa i handen.

En AR10 i .308 hade varit smutt att ha då.  Jagar redan rådjuren med en 8x57, som jag tycker vara "lite" overkill.  Min halvsjua är en långhållsbössa på drygt 7kg, så att ta den ut på rådjur är bara att fetglömma.

Så, om SFAR skjuter runt 1-1.5 MOA och är lätt och smidig, så duger den för mig.

Edit:  Den är också faktiskt ett halvkilo lättare än kombin.

Men om man inte vill bygga om skiten till oigenkännlighet kan nog SFAR vara ett alternativ ändå.

• Thanks 1

21 hours ago Islänningen sa:

Vad gäller standard kalibrar, så ser jag både för och nackdelar med 223Rem vs .308

223Rem

+ Billigare skott, billigare att ladda själv.  Större utbud av kulor för handladdaren

- Svårare att hitta hylsor på skjutbanorna för omladdning.  Endast klass 2.

.308

+ Klass 1 patron, som ger dig möjlighet att jaga allt som är lagligt att jaga.  För det mesta lättare att få tag på patroner, oavsett om det är en jaktbutik, eller låna av en jaktkamrat, om man har glömt ammoboxen hemma.  Hylsor går att hitta hinkvis på övningsbanorna, om man vill ladda själv.

- Lång, tung patron.  Tyngre vapen.

Står själv i valet och kvalet. Tycker ammokostnaden är hyggligt central för man lär inte åka till banan och skjuta tre skott i bänk och sen åka hem precis. Det talar ju verkligen för 223.

Men möjlighet till klass 1 är en enorm fördel onekligen och risken är att man blir väldigt förtjust i bössan och då kanske ångrar sig när man står där med sin 223. Går förstås att köpa fler bössor men något jag vill undvika.

Frågan är också hur mycket man handladdar till en sån här pjäs? Ren bulk-ammo lär man ju köpa färdig antar jag.

Velar vidare...

1 hour ago exabit sa:

Står själv i valet och kvalet. Tycker ammokostnaden är hyggligt central för man lär inte åka till banan och skjuta tre skott i bänk och sen åka hem precis. Det talar ju verkligen för 223.

Men möjlighet till klass 1 är en enorm fördel onekligen och risken är att man blir väldigt förtjust i bössan och då kanske ångrar sig när man står där med sin 223. Går förstås att köpa fler bössor men något jag vill undvika.

Frågan är också hur mycket man handladdar till en sån här pjäs? Ren bulk-ammo lär man ju köpa färdig antar jag.

Velar vidare...

Jakt-ammo skulle jag troligtvis handladda själv.  Sen när det gäller träning, så är det fråga var man kan få tag på billig bulk-ammo.  AstroSweden har (Dock endast som beställningsvara) GECO för både 223 och 308.  Men ändå för priset av 7 vs 11 spänn patronen.  Man åker inte direkt till skjutbanan och tömmer två/tre 20-skotts magasin direkt med de priserna.

• Like 1

18 minutes ago Islänningen sa:

Jakt-ammo skulle jag troligtvis handladda själv.  Sen när det gäller träning, så är det fråga var man kan få tag på billig bulk-ammo.  AstroSweden har (Dock endast som beställningsvara) GECO för både 223 och 308.  Men ändå för priset av 7 vs 11 spänn patronen.  Man åker inte direkt till skjutbanan och tömmer två/tre 20-skotts magasin direkt med de priserna.

Nä precis, tömma tre magg blir ju 420 spänn med 223 och 660 bagis med 308 :ph34r: Men garanterat kul :D 

10 minutes ago exabit sa:

Nä precis, tömma tre magg blir ju 420 spänn med 223 och 660 bagis med 308 :ph34r: Men garanterat kul :D 

Haha..  Ja, kul skulle det definitivt vara.  Laddar man då själv, så komme rman snabbt att spara in kostnaden för en progressiv press.  Går att köpa helmantel-kulor hos gråa vargen för typ två spänn styck.

Vänta ett tag!

Det kommer komma ut många begagnade inom året när de som köpt inser hur jäkla dyrt det är att leka på banan med dem och tröttnat

• Like 1

30 minutes ago dptrapper sa:

Vänta ett tag!

Det kommer komma ut många begagnade inom året när de som köpt inser hur jäkla dyrt det är att leka på banan med dem och tröttnat

Polisen jobbar på ett nytt "handläggarstöd" som ska implementeras inom rimlig framtid. Risken finns att det "stödet" gör det svårare att få licens på en AR. Dvs, gör som Torsbo brukar uppmana folk i Jaguarmagasinet: "KÖP NUUUUU!!!" :D 

• Like 1

1 hour ago exabit sa:

Polisen jobbar på ett nytt "handläggarstöd" som ska implementeras inom rimlig framtid. Risken finns att det "stödet" gör det svårare att få licens på en AR. Dvs, gör som Torsbo brukar uppmana folk i Jaguarmagasinet: "KÖP NUUUUU!!!" :D 

Men om vi ska tro på vissa teorier som vädras på grannkanalen, kanske polisen slopar alla krav och restriktioner, så vi får oändligt stor vapengarderob. :ph34r::whistling:

• Like 1

Skickade in ansökan om inköpstillstånd på en Ruger SFAR nu :)

De har ändrat förfarande på hemsidan för motivering. Tidigare kunde man skriva i fritext men nu är varje fråga preciserad och vad värre är att man bara får skriva 100 tecken per rad :ph34r: Men det ska väl gå ändå.

motivering.JPG.3292bbf18c96044c4f5b9151672f3fa8.JPG

• Like 2

13 minutes ago exabit sa:

De har ändrat förfarande på hemsidan för motivering. Tidigare kunde man skriva i fritext men nu är varje fråga preciserad och vad värre är att man bara får skriva 100 tecken per rad :ph34r: Men det ska väl gå ändå.

