Luger6 Posted January 12 Share Posted January 12 Letade 458 WM hylsor för att omforma till 416 Taylor så man kan ha lite övningsammo liggande. Brukar köpa i Tyskland men med deras nya regelverk om export till tredje land av amerikanska fabrikat visade sig detta vara omöjligt. Letade i polen och tjeckien men hittade inget. Likadant i Sverige och även om det hade funnits hemma var prisskillnaden mellan 458 och färdiga 416 hylsor försumbar. I Sverige hittade jag nya Norma för 70 kr /styck. Ohemult dyrt, helt orimligt. Hittade samma hylsa i orginalförpackning i Tyskland för 47 kr/styck. För det första kan man ju ifrågasätta hur en liten mässingshylsa som körs fram i tiotusental kan kosta 70kr. Och sedan kan man ju undra att man kan köpa samma hylsa utomlands för 23kr mindre per styck än i landet där dom tillverkas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 12 Share Posted January 12 1 hour ago Luger6 sa: Letade 458 WM hylsor för att omforma till 416 Taylor så man kan ha lite övningsammo liggande. Brukar köpa i Tyskland men med deras nya regelverk om export till tredje land av amerikanska fabrikat visade sig detta vara omöjligt. Letade i polen och tjeckien men hittade inget. Likadant i Sverige och även om det hade funnits hemma var prisskillnaden mellan 458 och färdiga 416 hylsor försumbar. I Sverige hittade jag nya Norma för 70 kr /styck. Ohemult dyrt, helt orimligt. Hittade samma hylsa i orginalförpackning i Tyskland för 47 kr/styck. För det första kan man ju ifrågasätta hur en liten mässingshylsa som körs fram i tiotusental kan kosta 70kr. Och sedan kan man ju undra att man kan köpa samma hylsa utomlands för 23kr mindre per styck än i landet där dom tillverkas. Stavas nog rabatter och volymer? Jag höll på att ge mig in i handlarsvängen ett tag, men gav upp. När man ser vilka rabatter de stora handlarna har, både hos återförsäljare och inte minst Postnord så insåg åtminstone jag att som liten handlare är man rätt chanslös. Survival of the fittest (biggest). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
357 mangnum Posted January 14 Share Posted January 14 sorgligt nog så finns det snart inga småhandlare kvar . När jag började för jaga och skjuta för 40 år sen fann det många garage handlare. Betydligt roligare än nuvarande kedjor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted February 20 Author Share Posted February 20 Såg idag att Norma, dom rackans skojarna, säljer sina 416 Taylor hylsor för 27kr -- i USA. Deras färdiga ammo kostar kring 53kr/st medans priset i Sverige ligger på över 150kr/st sist jag tittade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 20 Share Posted February 20 18 minutes ago Luger6 sa: Såg idag att Norma, dom rackans skojarna, säljer sina 416 Taylor hylsor för 27kr -- i USA. Deras färdiga ammo kostar kring 53kr/st medans priset i Sverige ligger på över 150kr/st sist jag tittade. Hade varit kul med en pmt-rant nu typ "Sverige är nu en gång ett j---a u-land när det gäller vapen" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted February 20 Share Posted February 20 Ställer mig tveksam till att volymer och rabatter ger lågt pris, om det vore så borde amerikansk ammunition vara brutalt mycket dyrare än norma i Sverige men tvärtom är den bland de billigaste. För egen del har jag bojkottat allt vad norma heter sen många år, köper inte deras prissättning. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KJE81 Posted February 20 Share Posted February 20 46 kr styck i Tyskland, ovanligt dyra där med, gissar att kalibern har så låg efterfrågan i Europa. https://www.wiederladen-alzey.de/de/416-taylor-norma-huelsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted February 20 Share Posted February 20 Både .338WinMag och .358NormaMag blir skitfina .416 hylsor I ett tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted February 20 Author Share Posted February 20 Tack för tipset, har handlat av dom förut men denna gången blev det hylsor på E-gun för samma pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted February 20 Author Share Posted February 20 Jo jag vet Dansken, jag skjuter med omformade 458WM hylsor hemma men jag vill inte bli inlåst i något afrikanskt eller för den delen något annat fängelse utomlands när dom upptäcker att stämpeln på ammon jag har med mig inte stämmer med kalibern jag har angivit på resehandlingarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KJE81 Posted February 20 Share Posted February 20 21 minutes ago Luger6 sa: Tack för tipset, har handlat av dom förut men denna gången blev det hylsor på E-gun för samma pris. Har du kollat med Rhino Bullets? När jag hade min dubbelstudsare i .375 Flanged så kunde han sälja hylsor för typ halva priset mot Norma (hittade till slut begagnade oanvända Norma för ännu lägre pris så det blev ingen affär ). Han verkar ju sälja .416 Taylor ammunition så han kanske har hylsor också. https://rhinobullets.com/contact.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-98 Posted July 29 Share Posted July 29 problemet i Sverige är konkurrens - snarare avsaknaden av den. Norma vet att de äger marknaden i Sverige och kan sätta vilka knasiga priser de önskar. Om Svensson är tröga att bank så ät det omöjligt att byta ammunition, krut, hylsfabrikat. Sedan är det många av importörerna av andra märken som inte gör sitt jobb riktigt, ingen riktig ambition och man är kanske för mycket bror på vissa segment.. Svenskar tror att vi kan amerikanerna och att vi är lika, men, de har en annan syn på affärer där är "business is war". Sverige är ett mögland när det kommer till konkurrens. ynk, ynk, ynk. fy, fy fy. .😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts