Östlaika21 Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 Hej! Ska ut på min första vakjakt på dovhjort imorgon på morgonen. vädret säger -13 och strålande sol och lite vind. Behöver tips för en lyckad jakt. När ska man sätta sig? Hur länge? kommer sitta på ett stort fält och sitta i ett torn där dovhjortarna har en övergång. tips erfordras. Quote
kkjon Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 Förutsatt att dovisarna går ut på fältet för att beta ( beror på snönängd och mat på andra ställen) är det bara att pallra sig upp tidigt. Du bör sitta i tornet innan första skjutljuset. Många gånger är dom på fälten över natten och beroende på jakttryck försvinner dom in i skogen för skydd. Sen kan dom återkomma när det är helt ljust. Skitjakt 1 Quote
Östlaika21 Posted January 15, 2024 Author Posted January 15, 2024 Okej! Ja just på denna fastighet så är det så gott som inget jakttryck överhuvudtaget. 1 Quote
sexfemåtta Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 Bra (t)råd, ska själv göra ett likadant försök snart nog... sitta tidigt alltså. 1 Quote
Östlaika21 Posted January 15, 2024 Author Posted January 15, 2024 Ja känns roligare och ha ljuset med sig Quote
kkjon Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 Kan väl även nämna att dovisar är några vaksamma rackare. Går inte att jämföra med rådjur som man kan lura rätt enkelt. 1 Quote
Hipshot Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 De gillar även sol så sluttningar med öppen yta i anslutning till käk torde vara hett.. 2 Quote
BigJim Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 1 hour ago kkjon sa: Kan väl även nämna att dovisar är några vaksamma rackare. Går inte att jämföra med rådjur som man kan lura rätt enkelt. En balaklava för dagen lämplig färg kanske är bra. Iof facet är ju lika blekt som snön på marken..😁 1 Quote
Popular Post Dansken Posted January 17, 2024 Popular Post Posted January 17, 2024 En grej ni har glömt att ta fram: på eftermiddags sittningar där det är fint skjutljus mot snön kommer hjortarna fram precis 1 timme och 2 minuter efter solnedgång. Och grannarna har öron som rådjur: dom hör bara man osäkrar- så det är bara att gå hem.... 2 veckor efter man inte får skjuta dov kommer dom fram mitt på blanka eftermiddagen.... Inte bara kan dom klockan.... dom har almanacka också- dom små liven 😉 9 6 Quote
sexfemåtta Posted January 24, 2024 Posted January 24, 2024 On 1/17/2024 at 2:12 PM, Dansken said: En grej ni har glömt att ta fram: på eftermiddags sittningar där det är fint skjutljus mot snön kommer hjortarna fram precis 1 timme och 2 minuter efter solnedgång. Och grannarna har öron som rådjur: dom hör bara man osäkrar- så det är bara att gå hem.... 2 veckor efter man inte får skjuta dov kommer dom fram mitt på blanka eftermiddagen.... Inte bara kan dom klockan.... dom har almanacka också- dom små liven 😉 Det vet jag redan.. när de var lovliga var de ingenstans i början på säsongen. Sen under uppehållet där vid okt/nov, då stod jag och styckade ett rådjur i slakteriet, och utanför på åkern promenerade hela gruppen dovisar förbi på relativt behagligt avstånd. Quote
Recommended Posts