Hoppa till innehåll

Läskig händelse med Tikka T3x idag.


qvarnhill

Recommended Posts

39 minutes ago, Mr P said:

Håll pipan i säker riktning och fingrarna borta från avtryckaren. Ersätter alla säkringar.

Så gör man ju självklart alltid oavsett. Men såklart vill man inte att den ska panga ändå, för min del vill jag inte paja öronen heller.

Fick mig att tänka att jag ska ha hörselskydd också när jag ska köra patron ur nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HQA1640 sa:

Om 80% av alla nya vapen är av samma fabrikat och modell så kommer automatiskt mycket fel komma fram. Hade tikka bara stått för 10% skulle de inte höras lika mycket om problemen.

Troligen är de inte hela serier av vapen de är fel på och garanterat är de handhavande fel många gånger även om personen påstår annat, kan vara eftersatt vapenvård också som exempel.

Nu vet jag inte hur tikkas trycken och säkringar fungerar men många bössor smäller om man tex slår i den/tappar den och sen osäkrar.

Skulle jag ha en tikka skulle jag absolut inte vara orolig.

Ja, det är ju klart att en modell som det finns rejält mycket av har förutsättningar att ha fler fel ute hos kund även om dom procentuellt inte har fler fel än andra bössor.

Men om man tittar på andra modeller som det finns/har funnits mycket av i Sverige som tex Husqvarna 1900, 1640 som nuförtiden många gånger är äldre än sina ägare och där inte alltid vapenvården varit den bästa så är det förvånansvärt sällan man har hört om några vådaskott på grund av bössan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker detta verkar så skumt. Läser mycket på utländska forum och aldrig hört något någon annanstans ang Tikka T3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade en äldre gentleman i jaktlaget som började skjuta vådaskott. Vi tog Sakon av honom och tog mekanismen ur stocken. Efter att vi skruvat fast trycket igen så fungerade den igen. Där hade ingen säkring i världen hjälpt. 

Som tur var höll han pipan i säker riktning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Järven sa:

Ja, det är ju klart att en modell som det finns rejält mycket av har förutsättningar att ha fler fel ute hos kund även om dom procentuellt inte har fler fel än andra bössor.

Men om man tittar på andra modeller som det finns/har funnits mycket av i Sverige som tex Husqvarna 1900, 1640 som nuförtiden många gånger är äldre än sina ägare och där inte alltid vapenvården varit den bästa så är det förvånansvärt sällan man har hört om några vådaskott på grund av bössan.

 

Just 1640in tycker jag man läser om väldigt ofta, men då är de för att folk filat trycket, själv haft en som small när jag osäkra, blev att byta trycke och upphak illa kvickt.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mr P sa:

Håll pipan i säker riktning och fingrarna borta från avtryckaren. Ersätter alla säkringar.

Självklart, det är ju elementärt. Dock,  osäkrar gör man medan man lyfter bössan till axeln för att skjuta, och jag trivs inte alls med att behöva osäkra för att göra patron ur..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago HQA1640 sa:

Just 1640in tycker jag man läser om väldigt ofta, men då är de för att folk filat trycket, själv haft en som small när jag osäkra, blev att byta trycke och upphak illa kvickt.. 

Jo, men man kan ju inte klandra tillverkaren, modellen eller konstruktionen för att någon ger sig på och filar så det blir farligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Järven sa:

Jo, men man kan ju inte klandra tillverkaren, modellen eller konstruktionen för att någon ger sig på och filar så det blir farligt.

Nä precis, de är handhavande. Precis de jag menar med tikka också, de finns säkert vissa bössor som de är fel på, men många är handhavande.

Tänk också på att många inte vågar erkänna att dom gjort fel när de gäller vapen, enklare att skylla på bössan. Sen är de många som inte är medveten om att dom gjort fel också.

En sån stor tillverkare som dessutom tillverkat bössan så länge som dom gjort har redan hitta alla problem och barnsjukdomar. Dom släpper knappast ut bössor som är farliga för kunderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Dansken sa:

Vad mycket ni vet. Var ni där?

Vet ni vad det var filat på?

Du behöver inte ta åt dig för jag skrev inte specifikt "dansken" eller någon annan för den delen. Skrev även att de är säkert fel på vissa men att många är handhavande.

Nog kan du hålla med om att stor del av jägarna har kass vapenhantering?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det kan du ju starta en tråd om- vapenhantering. Det kan inte tas upp för ofta.

Detta var en tråd om Tikka trycken...

Och plötsligt har någon filat på dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dansken sa:

Men det kan du ju starta en tråd om- vapenhantering. Det kan inte tas upp för ofta.

Detta var en tråd om Tikka trycken...

Och plötsligt har någon filat på dom

Fast vi och framförallt jag säger ju att de troligen inte är så många fel med trycken och förklarar trolig orsak till "problemen" med trycken.

Så jag tycker att de verkligen hör in här i tråden. Nu är de ju du som får tråden att spåra ur..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HQA1640 sa:

Nä precis, de är handhavande. Precis de jag menar med tikka också, de finns säkert vissa bössor som de är fel på, men många är handhavande.

