Hoppa till innehåll

Läskig händelse med Tikka T3x idag.


qvarnhill

Recommended Posts

Litar man inte på sin bössa och sitt trycke så ska man givetvis göra nåt åt det, men det finns ju ingen garanti att ett tredjepartstrycke inte gör samma sak över tid det med, vi pratar ändå mekaniska komponenter.

Tikka hade producerat 1miljon T3:or 2020 och det lär väl ha blivit en eller två sen dess så även om vi pratar ppm-nivå på fel lär det ju förekomma ett antal i händerna på jägare och skyttar.

Sen ska man ha med sig att många tredjepartstrycken inte låser slutstycket vilket är en no go för min del.

Jag förstår absolut oro när sånt här dyker upp, har två stycken bössor med berört tryck själv, men för min del ser jag ingen anledning till generell oro än. Jag skulle va mer bekymrad över bilen ni sätter er i dagligen…

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min T3 så är skruven plombad med blått silicon. Hur T3x vet jag inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dansken sa:

Jag ringde till Jon Persson  efter mitt vådaskott och fick ett långt samtal om trycken och han engagerade sig i mitt problem och var hjälpsam med råd (brainstorming)

Jag har själv suttit i timmar i telefon med snåla djävlar och förklarat för dom om ljuddämpare, gängor, montering etc. Samtalen har ofta slutat med "tack ska du ha- då vet jag vad jag ska beställa på nätet- för XXX är billigare än du"

Dessutom har dom haft mage att komma efter nån månad och fråga om "jag kunde göra ett bättre pris på gängningen"

Därför föll det mig inte in att beställa hos någon annan än Jon- må det sen vara någon krona dyrare......

En gång i tiden hjälpte jag den lokala gummihandlaren, vi hade specialbehandling av "kunder" som kom med postorderdäck och ville ha hjälp att kränga på dem på fälgarna och balansera... Vi ville ha en tusenlapp/däck! 😂

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Trycket till andra Tikkan kom i dag.

20240220_132719.thumb.jpg.158cbe78915c40788a664bfddf28bcea.jpg

Får ta ett snack med "min" vapenhandlare om ett jobb på min T3:a...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det länge sedan och en annan bössa, men det hände min Sako L579 flera gånger när man drog lådskruvarna för hårt. Min teori är att lådan böjde sig över en sliten och rundat trästock och upphaket på något sätt inte funkade. När man osäkrade small det. Skulle det kunna vara på samma sätt med en skete och klen plaststock? Det har aldrig hänt mig igen sedan Sakon landade i en bäddad McMillan A5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-02-20 at 17:25 qvarnhill sa:

En gång i tiden hjälpte jag den lokala gummihandlaren, vi hade specialbehandling av "kunder" som kom med postorderdäck och ville ha hjälp att kränga på dem på fälgarna och balansera... Vi ville ha en tusenlapp/däck! 😂

Ser inget fel med det att köpa postorderdäck.  Då får jag de däck som jag vill ha.  Men jag betalar fullpris för krängning och balansering, då det är för deras ARBETE jag betalar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Islänningen sa:

Ser inget fel med det att köpa postorderdäck.  Då får jag de däck som jag vill ha.  Men jag betalar fullpris för krängning och balansering, då det är för deras ARBETE jag betalar.

Hankook-kopior från Wish? :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago exabit sa:

Hankook-kopior från Wish? :D 

You wish..... :whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nu har vi börjat glida vääääldigt långt ifrån tråden.

18 minutes ago exabit sa:

Hankook-kopior från Wish? :D 

You wish..... :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att återgå till trådämnet så har jag haft isär en hel räcka T3 och T3x och förundrats lite över fastsättningen av trycket. Det hålls fast med en insexskruv upp i lådan och man kan fundera vad som händer om den skakar loss lite så att trycket får ett minimalt glapp upp mot lådan. Det vore enkelt att testa hemmavid om man hade en slik bössa.

Remingtons problembarnstrycke (hur många versioner med advokatvänliga trycken har de inte tvingats skaka fram sista 30 åren?) hålls fast med två sprintar i lådan och det är betydligt mer låst i sitt läge när stocken är på (så att sprintarna inte kan glida ur).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago exabit sa:

För att återgå till trådämnet så har jag haft isär en hel räcka T3 och T3x och förundrats lite över fastsättningen av trycket. Det hålls fast med en insexskruv upp i lådan och man kan fundera vad som händer om den skakar loss lite så att trycket får ett minimalt glapp upp mot lådan. Det vore enkelt att testa hemmavid om man hade en slik bössa.

Remingtons problembarnstrycke (hur många versioner med advokatvänliga trycken har de inte tvingats skaka fram sista 30 åren?) hålls fast med två sprintar i lådan och det är betydligt mer låst i sitt läge när stocken är på (så att sprintarna inte kan glida ur).

Om du garanterar full funktionalitet efteråt, så kan vi experimentera med min T3Lite

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Islänningen sa:

Om du garanterar full funktionalitet efteråt, så kan vi experimentera med min T3Lite

Här garanteras inget :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för exakt samma sak med en cg3000 sporter. Förhoppningsvis har den ett nytt liv som gjutjärnsstekpanna vid det här laget. Bakre kolvbulten låste slagstiftet så när man tog tag i slutstycket så small det. Med åren så gav kolvträet efter och avståndet underbeslag låda blev för litet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med Fritid & vildmark idag och de har sålt väldigt många T3. De har inte hört från någon kund angående problemet. Men med stora serier så har det kanske blivit fel på några trycken,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt i tråden. Har alldrig ägt en T3 men alltid gillat den rekommendert den till många.. 

nu till frågan har ni frågat tikka/sako om felet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago calle sa:

Har inte läst allt i tråden. Har alldrig ägt en T3 men alltid gillat den rekommendert den till många.. 

nu till frågan har ni frågat tikka/sako om felet? 

Jag har en gång tidigare haft en kontrovers med Svenska Sako angående en bössa som inte höll ihop träffbilderna. Så jävla nedlåtande, arrogant och likgiltigt bemötande från dom gör att jag aldrig kommer att ringa dom igen...

ALDRIG, NEVER.

Så jag har köpt ett annat trycke och därmed får det vara bra med det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns när jag köpte Quaden flongny från Sako.. Gick inte att mantla ur oskjuten plugg, de fastnade. 

Sako skyllde på pluggen.. "vi följer cip-standarden".. jo just det.

Förklarade för dem att ni kan välja exakt vilken plugg som helst och jag kan påvisa att bössan inte orkar dra ur dem ur patronläget. Välj med fördel en tillverkare som håller sig till cip typ..

Det gick ett tag men vid nästa kontakt så tog de in bössan och när jag fick den åter så fungerade det. De måste ha tillverkat för trångt patronläge förmodligen i syfte att få dem att skjuta lite bättre. Gillar ambitionen men det gick sådär.. men attityden att skylla på allt och alla hellre än att ens överväga att kolla in den egna produkten? Genuint uselt.. 

För att återgå till ämnet så hade jag inte förlorat ngn sömn för detta med vådaskott och Tikkorna. Möjligen att man om möjligt varit ännu mer försiktig vid ladda/patron ur men iövrigt inget annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-02-25 at 09:09 Hipshot sa:

För att återgå till ämnet så hade jag inte förlorat ngn sömn för detta med vådaskott och Tikkorna. Möjligen att man om möjligt varit ännu mer försiktig vid ladda/patron ur men iövrigt inget annat.

Just då när skottet brann av och jag tittade på Bohman-och han tittade tillbaka på mig-och båda sa: vad fan hände? kände jag mig så genuint värdelös så det helt förstörde dagen. Det vill jag ALDRIG uppleva igen.

Oavsett om det kanske aldrig händer igen sitter den otäcka känslan i rygmärgen...

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilket förbannat skit om sako/Tikka släpper sådana trycken på marknaden!

Har själv tre Sako med den principen på trycke, dock har det turligt nog aldrig hänt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...