Islänningen Posted April 19, 2024 Author Posted April 19, 2024 35 minutes ago exabit sa: Pratade med en jakt-noob på jobbet igår. En herre i övre medelåldern som tog jägarexamen för ett par år sen och kommit igång lite grann. Lite lagom besserwisser stundtals vilket anstår en man i hans ålder Hamnar då i läget "ska jag prata om allt jag skjutit och alla bössor jag haft och alla mina meriter mm mm? Hmm, nä orkar inte.". Så jag låtsas som att jag inte kan nånting om nånting vad gäller jakt och skytte. Det är jäkligt befriande faktiskt att stänga av egots behov av att hävda sig. Istället kan jag skita i att "hävda mig" och bara lyssna istället och underhållas Men igår kom nådastöten för egot: "Jag fick hem min AR-15 häromdagen. Fan vilken kul bössa!". Detta från någon som är aktiv på Högsbo skjutbana där manskapet är ökänt för att vara totalt anala och bara godkänna skytte med fripistol typ. Jag är helt tagen av situationen och bara skrattar åt eländet. Den "normala" exabit hade avverkat ett flertal AR vid det här laget Jag är totalt akterseglad när det gäller AR-bössornas inträde hos jägarkåren. Finns alltid tid att komma ikapp. Quote
MagnusN Posted April 19, 2024 Posted April 19, 2024 15 hours ago Islänningen sa: Idag var det dags att dra till inskjutningsbanan med S(f)ara. Krävdes några skott innan hon släppte till, men hon levererade på slutet 😁 De två sista skotten var med 165gr TTSX, och om jag tolkar siffrorna rätt, så skiljde det 11,3mm i sidled och endast 4,3mm i höjdled. @exabit du får väl lägga en ny beställning Borde väl gå att ”tuna” AR precis som med vanliga bössor? Typ slipa in bitar så att de de sitter stadigare, rakare, planare som påverkar precisionen positiv Quote
Islänningen Posted April 19, 2024 Author Posted April 19, 2024 4 minutes ago MagnusN sa: Borde väl gå att ”tuna” AR precis som med vanliga bössor? Typ slipa in bitar så att de de sitter stadigare, rakare, planare som påverkar precisionen positiv Jag har ju filat i handguarden för att undvika kontakt med gasblocket. Tycker annars att precisionen är bra. Gluggen var ny på bössan, och endast borsightad mot en tegelpanna på grannens hus. Därför de första två skotten utanför tavlan. Partizan kulorna brukar sprida 25-30mm, och resultatet på tavlan reflekterar detta. Med TTSX nästan hål i hål, så är jag nöjd. Quote
Islänningen Posted July 24, 2024 Author Posted July 24, 2024 Den sköt bra med TTSX, och den skjuter bra med 110gr Sierra Varminter också. (Det är tre träffar i tavlan) 1 Quote
Buck Posted November 21, 2024 Posted November 21, 2024 Vilken AR15 ska jag försöka köpa om jag vill ha fokus på kvalitet och precision? Quote
TekDr Posted November 21, 2024 Posted November 21, 2024 15 minutes ago Buck sa: Vilken AR15 ska jag försöka köpa om jag vill ha fokus på kvalitet och precision? Är la typ ju dyrare desto bättre 🤷♂️ sen skjuter väl inte alla fantastiskt ändå. Daniel defence, LMT, LWRC m.fl. Lyxmärken. Vill man ha en bössa som är mindre benägen att vandra i träffläge vid tryck på handguarden är det varianter som benämns som enhanced, vilket bara betyder att handguarden sitter monterad mot en förlängning av lådan och inte klämd runt pipmuttern. 1 Quote
Islänningen Posted November 28, 2024 Author Posted November 28, 2024 Samtidigt som Stalon släpper sin nya dämpare för AR, så har jag tillverkat min egen. (Deras är ju bara för .223 och 6.5) Tog min Stalon W, som jag har annars på min Tikka T3Lite i 8X57. Gjorde först en mall med hålbilden som jag limmade på fronten med dubbelhäftande tejp. Sen var det bara att borra. Lyckades självklart knäcka ett 1mm borr i ett av hålen, därför ser det lite snett ut. En 5/8-24 till M15x1 gängadapter från Gesab och dämparen sitter fint på bössan. Synd bara att man inte kommer att kunna provskjuta förrän mitten av December. Drar till Tyskland på söndag för två veckors jobb, och hinner inte innan dess. 1 Quote
exabit Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Undrar hur det hade sett ut utan mall 1 Quote
Islänningen Posted November 28, 2024 Author Posted November 28, 2024 4 minutes ago exabit sa: Undrar hur det hade sett ut utan mall Säkert bättre NOT! 🤣 Quote
exabit Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Blir intressant att se hur denna hemmagjorda flowthrough-dämpare fungerar Quote
Islänningen Posted November 28, 2024 Author Posted November 28, 2024 3 minutes ago exabit sa: Blir intressant att se hur denna hemmagjorda flowthrough-dämpare fungerar Fick idén från en på FB, som hade moddat en X108. Han har jagat mycket gris med den, och den fungerar bra. Han kan inte köra på gasläge 1 som man annars får använda med vanliga dämpare, utan kör på läge 2. Tyckte dock att 4 st. 5mm hål såg lite grovt ut, så körde 12 st. 2.5mm istället. Kommer eventuellt att gå till 3mm. Då får jag samma öppningsarea som med 4 st. 5mm. 1 Quote
exabit Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Han var lika duktig med borrmaskinen (med andra ord är det inte så enkelt) Quote
dptrapper Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Jag är coolare än ni 🤪 Skulle vara intressant att veta juridiken ang detta men jag ska inte prova bli ett prejudikat 1 Quote