Ska bli spännande att följa detta.  Ska avyttra kombin de närmaste dagarna, och sedan söka.

29 minutes ago exabit sa:

Jösses...om vapenägarna varit fantasifulla tidigare i sina motiveringar så kommer detta ta det till nivån fiction;)

• Haha 1

45 minutes ago Mad Mike sa:

Jösses...om vapenägarna varit fantasifulla tidigare i sina motiveringar så kommer detta ta det till nivån fiction;)

Eller så har man nishat sina vapen till speciell typ av jakt.  Exempel min halvsjua används enbart för räv på åtel, då åteln ligger på 180 meters avstånd.  Bössan väger över 7 kg, så det är inget man springer runt med i skogen.

Åttan har nattsikte för nattlig vakjakt på gris.  Kan ju inte hålla på och byta optik och skjuta in stup i kvarten.

Detta är ju bara ytterligare ett försök att begränsa vapeninnehav för vanliga dödliga. Dom oerhört jakt och vapenkunniga på tillståndsenheten kommer kanske att väga varje ord på guldvåg och det som står i vapenlagen om en enklare motivering kanske bortfaller i PM nya tjänsteföreskrift. Hörde ett rykte om att Fapen ska tas bort som underlag för licensgivning.

49 minutes ago Islänningen sa:

Eller så har man nishat sina vapen till speciell typ av jakt.  Exempel min halvsjua används enbart för räv på åtel, då åteln ligger på 180 meters avstånd.  Bössan väger över 7 kg, så det är inget man springer runt med i skogen.

Åttan har nattsikte för nattlig vakjakt på gris.  Kan ju inte hålla på och byta optik och skjuta in stup i kvarten.

Förstå mig rätt, jag har inget problem med den enskildes behov eller motivering men liksom Luger6 är jag rätt säker på att polismyndigheten utvecklar möjligheterna för utvärdering och beslut.

Vad man måste ta höjd för nu är inte bara att få önskad licens men även att inte få tidigare innehav ifrågasatt. 

Vi tar en hypotetisk tanke, en sökande innehar redan en 222 och ska söka på en 223, halvjobbigt att motivera det utan att gå in på mer eller mindre detaljspecifika områden, vilka i sin tur kan bli ifrågasatta med begäran om kompletterande information som då snabbt bör bifogas.

Jag har hört flertalet genom åren resonera om sin motivering utan att den varit i sanning förankrad.

1 hour ago Mad Mike sa:

Förstå mig rätt, jag har inget problem med den enskildes behov eller motivering men liksom Luger6 är jag rätt säker på att polismyndigheten utvecklar möjligheterna för utvärdering och beslut.

Vad man måste ta höjd för nu är inte bara att få önskad licens men även att inte få tidigare innehav ifrågasatt. 

Vi tar en hypotetisk tanke, en sökande innehar redan en 222 och ska söka på en 223, halvjobbigt att motivera det utan att gå in på mer eller mindre detaljspecifika områden, vilka i sin tur kan bli ifrågasatta med begäran om kompletterande information som då snabbt bör bifogas.

Jag har hört flertalet genom åren resonera om sin motivering utan att den varit i sanning förankrad.

Det har tidigare varit krav på att redovisa hela garderoben som helhet när man söker femte eller sjätte vapen. Jag har gjort detta mååååånga gånger och skrivit om det här vid flera tillfällen också.

1 hour ago Luger6 sa:

Detta är ju bara ytterligare ett försök att begränsa vapeninnehav för vanliga dödliga. Dom oerhört jakt och vapenkunniga på tillståndsenheten kommer kanske att väga varje ord på guldvåg och det som står i vapenlagen om en enklare motivering kanske bortfaller i PM nya tjänsteföreskrift. Hörde ett rykte om att Fapen ska tas bort som underlag för licensgivning.

Min kontakt på NVV skrev detta till mig idag:

IMG_3513.thumb.jpeg.5a9ad9311299553ae12d609d8df5db0a.jpeg

Ska man förstår det som PM obstruerar genom att hävda att avsaknad av sikte är skäl för avslag vid licensansökan?  Ett vapen måste ha ett sikte monterat för att få säljas? Förväntar man sig att folk ska betala för något dom inte kommer att använda eller vill ha på sina bössor? Det skulle ju innebära att man inte får köpa någon bössa utan sikte? Får man sälja bössor på Blocket utan kikarsikte eller öppna riktmedel? Undra om denna nya hittepåregel kan hålla vid en överklagan? Måste dock ge Aina +1 för nytt idiotiskt påfund om detta är sant.