josc72 Posted January 26 Share Posted January 26 Funkar det och är det godkännt att skjuta upp för jägarexamen i skjutbio? Borde gå att simulera både jaktskytte och precisionsskytte i bio. Då kan man skjuta upp även på vintern när alla utebanor är stängda. Banorna är i alla fal stängda under all snö i hela Norrland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted January 26 Share Posted January 26 Vill minnas att de ändrade reglerna nyligen så att det är tillåtet med jägarexamensskytte inomhus. https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/2023/mars/forandringar-i-foreskrifterna-om-jagarexamen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted January 26 Share Posted January 26 För min del som brukar skjuta med 10-12 ggr förstoring på älgbanan funkar det inte med det korta avståndet till duken inomhus. Använder även gärna hög förstoringsgrad i skogen. Vis av tidigare erfarenhet (älgtjur på 13m med 6ggr och kronhind på 6m med 2,5ggr förstoring) sitter det numera en rödpunkt som sekundär på två av mina bössor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dru Posted January 26 Share Posted January 26 Vet att det i vart fall tidigare har genomförts på bio. Varför inte egentligen, det är ju lika statiskt på skjutbion som på älgbanan ute och om både skyddsvakter och poliser kan göra sina skjutprov på bio så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted January 26 Share Posted January 26 Efter att ha insett mer och mer hur liten del själva jägarexamen/skjutproven i examen är av det totala i att bli/vara jägare så ser jag nog inga större problem med att köra det inomhus när utomhusbanorna är stängda. Jag hade dock föredragit att köra ute, alla gånger. Men går det inte pga säsong så är det lite dumt att det ska bli ett hinder tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts