Jump to content

Recommended Posts

Posted

Guidade tre gäster idag på en hägnjakt, minst en av dem var en riktig rookie, jag agerade drevkedja, det var ganska tunggått... Vi närmade oss slutet av dagen och jag kom upp till en av skyttarna så började han med att göra patron ur, han hade suttit på pass så han hade haft bula i loppet. Tack och lov så riktade han pipan ner i backen en bit framför sig, osäkrade för att kunna öppna slutstycket och absolut utan fingrar i varbygeln så gick skotten av medsamma han osäkrade bössan! Läskigt minst sagt, tänk om vapenhanteringen inte funkat så hade man kunnat bli vådaskjuten, eller skytten hade skjutit sig själv i foten. Utfärdade laddningsförbud för den bössan  och uppmanade gästen att snarast åka till butiken där han köpt vapnet och tala om vad som hänt. Han undrade lite försynt om han kunde lämna mig som referens för hans vapenhantering... Självklart fick han det, jag stod precis bredvid och såg att inga fingrar i varbygeln var inblandade!

Fotnot: Varken dovhjortar eller guide kom till skada! 😉

• Confused 5
Posted

Fy17:on!

Riktigt otäckt å skrämmande.

Bra med ditt mentorskap. /P

• Like 1
Posted

När jag har rotat i det här ärendet har jag hört om flera som har gjort samma. Ska finnas på facebook om detta- bland annat på en skjutbana i Finland.

• Thanks 1
Posted
29 minutes ago LGH sa:

Trist att höra!

Ingen som skruvat på trycket innan då? Jag läste Danskens story när det begav sig och det här ger ju inte mersmak direkt, speciellt när det står tre likadana trycken i skåpet... Det skulle kosta 18 papp att byta till Bix 'n Andy på alla tre. :( 
https://jpvapen.se/webshop/vapentillbehor/trycken/bixn-andy-competition-ovriga-vapen/

Nope, ganska färsk jägare med i princip helt nytt vapen så den T3an är nog född med den missbildningen!

• Sad 1
Posted
10 minutes ago qvarnhill sa:

Nope, ganska färsk jägare med i princip helt nytt vapen så den T3an är nog född med den missbildningen!

Sako med, satt på älgen, killen la igen slutstycket osäkra, då small det! Denna kille är ingen nybörjare och han hade skjutit en serie och skulle påbörja nummer två. Kulan satt i vallen.

• Sad 1
Posted
1 hour ago Dansken sa:

Han kan också lämna mig som referens: samma hände för mig hos bohman strax innan jul.

Historien finns i min dagbok. Jag har köpt nya trycken (Timney) till mina T-3:or så det inte ska kunna hända igen.

https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/51327-danskens-funderingar/page/451/

Står ju en ganska ny T3x Varmint i skåpet... Får kanske byta trycke på den då, vill INTE få några radom avfyrningar!

Posted
16 minutes ago, qvarnhill said:

Står ju en ganska ny T3x Varmint i skåpet... Får kanske byta trycke på den då, vill INTE få några radom avfyrningar!

Jag känner samma sak. Men med en T3, en T3x och en T1x blir det ju en avsevärd ekonomisk insats att lösa problemet. :( 

Posted

Om det är ett nytt vapen sånt här händer med är väl reklamation först till hands. Speciellt om man inte justerat trycket.

Rimligtvis borde både f.d. Sako sweden (va fan de nu valt att kalla sig numera) och framförallt moderbolaget Sako va jävligt måna om att vapen med defekta trycken inte får förekomma någonstans då de säljer en satans massa bössor i USA där en stämning bara är en small fries and medium coke bort. Remington vet väl ex. hur väl det går när man skeppar ut dåliga trycken 😏 

Ett dåligt rykte sprider sig bättre än covid på dagen sociala media. 

• Like 1
Posted
1 hour ago LGH sa:

Jag känner samma sak. Men med en T3, en T3x och en T1x blir det ju en avsevärd ekonomisk insats att lösa problemet. :( 

Man får nog vara lite tuff hos handlaren som sålt bössan, men vad jag vet finns det ingen garanti att åberopa, det kan hjälpa att man handlar en hel del hos handlaren, något de knappast vill missa...

Posted

En medlem i mitt jaktlag råkade ut för ett vådaskott med sin t3 i höstas, lite oklart vad det berodde på men han tryckte inte på avtryckaren iallafall. 

• Sad 1
Posted
7 hours ago TekDr sa:

Om det är ett nytt vapen sånt här händer med är väl reklamation först till hands. Speciellt om man inte justerat trycket.

Rimligtvis borde både f.d. Sako sweden (va fan de nu valt att kalla sig numera) och framförallt moderbolaget Sako va jävligt måna om att vapen med defekta trycken inte får förekomma någonstans då de säljer en satans massa bössor i USA där en stämning bara är en small fries and medium coke bort. Remington vet väl ex. hur väl det går när man skeppar ut dåliga trycken 😏 

Ett dåligt rykte sprider sig bättre än covid på dagen sociala media. 

