Jump to content

Ska beställa lite kulor från Tyskland. Någon sugen på att vara med?

Islänningen

Recommended Posts

F**k!  Tydligen, aå har de också exportförbud.  De hade bara gömt informationen djupt inne på sidan.

Eftersom jänkarna uppenbarligen inte vill att vi ska jaga med deras kulor håller jag mig till Wim Degol och North Fork.

Nu håller vi tummarna. Hittade en webbshop (googla Reimer Johannsen GmbH) och beställde ett gäng LRX och TTSX.  Ingen information om exportförbud och beställningen gick smärtfritt.

• 2 weeks later...
På 2024-02-17 at 10:20 karelsk blandning sa:

Hur vart priserna hem?

Helt ok.  Tror frakten gick på 23€  Tyvärr, så är de anpassade för export, så de tog bort tyska momsen på 19% och la på svensk moms på 25%

Det börjar dra ihop sig till en tjänsteresa till Tyskland.  Ska till ett ställe som ligger ca 22 mil sydost om Kiel.

So det blir att ta bilen ner.  Självklart kommer jag att stanna hos Reimer Johannsen i Neumünster på vägen tillbaka och bunkra lite kulor med tysk moms 😁

Så det är bara att skriva en önskelista om ni vill ha något.

• Like 1

13 hours ago, Islänningen said:

Det börjar dra ihop sig till en tjänsteresa till Tyskland.  Ska till ett ställe som ligger ca 22 mil sydost om Kiel.

So det blir att ta bilen ner.  Självklart kommer jag att stanna hos Reimer Johannsen i Neumünster på vägen tillbaka och bunkra lite kulor med tysk moms 😁

Så det är bara att skriva en önskelista om ni vill ha något.

Om du har möjlighet så en ask Hornady CX 7mm .284 139gr. Hornady artikelnummer #282704
Vi kan ju ta detaljerna på PM.

34 minutes ago redtop sa:

Om du har möjlighet så en ask Hornady CX 7mm .284 139gr. Hornady artikelnummer #282704
Vi kan ju ta detaljerna på PM.

Skriver upp på listan.

• Thanks 1

Har lite dålig koll på utbudet, var in på hemsidan men kan inte tyska. När man sedan valde svenska så vart översättningen lite eljest.

Jag söker någon bulk kula kal .30 för bulk/träning.. 

18 minutes ago Hipshot sa:

Har lite dålig koll på utbudet, var in på hemsidan men kan inte tyska. När man sedan valde svenska så vart översättningen lite eljest.

Jag söker någon bulk kula kal .30 för bulk/träning.. 

Jag köpte Partizan 168gr HPBT för träning.  Hamnar på ungefär 5 spänn styck.  Har ingen aning om hur de kommer att gå i min bössa.  Får min SFAR nu i veckan, och förhoppningsvis kan jag provskjuta dessa i helgen.

Har tre oöppnade påsar kvar, så om du är sugen på att testa dessa, så kan jag skicka en.

Skicka PM i såfall.

• Like 1

Jag har 1000 st Hornady .308 168g HPBT match kulor på väg från germania för 4:50 kr/st 

Är det krångel över gränserna med dessa varor även om det är inom eu?

En av mina hundar ska på en vm tävling i Kroatien i april, jag har som plan att kika på nytt sikte i Tyskland på väg hem. Är det ok att ta hem så kan jag handla åt er om det hämtas i Gbg.

19 minutes ago Buck sa:

Är det krångel över gränserna med dessa varor även om det är inom eu?

En av mina hundar ska på en vm tävling i Kroatien i april, jag har som plan att kika på nytt sikte i Tyskland på väg hem. Är det ok att ta hem så kan jag handla åt er om det hämtas i Gbg.

Ska inte vara något krångel om man tar det över själv.  Åker själv påskveckan.

• 2 weeks later...

Än så länge, så är det bara @Hipshot som har lagt in beställning på kulor.

En kollega har lagt beställning på lite 303Brit. grejer, inklusive verktyg.

Finns ju även en del hylsor på lager, som kan vara svåra att få tag på i Sverige.

Här kommer ett axplock:

Nosler .17 Remington, 160€/100st

Lapua .260 Rem, 167€/100st

Lapua 6mm Norma BR, 145€/100st

Lapua 6.5mm Grendel, 178€/100st

Prvi .22 Hornet, 21€/50st

Prvi 303 British, 42€/50st

Bertram 8x58 Danish Krag, 109€/20st

Bertram .500 JEFFERY, 196€/20st

Hornady .204 Ruger, 46€/50st

Hornady .218 Bee, 70€/50st

Hornady .300 Blackout, 46€/50st

Hornady .376 Steyr, 111€/50st

Hornady .416 Rigby, 83€/20st

Hornady .444 Marlin, 89€/50st

Hornady .458 Lott, 118€/50st

Hornady .50 BMG, 192€/20st

Norma .505 Gibbs, 170€/20st

Starline .450 Bushmaster, 132€/100st

billiga fmj .357 (så tunga som möjligt) och billiga 6,5 fmj till älgbana är jag på jakt efter, skall kolla sidan och återkommer.

40 minutes ago Hipshot sa:

Ta 50st 204 Ruger hylsor åt mej även!

Lagt till på listan.

• Like 1

1 hour ago Viktor_K sa:

billiga fmj .357 (så tunga som möjligt) och billiga 6,5 fmj till älgbana är jag på jakt efter, skall kolla sidan och återkommer.

Tillräckligt tunga och billiga?

image.thumb.png.94445948893a88b140a0c7d25ffbff7d.png

Vet inte hur dessa är, men de är tyngre och billigare.  Tror att de går även att köpa i 500-pack.

image.thumb.png.5eadf6b1a59d519dabe32f8a9c361cf1.png

2 hours ago Bentzerfaust sa:

@Islänningen finns det fortfarande möjlighet att vara med?

Japp.  Åker söndagen den 24e med Kiel-färjan.

Du kan skicka en önskelista via PM om du vill.

• 2 weeks later...

Får säga att Reimer Johannsen butiken i Neumünster är rätt så trevlig.  Dock är det bra att vara förberedd med en lista på vad man ska ha, då exempelvis kulor är inte framme i hyllorna, utan får hämtas på lagret.

Resan gav dock en lite besk eftersmak.

För första gången i mitt liv, så blev jag inplockad för grundlig tull-undersökning.  Satt där i två timmar, medan bilen och mitt bagage gicks igenom.  Så mycket för fri rörlighet inom EU.

Upptäckte det idag, att de hade sprätt upp samtliga askar med kulor, som jag hade köpt för mig själv.  Förmodar att samma gäller askarna som jag köpte för @Bentzerfaust

Påsarna som jag köpte för @Hipshot var tack och lov delvis genomskinliga, så dessa är fortfarande förseglade.

• Haha 1
  • Sad 1