Hoppa till innehåll

Glada i Roslagen!


Hipshot

Recommended Posts

Satt och kollade på tuben nu, ngt klipp om pilgrimsfalk.. så kom jag på att jag såg två pepplingar i lördags när jag var ut på kråka. Trodde först det var kärrhök, tänkte inte så mkt mer på det. Men så rörde de sig emot mej och uppvaktade av en ilsken korp så såg jag att det var ngt knas med dessa. Tjärten.. den var solklart kluven. Funderade inte så mkt mer på det, kärrhök är ju inte så jättesexigt direkt. Men nu slog det mej tre dagar senare att det var ju för fan två glador här uppe!? 

Aldrig sett glada här förr.. I skåne, ja massor, men här uppe!? Är det klimatförändringarna? :biggrin:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg en glada vid gamla minkfarmen efter Åbytorp en dag förra året på väg ut till jaktmarken med grismat. Har aldrig set någon häruppe tidigare.

Inte långt därifrån har jag också sett en flock råkor. Då tänker jag Skåne, och jag vet att dom ska finnas i Uppsala- men aldrig set dom här tidigare- men, vädret blir väl så pass mycket varmare att flera arter sakta sprider sig norröver.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Hipshot sa:

Satt och kollade på tuben nu, ngt klipp om pilgrimsfalk.. så kom jag på att jag såg två pepplingar i lördags när jag var ut på kråka. Trodde först det var kärrhök, tänkte inte så mkt mer på det. Men så rörde de sig emot mej och uppvaktade av en ilsken korp så såg jag att det var ngt knas med dessa. Tjärten.. den var solklart kluven. Funderade inte så mkt mer på det, kärrhök är ju inte så jättesexigt direkt. Men nu slog det mej tre dagar senare att det var ju för fan två glador här uppe!? 

Aldrig sett glada här förr.. I skåne, ja massor, men här uppe!? Är det klimatförändringarna? :biggrin:

Såg en i fjol, strax öster om Norrtälje, på vägen ut mot Kapellskär... Blev förvånad på riktigt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Röd glada ökar sitt utbredningsområde norrut och ses dagligen i Närke.

Jag känner inte till några häckningar men det beror nog mest på att fågelskådarna mest observerar arterna för sin egen skull och inte för att utvinna kunskap om dessas biologi.

Brun glada är en annan femma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är flygande dammsugare, föder man upp fasan mm så vill man reallokera dem omedelbart. 
 

Vi har så många här nere att det är knasigt, 14 st i luften över ett fält är mitt rekord, på den marken är hare röd listad och fasanen borta. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Christian N sa:

De är flygande dammsugare, föder man upp fasan mm så vill man reallokera dem omedelbart. 
 

Vi har så många här nere att det är knasigt, 14 st i luften över ett fält är mitt rekord, på den marken är hare röd listad och fasanen borta. /C 

Jepp odjur mot småviltet är det.. det enda positiva är att dom är rätt stygga mot både kråkan och korpen med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet att de kan vara rätt hårda på markviltet.. samtidigt är de väl asätare i hög utsträckning? Vet att vi tömde ett antal harar en kväll i Gärsnäs i Skåne, morgonen efteråt så var det MASSOR med glada där.. lite skånska gamar över dem känns det som. Kul att se dem i alla fall även här uppe! 

De här småhökarna som kärrhök och vråk osv verkar fasanerna klara rätt ok om de får hjälp med biotop för att kläcka...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag hade jag två. röda glador inom 30 meter, de delade lite roadkill på E18 med en ormvråk strax norr om Brottby. Det verkade som att gladorna ansåg sig ha rätten till grävlingen eller vad det var som fått sätta livet till på vägen. Hur som, vackra var dom, gladorna alltså, ormvråkar ser inte mycket ut för världen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska spana när jag blåser förbi om 25-30 min... De pepplingar jag såg var Glador, någon färg vågar jag mej inte på att spekulera om :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en fågelgloare som stod och tittade hemma på öin, fråga va han glodde på? Glada sa han sällsynt som bara den!? Tycker man sätt ofta men?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt vanlig söderut i landet, de verkar inte sprida sig norrut så fort.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...