Outdoor Enterprise.. ska de visst heta. 

Sånt här är svinkänligt för Sako.. något måste de ha förändrat i tillverkningen för de äldre bössorna verkar ju inte ha samma strul. För rätt många år sedan höll sako 75:orna på och pipsprängdes, var ett väldans liv kanske mest på Svante Nilssons Vapen i Uppsala iofs. Det hörde man ingen fortsättning på så förmodligen var den sprängda pipan ngn olycklig omständighet alt SKB..

Detta verkar ju vara ngt rätt rejält om man känner till så pass många incidenter.. det lär i så fall fortsätta. Sjukt obehagligt.. 

• Like 1
Posted

Var det inte en artikel för någon månad sedan i någon av jakttidningarna om en bössa som smällde av när man stängde slutstycket??

Har ett minne av att ha läst om det, men kommer inte ihåg vilken bössa det var, och vilken tidning.

Posted
3 hours ago Hipshot sa:

Outdoor Enterprise.. ska de visst heta. 

Sånt här är svinkänligt för Sako.. något måste de ha förändrat i tillverkningen för de äldre bössorna verkar ju inte ha samma strul. För rätt många år sedan höll sako 75:orna på och pipsprängdes, var ett väldans liv kanske mest på Svante Nilssons Vapen i Uppsala iofs. Det hörde man ingen fortsättning på så förmodligen var den sprängda pipan ngn olycklig omständighet alt SKB..

Detta verkar ju vara ngt rätt rejält om man känner till så pass många incidenter.. det lär i så fall fortsätta. Sjukt obehagligt.. 

Var det inte en felaktig materialleverans som gjorde att några rostfria pipor sprack på längden?

Posted

Måste vara nån serie som fått fel?

Tänker då på hur ofantligt många T3X som säljs. Hörde av en handlare att 80% av alla nya vapen de säljer är en Tikka T3X i 308 Winchester.

Har en T3X Varmint själv i 6,5x55 köpt förra året och har inte haft problem, likaså känner jag många med T3X som inte haft några problem.

Posted
11 minutes ago dptrapper sa:

Tänker då på hur ofantligt många T3X som säljs. Hörde av en handlare att 80% av alla nya vapen de säljer är en Tikka T3X i 308 Winchester.

Har en T3X Varmint själv i 6,5x55 köpt förra året och har inte haft problem, likaså känner jag många med T3X som inte haft några problem.

Jag har skjutit många skott med mina Tikka T3 genom åren....

Utan problem.....

Och plötsligt en dag i höstas hände det som inte får hända.

Det har kostat mig nästan 10kkr (2 Timney trycken) för att jag ska våga använda dom igen.

Posted

Just sådana där fel är ju riktigt otrevliga, hoppas någon knäcker nöten vad som jävlas så de kan återkalla om det nu är en serie bössor som är felaktig.

Sitter det lika trycken på T3, T3x och ev andra varianter som jävlats, eller har det varit olika över tid på T3 modellerna ?

Posted
1 hour ago Järven sa:

Sitter det lika trycken på T3, T3x och ev andra varianter som jävlats, eller har det varit olika över tid på T3 modellerna ?

Det är samma trycke på T3 och T3X

Posted
1 hour ago Dansken sa:

Det är samma trycke på T3 och T3X

Har du inspekterat originalet och sett något som kan vara anledningen till att just det det spökar ?

Man blir ju lite nyfiken vad det kan bero på.

Posted
14 minutes ago Järven sa:

Har du inspekterat originalet och sett något som kan vara anledningen till att just det det spökar ?

Man blir ju lite nyfiken vad det kan bero på.

Jag ska aldrig ta i det igen.....

Posted
5 hours ago dptrapper sa:

Om 80% av alla nya vapen är av samma fabrikat och modell så kommer automatiskt mycket fel komma fram. Hade tikka bara stått för 10% skulle de inte höras lika mycket om problemen.

Troligen är de inte hela serier av vapen de är fel på och garanterat är de handhavande fel många gånger även om personen påstår annat, kan vara eftersatt vapenvård också som exempel.

Nu vet jag inte hur tikkas trycken och säkringar fungerar men många bössor smäller om man tex slår i den/tappar den och sen osäkrar.

Skulle jag ha en tikka skulle jag absolut inte vara orolig.

Posted

Man får ju en olustkänsla när man läser om detta... jag har en T3a och bössan är fantastisk men där en sak som irriterar mig gränslöst och det är tvålägessäkringen. Det där med att osäkra bössan för att göra patron ur känns inte bra på något sätt.. 

Posted
2 minutes ago Skånepåg sa:

Man får ju en olustkänsla när man läser om detta... jag har en T3a och bössan är fantastisk men där en sak som irriterar mig gränslöst och det är tvålägessäkringen. Det där med att osäkra bössan för att göra patron ur känns inte bra på något sätt.. 

Håll pipan i säker riktning och fingrarna borta från avtryckaren. Ersätter alla säkringar.