Popular Post Droggot Posted November 29, 2024 Popular Post Posted November 29, 2024 11 hours ago exabit sa: Fin AR Och det är upp till dom att bestämma vilka vapen folk skall jaga med? Vad är det för jävla idioter. Hade jag varit medlem i Jägarförbundet hade jag gått ur direkt. Det är som om motormännens riksförbund skulle vilja förbjuda SUV ar för dom ser läskiga ut. Jag kommer själv inte skaffa en AR då dom jag testat inte faller mig i smaken, men dom som vill jaga med en sån skall självklart få göra det. 4 Quote
Popular Post MKJ Posted November 29, 2024 Popular Post Posted November 29, 2024 Känns som med såna vänner behöver vi inga fiender. Tror dock detta är en fluga för "hemvärnet" Ägarna är alla mönstermedborgare (dvs vi jägare) och det är inte helt galet med rural firepower i behov av en hemmamilis. Själv köpte jag en fullkittad Browning Bar match med dämpare chassi och multipla 20-magasin till vrakpris i AR ruset. Samesame men en accepterad och extremt beprövad plattform för framtiden, även av SJF. Har min pulsar på och använder den enbart när ingen annan provoceras, dvs på natten. Skjuter 5 skottare under 50mm med allt jag matat den med, dock tung som ett as med termiskt sikte, tur man är ung.😄 5 Quote
exabit Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 19 minutes ago MKJ sa: Själv köpte jag en fullkittad Browning Bar match med dämpare chassi och multipla 20-magasin till vrakpris i AR ruset. Samesame men en accepterad och extremt beprövad plattform för framtiden, även av SJF. "Same same" Ja, precis som en Fiat 127 Special är samma sak som en Koenigsegg In your dreams 2 Quote
MKJ Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 Haha, Fiat vete fan, en folka kan jag köpa. 1 Quote
Droggot Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 Det går att göra riktigt bra fynd på Brownings halv automater nu när alla skall ha en AR. Knappt använda bössor slumpas bort. Det ända jag inte gillar med Brownings halv automater är att det är så jäkla svårt att få ut slutstycket. Så jäkla bökigt att inte kunna lämna bössan i bilen om man behöver springa in och handla något snabbt. Quote
hs_merkel Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 3 hours ago Droggot sa: Det går att göra riktigt bra fynd på Brownings halv automater nu när alla skall ha en AR. Knappt använda bössor slumpas bort. Det ända jag inte gillar med Brownings halv automater är att det är så jäkla svårt att få ut slutstycket. Så jäkla bökigt att inte kunna lämna bössan i bilen om man behöver springa in och handla något snabbt. Kompisen skulle vara ordentlig, och plocka ur det när vi var i Skåne, kan säga att de inte var jordnötter till ölen, blev att bygga lego på köksbordet! Vapenlås misstänker jag inte håller för lagen.... Om man tar ett klass 3 lås, och låser fast genom varbygeln? Men de är säker inte ok de heller Quote
detstorabla Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 5 hours ago Droggot sa: Det går att göra riktigt bra fynd på Brownings halv automater nu när alla skall ha en AR. Knappt använda bössor slumpas bort. Det ända jag inte gillar med Brownings halv automater är att det är så jäkla svårt att få ut slutstycket. Så jäkla bökigt att inte kunna lämna bössan i bilen om man behöver springa in och handla något snabbt. Man skaffar ett klass 3(4?) Lås med lite längre bygel så kan man det genom lådan. Så gör jag med min gamla Browning bar Quote
Dansken Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 Canada förbjuder en lång rad "assault rifles" effektivt från och med i går. https://www.canada.ca/en/public-safety-canada/news/2024/12/government-of-canada-extends-list-of-prohibited-assault-style-firearms-and-moves-forward-on-regulatory-changes-to-strengthen-gun-control.html Hela listan finns om man scrollar ned på sidan. Dom ska tydligen skickas till Ukraina. Quote
Islänningen Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 Varken SFAR eller MPR finns med på listan, men däremot Ruger PCC. Jag uppfattar detta som att Kanadicksarna tycker inte att 9X19 är så lämplig för jakt, men en hederlig .223 eller .308 i semi-utförande är ok. Många av de listade vapnen verkar även vara helauto. Quote
exabit Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 3 hours ago Islänningen sa: Varken SFAR eller MPR finns med på listan, men däremot Ruger PCC. Jag uppfattar detta som att Kanadicksarna tycker inte att 9X19 är så lämplig för jakt, men en hederlig .223 eller .308 i semi-utförande är ok. Många av de listade vapnen verkar även vara helauto. De har ju rätt i att 9mm suger för jakt? Finns det en enda PCC i landet som det faktiskt jagas med, kan man undra. 223 och 308 spelar ju i en helt annat liga onekligen. Quote
Islänningen Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 15 minutes ago exabit sa: De har ju rätt i att 9mm suger för jakt? Finns det en enda PCC i landet som det faktiskt jagas med, kan man undra. 223 och 308 spelar ju i en helt annat liga onekligen. Finns ju några som påstår sig ha skjutit både nötskrikor och harar med PCC. 1 Quote
Recommended Posts