Tänk också på att många inte vågar erkänna att dom gjort fel när de gäller vapen, enklare att skylla på bössan. Sen är de många som inte är medveten om att dom gjort fel också.

En sån stor tillverkare som dessutom tillverkat bössan så länge som dom gjort har redan hitta alla problem och barnsjukdomar. Dom släpper knappast ut bössor som är farliga för kunderna.

Du menar som Walker tryckena på Rem 700:orna, som kunde justeras/gå ut justering så de small när man osäkrade, där man bytte in miljontals trycken. 
 

Allvarligt talat får man nog se det som att där är ett bekymmer med detta trycke, vad, tja oklart än så länge. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako 85 bb var inte handhavande! Stod och såg på killen, han ropa fram älgen ser han trycka fram säkringen, bössan smäller direkt! sen hör jag"Helvete! Vafan hände!?

Han brukar ha ordning på grejerna...

De första han säger efter gjort patron ur och jag kommer in till honom, är jag rörde inte avtryckaren! Jag osäka då small det!? Lugnande honom och sa att jag såg allt och du har rätt. Vi försökte provocera fram felet en gång till men icke. Spelar ingen roll vad som hände igentligen, bara vara glad att de gick bra! tacka och ta det med sig

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HQA1640 sa:

Nä precis, de är handhavande. Precis de jag menar med tikka också, de finns säkert vissa bössor som de är fel på, men många är handhavande.

Tänk också på att många inte vågar erkänna att dom gjort fel när de gäller vapen, enklare att skylla på bössan. Sen är de många som inte är medveten om att dom gjort fel också.

En sån stor tillverkare som dessutom tillverkat bössan så länge som dom gjort har redan hitta alla problem och barnsjukdomar. Dom släpper knappast ut bössor som är farliga för kunderna.

Du menar som Walker tryckena på Rem 700:orna, som kunde justeras/gå ut justering så de small när man osäkrade, där man bytte in miljontals trycken. 
 

Allvarligt talat får man nog se det som att där är ett bekymmer med detta trycke, vad, tja oklart än så länge. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Christian N sa:

Du menar som Walker tryckena på Rem 700:orna, som kunde justeras/gå ut justering så de small när man osäkrade, där man bytte in miljontals trycken. 
 

Allvarligt talat får man nog se det som att där är ett bekymmer med detta trycke, vad, tja oklart än så länge. /C 

Ja ibland blir de olyckligt, men då böt dom också ut trycket, vilket sako också borde ha gjort om de är ett fel på trycket.

Fast sako kanske mörkar istället, vad vet jag.

Har själv aldrig ägt en tikka så vet inte hur trycket är gjort, försöker bara se realistiskt på det.

Och som sagt så kan ibland alla saker haverera så sannolikt är de många som de varit fel på genom åren. Men att alla har fel ser jag som otroligt.

Verkar vara en öm punkt för många så jag drar mig ur denna tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att begripa något om tycken så är jag lite undrande på lösningen Finnarna ser ut att valt för att fästa det mot lådan. 

Är det bara insexskruven som ska se till att det ligger dinkt emot ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. Med lite blått på /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska vi va krassa är skruven en ”single point of failure” men det är en M6:a som på både min t1:a och t3:a var dragna med rätt rejäl pondus från fabrik… en notis jag gjorde när jag bytte tryckesfjäder och trimmade in till mitt önskemål runt 1kg var att det var extremt olika man fick justera för att uppnå samma känsla/säkerhet för diverse uggadugga försök att få det att släppa oönskat. Fan vet om inte det går att tillskriva olika toleransutfall på ingående komponenter 🤔

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna lite kort bara att jag lyckades en gång ställa trycket så lågt min min gamla Tikka modell 65 att den klickade när jag osäkrade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK. Men jag KAN GARANTERA att ingen har rört trycket på min T3 som small: inte justerat, inte filat, inte lossnat och jag köpte bössan fabriksny och oskjuten.

DET ÄR ETT FAKTUM.

Och nog har jag för den del justerat några trycken under min tid. Reparerat några trycken. Bytt ut några trycken. Och domderat på internetforum (särskilt på grannkanalen- där är flera "pillfingrar") om att inte fila på sina trycken. Inte ställa dom för lätt- OCH INTE ROTA MED NÅGOT MAN INTE BEGRIPER.

Vad som sen händer ska bli spännande att se vad TS får för svar. Jag förväntar mig iofs ingen kundservice värd namnet från Svenska SAKO.

Jag tror Timney trycket till min andra T3:a kommer på posten i dag från Jon Persson 😊

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago dptrapper sa:

Kan nämna lite kort bara att jag lyckades en gång ställa trycket så lågt min min gamla Tikka modell 65 att den klickade när jag osäkrade.

Ställer man trycken för lätt blir dom instabila

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo man ska nog inte ha för lågt ställt.

Var köper man Timney till Tikka T3X?

Kan man installera en sådan själv, typ drop-in?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...